Forum - Andra Volkswagen-modeller - Bakaxelbussningar Bora 1,6 -99

anton_mjor
Bora 1.6 -99 Ort: Katrineholm
Sön 02 okt 2022 22:14 Svara med citat
Tjena,

Jag hade tänkt försöka ge mig på bakaxelbussningar på min gamla Bora, då det känns som hela bakvagnen hänger i gummisnoddar när man tar ojämnheter i lite fart samt att det börjat slå i gupp.
Det verkade vara lite enklare sagt än gjort då jag lyckats forska fram mig till att bilen antagligen har några speciella oljefyllda hydraulbussningar fran fabrik. Autodocs sortiment när man söker på regnumret får en ju dock att börja tveka, de listar både "vanliga" gummibussningar och hydraulbussningarna.

Någon här som har erfarenhet av det här på Bora, kanske är samma på Golf rent av?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Mån 03 okt 2022 19:38 Svara med citat
anton_mjor skrev:
Tjena,

Jag hade tänkt försöka ge mig på bakaxelbussningar på min gamla Bora, då det känns som hela bakvagnen hänger i gummisnoddar när man tar ojämnheter i lite fart samt att det börjat slå i gupp.
Det verkade vara lite enklare sagt än gjort då jag lyckats forska fram mig till att bilen antagligen har några speciella oljefyllda hydraulbussningar fran fabrik. Autodocs sortiment när man söker på regnumret får en ju dock att börja tveka, de listar både "vanliga" gummibussningar och hydraulbussningarna.

Någon här som har erfarenhet av det här på Bora, kanske är samma på Golf rent av?

Bora ska väl vara en Golf IV sedan(Jetta).
anton_mjor
Bora 1.6 -99 Ort: Katrineholm
Tis 04 okt 2022 17:35 Svara med citat
maxmsm skrev:
Bora ska väl vara en Golf IV sedan(Jetta).

Stämmer, men frågan var väl egentligen om det ska vara såna hydrauliska bussningar till den eller vanliga gummibussningar?
Från det lilla som går se av bussningen utan att lossa bakaxeln ser mitten av bussningen, där man kör igenom bulten, ut som de hydrauliska på autodoc, men svårt att veta säkert när man i princip inte ser något alls Very Happy