Simper
Golf 4 1.8T gti Ort: Ale |
| Sön 20 mar 2022 22:18 |
|
Hej jag har ett problem att min golf nästan dör ibland på tomgången.
Den är även seg att återgå till normal tomgång vid cirka 900 varv när man släpper gasen.
Filmade en video där man kan höra hur det låter, det klickar till och då sänks tomgången med 100-200 varv ungefär.
Ljudet hörs i början av videon vid typ 2 sek.
Har ni några smarta tips?
Den går även dåligt när jag gasar, fick det inte på film men den låter som lite orkeslös och sen helt plötsligt går den hur rent och fint som helst.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Tis 22 mar 2022 0:31 |
|
| Simper skrev: | Hej jag har ett problem att min golf nästan dör ibland på tomgången.
Den är även seg att återgå till normal tomgång vid cirka 900 varv när man släpper gasen.
Filmade en video där man kan höra hur det låter, det klickar till och då sänks tomgången med 100-200 varv ungefär.
Ljudet hörs i början av videon vid typ 2 sek.
Har ni några smarta tips?
Den går även dåligt när jag gasar, fick det inte på film men den låter som lite orkeslös och sen helt plötsligt går den hur rent och fint som helst. |
Då bilen är ungefär 20 år och gummidetaljer många gånger dör vid dessa åldrar
Byt alla tygomspunna vaccumslangar, byt vevhusventilation. Kolla över resten.
Kolla felkoder för att få en riktning att felsöka nogrannare.
|
|
Simper
| Tis 22 mar 2022 11:13 |
|
| r o l l e skrev: | Då bilen är ungefär 20 år och gummidetaljer många gånger dör vid dessa åldrar
Byt alla tygomspunna vaccumslangar, byt vevhusventilation. Kolla över resten.
Kolla felkoder för att få en riktning att felsöka nogrannare. |
Tack för svar, har kollat slangar lite snabbt och dom verkade hela. Har beställt en felkodsläsare så de bir spännande att se om den visar nåt.
Vevhusventilationen går att rengöra om den är kleggig vad jag förstår?
|
|
niclast
Golf 4 GTI Ort: Sigtuna |
| Tor 24 mar 2022 22:14 |
|
| Är också inne på rolles spår. Hur ser din multirem ut? Har varit med om 1.8T motorer där generatorn börjat bli dålig och går trögt. Haft en bil där AC-pumpens magnetkoppling lagt av vilket gjorde att allt gick trögt och höll på att skära ihop. Det är rätt enkelt att plocka av multiremmen och känna på alla rullar osv.
|
|
Simper
| Fre 25 mar 2022 9:15 |
|
| niclast skrev: | | Är också inne på rolles spår. Hur ser din multirem ut? Har varit med om 1.8T motorer där generatorn börjat bli dålig och går trögt. Haft en bil där AC-pumpens magnetkoppling lagt av vilket gjorde att allt gick trögt och höll på att skära ihop. Det är rätt enkelt att plocka av multiremmen och känna på alla rullar osv. |
Fick tips om att det kan vara generatorn som spökar eller acn. Ska kolla ikväll då jag ska ge mig på att rengöra gasspjället.
Lätt att komma åt rullarna?
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|