Forum - Volkswagen Passat - Tips på allround däck till min passat 2017

Emanuel
Golf 7 2.0 - 17 Ort: Örebro
Ons 06 apr 2022 13:29 Svara med citat
Tjenare! Har avskytt allround däck under alla mina år som bilförare. Men eftersom jag ska flytta till varmare breddgrader och kom över denna artikel https://dackline.se/blogg/allround-dack/ där det står att allround däck funkar bra vid mildare klimat. Tänkte jag aa då kör vi på det xD. Har ni tips på bra allround däck? som ni själva använt och varit nöjda med.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 06 apr 2022 13:55 Svara med citat
Allround eller året runt däck finns inte. Det är friktionsdäck för vinterbruk man pratar om. Sådan skall absolut inte användas på sommarhalvåret. Det är lika illa eller ännu värre än att köra med sommardäck på vintern.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Ons 06 apr 2022 17:53 Svara med citat
candyweiss skrev:
Allround eller året runt däck finns inte. Det är friktionsdäck för vinterbruk man pratar om. Sådan skall absolut inte användas på sommarhalvåret. Det är lika illa eller ännu värre än att köra med sommardäck på vintern.
Thumbs up
Heflo
Passat 7 Ecofuel Ort: Håbo
Lör 23 apr 2022 19:55 Svara med citat
Friktionsdäck för vinterbruk utvecklade för södra delarna av Europa har hårdare gummiblandning och skulle kunna vara ett bra val vintertid. Som redan sagts finns inga allrounddäck. Du måste naturligtvis ha sommarsulor också. Själv tänkte jag bara köra till pendlarparkeringen och körde med såndana för att slippa ha två uppsättningar. Dom var kanon på vintern. Tyvärr kom pandemin så jag åkte till jobbet i dem på sommaren också typ ett års tid så de slets fort men dom var inte helt slut. De var ändå OK på sommaren förutom slitaget som ju både kostade på miljön och onödiga pengar. På vintern greppade ”allrounddäcken” bättre än mina dubbade goodyear ultragrip som gått i två säsonger och har hyfsat mönsterdjup kvar. Jag har gjort nej av med gamla passaren från 2000 så jag kan inte kolla upp vilka friktionsdäck jag hade. Det var varken premiumdäck eller kinadäck. Kostade runt 1500 styck för två år sedan.