Forum - Golf 4 (98-04) - Fortfarande oljud höger bak.

rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Fre 16 sep 2022 18:23 Svara med citat
Jag trodde ju det var höger Bussning i bakvagn som var dålig. Bytte den i dag. Provkörde. Det är samma oljud. Nåt låter illa höger bak. Som något slår eller nåt är löst. Bakre stötdämpare bytte jag ju förra året.för det lät då med.. Jag har tagit bort den en gång och kollat men inget fel sett. Fjädern är hel. Bromsen blir inte onormalt varm. Väghållningen normal. Jag vet inte vart jag ska kolla. Kofferten har jag tömt en gång så därifrån är det inte. Det är ett mysterium.
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Sön 18 sep 2022 10:42 Svara med citat
18/9
Jag svarar mig själv. Jag tror det är nåt med övre fästet till stötdämparen bak. Kan vara att ena bulten kommit in fel så den tagit gänger fel och inte dragits åt riktigt.. Det är ett plastkydd där som gör det mycket trångt för hylsan att komma åt. Det var svårt att få i bulten då jag bytte stötdämpare. Ska kolla på det. För övrigt var bromsarna lite konstiga då bilen stått still ett par veckor. Bromspedalen vibrerade och nåt gnagande ljud i nåt av hjulen.

Har plockat bort bulten. Skruvar man på en M10 mutter på den så fastnar den. Bulten tyck inte ha gått i ordentligt.
Jag undrar om det är M 10 bult? Om jag ska rensa gängor måste jag ju köpa en gängtapp. Jag kan ju chansa och köpa en billig på Biltema. Bultar verkar finnas men de har större skalle.

23/9 Upptäckte att v. bakhjul var löst. Jag skulle ju bytt Bussning där men det blev ju inte av då jag fick använda den bussningen till höger sida då den nya bussningen pajade där. Då den kom i snett. Sen hade jag glömt av att dra åt hjulet. Det går riktigt tyst igen. Ska lyfta hjulen och kolla så alla snurrar lätt+ kolla belägg och skivor.