Forum - Golf 4 (98-04) - Golf 4 1.4 16v höga avgasvärden

E.johansson96
Golf 4 1.4 -98 Ort: Svenljunga
Tor 25 aug 2022 15:42 Svara med citat
Hej, va på besiktning idag och hade dåliga avgasvärden. Är det någon kunnig som kan tolka avgasvärdena och kanske hjälpa mig i rätt riktning.

Tack för svar😁

Bild
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 25 aug 2022 16:20 Svara med citat
E.johansson96 skrev:
Hej, va på besiktning idag och hade dåliga avgasvärden. Är det någon kunnig som kan tolka avgasvärdena och kanske hjälpa mig i rätt riktning.

Tack för svar😁

Bild

Gissar att bilen inte var nyservad? Det höga Hc-värdet tyder på tex gammal olja, kan även vara kall motor.

Kanske en liten läcka på avgassystemet.

Finns det några felkoder lagrade?

Var bilen rejält varmkörd, nu menar jag inte att den varit igång 20 minuter... Du ska precis före besiktning (välj station med omsorg ) köra bilen hårt en tio-femton minuter så motorn är helt genomvarm, katalysatorn tokvarm. Gasa ur bilen från lågt varv och full gas tvåans växel och treans växel, bromsa ner till cirka 30km/h och upprepa. När du gjort detta i tio minuter kommer bilen vara redo för besiktning
E.johansson96
Golf 4 1.4 -98 Ort: Svenljunga
Lör 27 aug 2022 15:54 Svara med citat
Bilen är inte servad på ett tag så får göra det , bilen va inte varmkörd innan, den va bara igång en stund innan. Inga felkoder.

Okej men tack för svar, ska byta olja och oljefilter och kolla avgassystemet, läste att man kunde blanda i lite etanol i bensinen för att sänka värderna så funderar på att göra det också. Och sen då köra motor rejält varm innan ombess 😁