Forum - Golf 1 (74-84) - Nya fråga ang min Golf Cab - 19/7-2022

Andy53
Golf 1 Cab 1992 Ort: Malmö
Tis 17 maj 2022 20:01 Svara med citat
Hej alla! Jag har minsann köpt mig en Golf Cab -92:a, en ungdomsdröm som gått i uppfyllelse. Smile

Är inte alls duktig på det här med bilar och skulle uppskatta lite tips härifrån eftersom jag tror det finns en hel del kunnigt folk här.

Problem 1: Tempmätaren på instrumentpanelen funkar bara ibland. Ibland går den upp och ställer sig perfekt mitt i precis som den ska. Ibland rör den sig inte en millimeter från sitt bottenläge åt vänster.

Problem 2: Vid tomgång känns det som att motorn går lite "hackigt". Varvräknaren hoppar lite då mellan ca 900 - 1100 varv på tomgång, även när man kommer ner i låga hastigheter kan den rycka till lite då och då. I hastigheter över 30/40 km går den hur bra som helst. Bränslefilter, oljefilter, luftfilter och tändstift är alldeles nyligen bytta.

Problem 3: Klockan/färddatorn verkar ur funktion, det står "0:13" i rutan hela tiden. Inget större problem egentligen, men hade känts bra om man kunde få den att funka igen. Smile

Har en kompis som kan hjälpa mig mecka, men tar som jag nämnde väldigt gärna emot tips från Golf kunniga personer. Smile Tack på förhand....

Mvh Andreas


Senast ändrad Tis 19 jul 2022 18:48, ändrad totalt 1 gång
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Lör 21 maj 2022 13:15 Svara med citat
Hej Andreas,

1 och 3 låter som elrelaterat. Instrumentklustret är känsligt för dålig jord som kan ge alla möjliga problem. Ett fulknep är att montera ut klustret och sedan göra en ny jordpunkt i monteringsfästet/ramen bakom klustret som du sedan skarvar in på jordkabeln som går till klustret. Om problemen fortfarande kvarstår så finns det ingen enkel lösning utan det handlar om att ta fram elscheman för klustret och tempmätare och kolla att alla kablar är hela och alla kontakter är fria från oxid.

Angående 2: Varvtalsmätaren tar in signal från tändfördelaren för att konvertera till signal för mätaren. Kan vara läge att kolla så att rotorn på tändfördelaren är i bra skick och att tändkablarna inte är skadade.
Andy53
Golf 1 Cab 1992 Ort: Malmö
Lör 21 maj 2022 14:17 Svara med citat
Hej, tusen tack för ditt svar. Jag ska visa detta för min händiga kompis så kan han förhoppningsvis spinna vidare på det. Smile

Ha en fortsatt bra lördag.

Mvh Andreas
Andy53
Golf 1 Cab 1992 Ort: Malmö
Tis 19 jul 2022 18:16 Svara med citat
Hej igen alla, hoppas det är bra med er i denna osköna värmen. Smile

Bil: Golf Cab 1992, 1,8 L, 98 hk.

Mitt problem denna gången är följande: tempmätaren är fortfarande lite strulig.

Kamrem, vattenpump, termostat, 2 x kylvätskesensorer är bytta + nytt kylvatten i systemet. Instrumentpanelen är nerplockat och tempmätaren utplockad och kollad så den fungerar som den ska.
Det verkar vara något kabelglapp på den ena kylvätskesensorn eftersom när jag "rycker/knixar" lite med de kablarna så börjar tempmätaren ofta fungera efter att den stått helt i botten.
Dock istället för att stå kvar i botten så går nålen nu upp ställer sig PRECIS under det vänstra av de 2 strecken längst till höger på mätaren, se bilden. Där står den kvar sen oavsett om jag kör i stan eller på landsväg.
Den går inte högre än så och den börjar inte koka.

För visst är det väl så att tempmätaren bör stå i mitten hela tiden och inte nästan ända uppe på det "röda" eller?

Så nu undrar jag om det låter rimligt att det kan ha blivit nåt fel med den nya termostaten/vattenpumpen eller kan eventuellt glappet i kabeln till kylvätskesensorn ställa till såna här problem eftersom det har strulat innan? Eller ni har några andra tips/tankar?

En annan fråga är om det finns någon här som känner till en mindre verkstad/hemmameckare i Malmöområdet som är bra/pålitlig/med överkomliga priser? Har t.ex lite rost m m undertill som behövs fixas till.

Ha en fortsatt fin sommar. Mvh Andreas

Bild
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Tis 19 jul 2022 21:53 Svara med citat
Termostater har olika grader, har du testat med någon som öppnar på lägre temperatur.
Sen hur mår kylaren? är den gammal eller ny? kanske behövs spolas igenom.
Jag har en ford fiesta som jag fick av grannen (ja jag vet att det är en ford, men jag har 7 golfar oxå Wink ) och den tog jag bort termostaten på, stoppade i en diskamaskinstablett, körde den varm och sen lät den svalna lite, Sen spolade jag systemet, repeterade 7-8 gånger och det gick från rostbrunt kylarvatten till klart kylarvatten, Tömde och hade i glykolblandning + i med termostaten igen.

You can drink my beer, but you can never take the last one
Andy53
Golf 1 Cab 1992 Ort: Malmö
Tis 19 jul 2022 22:06 Svara med citat
Hej Jon@s, tack för ditt svar. 👍 Nej, jag köpte en ny termostat på Skruvat som ska öppna på 87 grader, tog ju för givet att den skulle vara bra. 😃. Termostaten sitter ju i vattenpumpen så inte helt lätt att bara plocka loss och kolla den. Men jag ska absolut kolla upp/prova det du skriver. Tusen tack för hjälpen.

Mvh Andreas
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tor 15 sep 2022 11:00 Svara med citat
På baksidan bör en spänningsregulator finnas som ska ge ca 10-10.5 volt ut, om den är trasig så får mätaren ca 13 volt

visar bränslemätaren på en orimligt hög nivå ?

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera