Jag har en golf 7 1.6 tid 2014 som har en infällbara dragkrok och igår fick jag en tvåa pga handtaget man drar i för att släppa på låsningen till dragkroken inte gick tillbaka tillräckligt lätt...
Själva dragkroken svingar ut lätt. Lampan som blinkar och indikerar om den låst eller inte blir grön och den låser som den ska men handtaget får man hjälpa till att trycka tillbaka med handen sista centimetern. För det fick jag en tvåa!?
Någon som varit med om liknande?
Kan man bara smörja drag-handtaget på något sätt?
Funderade på att bara spraya krypolja, typ 5-56 runt handtaget och hoppas det rinner ner till vajern...
Men gjorde en snabb sökning innan och det verkar som att det är viktigt att använda rätt olja (krytox) så inte nån gummipackning sväller och kroken börjar gå segt, gäller det handtaget också?
Tack för svaret, men hur hade du tänkt att jag skulle komma åt att smörja med fett? Går det att komma åt vajern utan att montera lös kofångaren? Är nog dessutom ett "slutet" vajersystem som till handbroms mm så det blir svårt att smörja med ett klibbigt litium fett som du rekommenderade och gör nog inte att vajern går lätt..
Kanske ett 00-fett som kan rinna ner men annars är det nog olja som gäller för att smörja en vajer.
Det är ju mest troligt rost som är problemet, handtaget som är inne i bagageutrymmet drar som sagt inte tillbaka tillräckligt lätt...
Hittar inget svar på om det är lika illa att smörja handtaget/vajern med fel smörjmedel som själva kroken så jag chansade med en grafit rostlösare, tiden får utvisa om det var ett dåligt beslut men just nu dras handtaget tillbaka iaf och den gick igenom.
Som fotnot så erkände killen på bilprovningen att det inte har nåt med låsningen att göra och inte heller med säkerhet, ska bara fungera utan att man hjälper till. Men det verkar vara en bedömningsfråga då den gått igenom tidigare med samma "problem"
Rostlösare är just för att lösa upp
Fett olja eller rostskydd är i förebyggande syfte, oftast går det smörja den lilla bit vajer som syns
som tex. huv-mekanismen
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera