rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde |
| Sön 15 maj 2022 0:03 |
|
Tyckte den blev slö och vibrera. Ostadig motorgång. Jag kollade med felkodläsaren. Detta kom fram: PO 304 cylinder missfire.
Om man kollar stiften borde man ju se om ett av dem är svartare. Får väl byta stift till att börja med Har för mig det var jobbigt att byta dem sist. En gång var en tändspole sönder. Kanske är nåt sånt igen. Jag släckte motorlampan.. Tänder den sig igen så är det ju nåt fel. Rätt tråkigt att fundera ut vad felet är. Lämna in bilen försöker jag undvika. Jag får kolla i morgon.
15/5 Ok. Tack för svar.. Men om jag står framför motorhuven. vilken cylinder räknas som nummer 4 då? jag har glömt av det där.
Köpte Biltemastift. Gammal bil, 20 år. Trodde det skulle gå fort att byta. Har fått av locket över motor. Men nu ska tändspolen eller vad det kallas över stiften bort. Har totalt glömt bort hur jag gjorde förra gången. Peta med en mejsel på nåt vis. Såg en film: Josh Stimson..men han har nävarna i vägen så jag inte ser riktigt. Det är ett letande efter filmer.
Senast ändrad Sön 15 maj 2022 19:40, ändrad totalt 1 gång
|
|
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping |
| Sön 15 maj 2022 14:39 |
|
| P0304 verkar vara nåt med cylinder 4 enligt en snabb titt på google . Stift .tändspole ,kablage ,insprutare mm . kan ju ha nåt o göra med det på cylinder 4
|
|
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde |
| Mån 16 maj 2022 15:06 |
|
| rostful skrev: | Tyckte den blev slö och vibrera. Ostadig motorgång. Jag kollade med felkodläsaren. Detta kom fram: PO 304 cylinder missfire.
Om man kollar stiften borde man ju se om ett av dem är svartare. Får väl byta stift till att börja med Har för mig det var jobbigt att byta dem sist. En gång var en tändspole sönder. Kanske är nåt sånt igen. Jag släckte motorlampan.. Tänder den sig igen så är det ju nåt fel. Rätt tråkigt att fundera ut vad felet är. Lämna in bilen försöker jag undvika. Jag får kolla i morgon.
15/5 Ok. Tack för svar.. Men om jag står framför motorhuven. vilken cylinder räknas som nummer 4 då? jag har glömt av det där.
Köpte Biltemastift. Gammal bil, 20 år. Trodde det skulle gå fort att byta. Har fått av locket över motor. Men nu ska tändspolen eller vad det kallas över stiften bort. Har totalt glömt bort hur jag gjorde förra gången. Peta med en mejsel på nåt vis. Såg en film: Josh Stimson..men han har nävarna i vägen så jag inte ser riktigt. Det är ett letande efter filmer. |
16/5 Hittade en film. aaanton11 VW Golf 1.6 Running rough, missfire.
Killen trycker upp tändspolarna med en mejsel Lyfter lite med motorn igång. klickar det är tändspolen okey. Är den tyst så är tändspolen trasig.( men det där funkade inte när jag provade. Jag hörde inget klickande)
16/5 Köpte tändspole på Biltema och satte i deras stift. Fick normal gång igen. Ska strax köra lite och se om motorlampan slocknar, Annars får jag släcka den med felkodläsaren. Jag kom på att man bänder upp tändspolarna med en lagom bred platt mejsel, Kontakten hänger med upp om man lossar lite på sladdklämmor, Annars trycker man under åt höger på kontakten. Jag lossade bara på kontakten till cylinder 4 . Den längst till höger.. 4 ans stift var oljigt. Har Biltemas stift med en elektrod. 1 mm gap. Det står så i mek boken. Använde 16 mm tändstiftshylsa. Drog åt lagom hårt. Stift nr:7546 349 kr. Tändspole nr:53401 359kr.
17/5 Körde bilen 3 mil den gick bra. Fick släcka motorlampan med felkodläsaren. såg inga mer felkoder. Den dyra felkodläsaren från Biltema funkar bättre än den billiga när man letar fel. Den är mer detaljerad vart felet är. .
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|