Forum - Golf 4 (98-04) - Svårt att byta bussningar i bakvagn.

rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Ons 31 aug 2022 15:26 Svara med citat
Jag fick bort bussningen. Men att få i den nya visade sig vara svårt. Jag hade en gängad stång och gjorde mellanlägg av 2 brädbitar.så så det trycker på kanten av bussningen. Sen en bräda med hål för yttersidan... men bussningen kom i fel så den skadades. Ändå slipade jag av kanten på bussningen och hade på siliconfett.i hålet Kanske går att använda ändå och få bilen besiktigad.. Det är ju bara plastkanten som blev dålig på ett ställe. Kanske borde slipa mer längst in i hålet. Grada av där.

För övrigt tog jag bara av ena hjulet och handbromsvajern. Långa skruven som håller bakvagnen på plats och 4 bult till fästet under. Tryckte ner bakvagnen ´med vanlig domkraft. Bultarna satt hårt men jag tog ringnyckel och tennslägga.Sen hylsa osv.

Det är precis som om bussningarna är för tjocka. Men de ska väl vara så för att sitta stadigt.

17.20 jag fasade av kanten mer på bussningen.. Sen slipade inre kanten på hålet med slipstift. När jag försöker dra in bussningen så blir det som en "bulle" på ett ställe. Bussningen sväller upp som om den var för stor. Sen det där att komma in rakt är väldigt svårt. Man får ingen uppfattning om det riktigt. Jag ligger inte under bilen utan på sidan av den. Bilen står på en lutande grusparkering så jag är helst inte under bilen.

Att ta av hela bakvagnen har jag inte lust med.. Sådana där centreringsverktyg kanske vore bra men är hur dyra som helst. En låda med sånt för runt 2 tusen är för mycket.

2022-09-01
Jag läste att man skulle lägga bussningen i frysboxen så den blir kall innan montering.
Har sett verktyg på ESSKA.se 998. kr. Frakt 136.=1134kr. 4-5 dagars leverans tid. Hopplöst svårt att beställa bara. Fel leveransadress..? Fattar inte vad som menas.

Jag letar vidare. Googlar man bussningsverktyg till VW så kommer det upp vidaXL/ CDON. tyvärr slutsåld. Bra pris annars 549 kr. Fri frakt.Finns 2 säljare till men slutsåld där med. Ebay kan vara en krångelsida.Men jag ska kolla om jag får fram nåt.

Jag beställde verktyget från Ebay. 631 kr. Frakt från England är inräknat i summan. Ska komma mellan 7 och 14 september. Det brukar ta en vecka. Jag har köpt VW grejer på Ebay förr. Det blev 481 kr. billigare än från den där andra firman. (Men det blev tull sen på 158 kr. Så verktyget gick sammanlagt på 790 kr)

14/9 Det där verktyget har kommit. Jag försöker greja men det är svårt. När jag tror lagret går in så pöser det ut där uppe. Där nere i hålet ser det bra ut. men inte där uppe, så tajt där. Gummit ligger kant i kant med hålet.. jag har försökt kona upp med slipsten +en slippapper snurra. Jag behöver kanske nåt med grövre papper. Sen att få det rakt alltså..jag kan bara uppskatta och tro att det är rakt.. Men hela tiden går det fel å en massa gummi är utanför hålet...bussningen blir sämre och sämre.

Jag köpte större sliprondell på Jula. Jag slipade mycket i hålet och fasade inre kanten men går ändå inte att trycka in bussningen. den blir skadad och konstig.. Jag slipade på gummit. Jag får prova mer i morgon.

15/4 Köpte ännu en slipgrej med grövre korn. Samma problem i dag. En bit av gummit pöser ut, fortsätter jag att dra åt så fläker man nog sönder bussningen ännu mer. Jag satte bussningen på en stång i borrmaskin och konade den mer med slipband. Vet inte om man kommer åt med en kniv och skära av det som är utanför. Kanske blir samma fel när man fortsätter dra åt? Jag har slipat mycket i hålet på bakvagnen.Men det har inte hjälpt. Har provat både såpa och silicon fett och haft bussningen i frysen. Är det ingen annan som har haft problem med montering? En del tycks göra jobbet på ett par timmar? Tycker jag låter helt otroligt snabbt.

2022-09-16

Jag la undan den skadade bussningen som kom fel då jag skulle ha in den. Den nya bussningen fasade jag av lite grann i ändan. Smörjde med siliconfett.. Drog in den lite åt gången. Kollade noga så den kom in rätt.. Hade på WD-40 spray med. Drog mest med hylsa utifrån. bussningen tycks ha kommit på plats nu. Men ett lager på verktyget pajade. Men funkade ändå..hade smörja på gängorna. Ska strax försöka skruva ihop. Har bara lossat på höger sida. Blir bilen tyst utan klonkande så vet jag inte om jag ger mig på den vänstra bussningen just nu. Jag kan vänta till våren. Jag har reservbil med. Som sagt: Det går inte bra att trycka in en skadad bussning..Det tog mycket extratid att försöka.. Sen är det bra att slipa ordentligt i det där hålet för det var rost där. Ska få på hjulen och ställa den på marken innan jag drar åt bulten som går genom bussningen.
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping
Lör 17 sep 2022 13:39 Svara med citat
Har du länk till verktyget . tänkte köpa hem
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Lör 17 sep 2022 15:06 Svara med citat
Hej rolly, Jag är kass på dator.länkar osv. Jag fick fram verktyget nu på ebay då jag sökte på: ar dr trading Rear axle bush pressing mounting tool VW Golf MK4. Det tog 13 dagar innan det kom i brevlådan. Man skulle kunnat gjort ett sådant verktyg om man haft mer tid. Det är bara en gängad stång och 2 muttar 4 planbrickor och 2 lager.(som knappast behövs). Tjocka runda grejen ska vara utåt på bilen. Den tunnare inåt. Fanns ingen arbetsbeskrivning med. En del gör verktyget av avsågade rörbitar och stora tjocka "brickor". Någon hade gjort av 2 hålsågar för trä men det får ju inte vara taggar på den som trycker inifrån så det skadar gummikanten på bussningen. jag tycker inte direkt det var värt priset men jag slapp ju leta efter grejer till att göra verktyget. Gängade stången är M12 gänga. 20 cm lång. De runda sakerna 88,5 i yttre diameter. Den tunna 13 mm tjock. Den större är 31,4 mm.tjock. hålet i dem är 16.4. Köper man en bussning så ser man ju var man ska trycka.på kanten inifrån. Sen kolla filmer så man förstår vad som ska var nedåt på bussningen när man monterar. CDON hade ju bra priser på dessa verktyg men de är inte i lager just nu.

Möjligt att man kan använda en begagnad bussning som trycker på inifrån Men då får man slipa av aluminiumet på den så det inte tar i nya bussningen .sen ha en längre stång och bara tillverka den yttre grejen av rör bit och nåt som liknar en tjock bricka. Behöver ju inte ens vara en rund grej. En tjock järnplatta med hål skulle väl fungera.