Forum - Golf 4 (98-04) - Krångel med en trasig gänga till frambroms.

rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Lör 24 sep 2022 19:25 Svara med citat
Jag bytte bromsbelägg i fram. Då jag drog åt styrpinnen gängor
så slirade det bara runt. Måste ta bort skivan och kolla om man kan ha i en lös gänga. Biltema hade en sats för 239 kr för M8 gängor. Om det nu är M8.
Kan det funka? Länge sen jag sysslade med nåt sånt. Kanske finns någon film att se. Jag vet ingen annan lösning på problemet. Någon keramisk gäng reparation kanske inte håller?

Det gängade är 8,6 mm. Då kan det ju inte vara M8. Vad kan det vara för gänga då?
Såg sen på Mekonomen sidan att det var M9 x 1.25
Biltema har en reparationssats för bromsok nr. 19-1523 549 kr. Men vad är det för 3 st. mallar? Så man får rätt avstånd?
Vad menar de med ej till bromsok av aluminium? Det är ju inte bromsoket man ska byta gängor på utan gjutgodset intill så att säga. De borde ha vettigare information.

KulPåHjul har en film hur man lagar gängor på ett motorblock. De tipsar om firman smaskin.se De har M9 reparationssats 518 kr. Blir lite dyrt om frakt tillkommer. Jag letar vidare.

Jag köpte gängrenoveringssats på Biltema. Nr 19-1523: 549 kr. Det var gängade hylsor med kopparbricka som ska tryckas in i ett uppborrat hål. Tryckas in utifrån. Ingen heli coil eller vad de heter alltså. Jag fick ett papper med en instruktion från deras dator.
Köpte en bromsskiva med. Skivan var så underligt sliten Kan vara för att gängan var dålig. Inre Belägg var konstigt slitet med.
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Mån 26 sep 2022 14:50 Svara med citat
Man kan väl svara sig själv så det syns att det kommit ett svar?
Jag fixade dit en lös gänga från Biltema då. Den där satsen jag köpte. Var inte svårt direkt. Borrade hålet utifrån.
Satte fixtur staget på baksidan lilla hålet upptill. Stora nedåt. Slog i den där gängningen med en träbit+ hammare. Jag tog på låsvätska för säkerhets skull. Sen skruva i glidbulten i fall lösa gängan ska komma mer rätt? (Vet egentligen inte vad man hade den där fixtur biten till.) Den stora är till VW . Hålet blev lite sladdrigt. Därför jag tog på låsvätskan. Skruva ihop gick fort. Ny skiva. Nya belägg. Nya glidbultar. Smörja var med. Drog åt lagom hårt. Lossa luftnippel lite+ drog åt. 11 mm.fast nyckel. ( luftnippel 55-465 på Biltema) (bak 66-472)
Ville se att den lossade. Måste lufta allt senare för säkerhets skull...även om jag inte lossat några bromsslangar. Ska kolla högra sidan när jag hinner. Kanske byta skiva där, Över 3 år sedan sist. Belägg har jag hemma. Allt från Biltema. Det är bra med ett kolverktyg då man byter belägg. Så man kan trycka in kolven. (Biltema 19-234) Biltema reservdelskatalog i A4 format har mycket mer grejer den lilla tjocka katalogen.
Ska strax provköra. Bilen bromsade bra nu. jämt och fint. Inget fladder i pedalen längre. Inget skrapande.

Har bytt skiva och belägg på andra sidan nu. Den luftningsnippeln hade inte samma mått på fasta nyckeln som andra sidan. Mekonomens sida är bra för det står om nippeln passar bilen. Men jag har för mig att jag köpte på Biltema sist. De har dem bakom disken. Måste reda ut det där för jag vill inte ha en ärgad nippel då jag vill lufta systemet. Kan nippel vara lite ålders sliten? Jag kollade Mekonomen Nippel 03-Q019 ska passa i fram till ATE broms. Gänga M10x1.0 Biltemas nippel 66-665 ska passa för den har med gänga M10x1.0 Nyckelvidd 11 mm. Men den på bilen slirade 11 mm. runt på. Jag får gå ut och Undersöka.

Nippel var ärgad på toppen och jag fick värma med minigastub. Typ AGA Gasol 2000 och lossa med liten rörtång. Satte i nippeln från Biltema. Hade på kopparpasta. Smaskade på pastan utanpå sen och virade på vulk tejp som jag tryckte neråt + hade på gummihatten. Nu kanske det blir mer skyddat.

Jag luftade det hjulet med en luftman slang och hade i cirka 1 kg tryck i det däcket jag använde. Bromsvätskan fångade j jag upp en avluftare från Biltema ( 19-1531) som aldrig funkade. Men den är bra att ta emot vätskan. Pedalen tog högt upp nu och bilen bromsar allt bättre. Ska gå igenom bakhjulen sen. Om det blir bra väder. Bra att veta hur allt är. Obehagligt när man har dåliga luftnipplar. Osv.