Forum - Volkswagen Passat - Hög oljeförbrukning och ryker vid start

Kedadavid
Passat 6 1.6tdi BTM 2010 Ort: Örebro
Ons 01 jun 2022 2:30 Svara med citat
Har en Vw Passat b6/3c 1.6tdi BlueMotion från 2010 och har nu märkt att den ryker ganska mycket vid start och att bilen har tagit ca 1L motorolja på ca70 mil!!!

Jag misstänker att det kan var turbon, men att bilen bara ryker vid start så funderar jag även på om det kan vara ventiltätningarna som behöver bytas?

Eller kan det vara något annat som inte står rätt till?

Tacksam för alla tips och svar jag kan få Smile
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 01 jun 2022 16:01 Svara med citat
Kedadavid skrev:
Har en Vw Passat b6/3c 1.6tdi BlueMotion från 2010 och har nu märkt att den ryker ganska mycket vid start och att bilen har tagit ca 1L motorolja på ca70 mil!!!

Jag misstänker att det kan var turbon, men att bilen bara ryker vid start så funderar jag även på om det kan vara ventiltätningarna som behöver bytas?

Eller kan det vara något annat som inte står rätt till?

Tacksam för alla tips och svar jag kan få Smile

Kan ju vara nästan vad som helst...

Bara börja felsöka, eller rättare sagt tvätta iordning för felsökning.

Du har väl en vevhusventilationsburk, kolla att den inte är igentäppt och membranet i är helt. Annars åtgärda.

Riv isär alla tryckrör, laddluftkylare etc. Töm alla dessa på olja, gör rent dem så de i princip är torra och rena.
Montera tillbaka, kör en provtur på 10-20 minuter med några fullgasurvarvningar på tex 2ans växel (för att inte bryta mot för många trafikregler)

Riv isär alla tryckrör igen, se om och var det börjat slabba olja.

Om allt detta är okej, riv bort främre röret och kolla. Oljeslabb där så troligen turbo.
Kedadavid
Ons 01 jun 2022 16:55 Svara med citat
Tack för snabbt svar!

Jag ska gå igenom allt i helgen tänkte jag och se om jag stöter på några uppenbara fel!

Ringde till den lokala Vw verkstan i Örebro och pratade med dom, och dom ville att jag skulle komma in till dom i början av nästa vecka så dom kan gå igen servicehistoriken och ge mig kostnadsförslag på felsökning om jag inte hittar något i helgen Smile
Kedadavid
Fre 03 jun 2022 18:21 Svara med citat
Tog mig i kragen och började riva slangar och tryckrör till turbon och det visade sig att turbon gick på sista refrängen!

Så blev att jag klickade hem en renoverad turbo (Garret) med packningskit på Ebay från Tyskland för ca 3000:-
[/gallery]
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 03 jun 2022 22:21 Svara med citat
Kedadavid skrev:
Tog mig i kragen och började riva slangar och tryckrör till turbon och det visade sig att turbon gick på sista refrängen!

Så blev att jag klickade hem en renoverad turbo (Garret) med packningskit på Ebay från Tyskland för ca 3000:-
[/gallery]

Glöm inte ta bort laddluftkylaren (kaffekokaren) och tömma den på olja, samt rengör den invändigt med lite avfettning när du byter turbon.

Du har säkert närmare en liter olja i kaffekokaren, om du sedan gasar på kommer denna olja in i motorn när du belastar högt och det är inte önskvärt.
Kedadavid
Sön 05 jun 2022 14:56 Svara med citat
Precis!

Jag tänkte plocka lös alla slangar och rör och göra rent dom noga, och intercoolern tänkte jag också ta lös och göra rent med avfettning så ingen gammal olja riskerar åka in i nya turbon Smile