Forum - Golf 1 (74-84) - Kuggstångsstyrning

T3Blå
VW Caravelle -88 Ort: Sandviken
Ons 30 mar 2022 16:47 Svara med citat
Jag renoverar kuggstångsstyrningen och funderar om någon lyckats få tag på ändstopparna inne i tuben, som kuggstången går mot i ändläge. Mina ser mer än ledsna ut, och skulle behöva bytas mot nya. De är av något röd/orange plastmaterial. Eller kanske vilket material man kan använda i stället?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Ons 30 mar 2022 18:44 Svara med citat
T3Blå skrev:
Jag renoverar kuggstångsstyrningen och funderar om någon lyckats få tag på ändstopparna inne i tuben, som kuggstången går mot i ändläge. Mina ser mer än ledsna ut, och skulle behöva bytas mot nya. De är av något röd/orange plastmaterial. Eller kanske vilket material man kan använda i stället?


På den tiden som jag åkte Golf 1 så renoverade jag 2 st kuggstångsstyrningar och dessa plastbitar gjorde vår verktygsmakare nya i nylon som han svarvade till, jag lämnade stängerna till omkromning/förnickling och monterade ett par smörjnipplar så att man kunde krypa under med smörjsprutan och pressa in lite friskt fett vartannat år eller så.
Detta var på 90-talet...
T3Blå
VW Caravelle -88 Ort: Sandviken
Ons 30 mar 2022 22:16 Svara med citat
Okej, ja det borde ju funka bra. Fiffigt med smörjnipplar!