rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde |
| Sön 18 sep 2022 14:00 |
|
En bult till bakre stötdämpare uppe var dålig i gängorna. Kommit i snett. Det verkar inte vara metriska M10 även om den går in i det andra hålet. Lägger jag ihop m10 bult mot VW bulten så går inte gängorna in i varann. Så det är något annat system. Är gängorna dåliga i hålet bör jag kanske gänga upp med en tapp. Har bulten i citronsyra och kokande vatten nu. Ska borsta skallen och se om den är märkt med nåt.
Det står B 10.9 Jag har sett nåt som liknar bulten på Ebay men det står inte vilken sorts gänga. VW tycks ha en egen gänga på vissa ställen på bilen. VW 90648402 Rear shock top mount bolt suspension, Golf. På Ebay liknar den bulten jag behöver. Inget Mekonomen har antar jag.
Jag köpte en gängtapp M10 1.5 Det kanske är en sådan bult i alla fall., Fanns 2 olika.på Biltema.
|
|
Steelstomach
Passat 8 GTE -21 Ort: Stockholm |
| Sön 18 sep 2022 17:40 |
|
| 10.9 är skruvens hållfasthetsklass. Tvivlar på att VW har egna gängor. Ä det inte vanlig M10 så är det fingängad M10.
|
|
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde |
| Sön 18 sep 2022 19:36 |
|
Ok .Tack för svar! Jag gängade med M10. Det gick trögt att gänga. Hade i en annan bult från garaget. Men i det andra hålet gick tappen bra. Bilen går tystare men jag hör vibrationer än fast mycket mindre. Ena hålet framåt bilen så att säga hade den där lilla 4 kantiga plåtbiten med gängat hål lossat... Den sitter kvar men är lös. Vet inte om den är svetsad fast eller pressad fast från början. Vet inte riktigt om jag vågar mig på att svetsa där. Om det ens går att fästa den. Det kanske inte är stål? Jag tänkte inte på att kolla med magnet. Vet inte riktigt hur jag löser det. Jag kör vidare så länge. Finns andra fel att fixa. Bromsvibrationer. Måste besiktiga innan kylan kommer.
När jag tänker efter så var ju topp fästet av aluminium av brutet då jag bytte stötdämpare förra året. Så jag borde kolla om man kan svetsa fast den muttern som sitter löst bakom plåten.så det blir stabilare.
20/9 Jag svetsade på en bricka där det var trasigt. Inte jättetunn och inte för tjock. Sen drog åt lagom hårt. Jag vet att fästet inte ligger helt jämt nu. Går det så går det. Det var svårt att lappa ihop utan den där brickan.
Har provkört. Nåt mindre skakigt ljud hörs på gropiga vägar annars tyst på bättre vägar. Men det är ju nåt med bromsarna. En skiva fram och en i bak var varma. Jag tycker bromsar krånglar ofta även om man plockat isär oken och fixar till dem. Skivor blir repiga ganska fort. Nu blev bromsarna knäppa när jag lät bilen mest stå i 2 veckor.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|