rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde |
| Tor 06 okt 2022 19:17 |
|
Jag ser att det rinner ut bromsvätska vid luftningsnippel. Vad ska jag göra? Det enda jag kommer på är gängtätnings tejp. Kanske jag har fått nippel att gänga ner sig fel för det har gått trögt. det är väl konan som ska täta. Jag provade ny nippel och gängtejp det fungerade inte för gängorna är nog kass. Synd att det inte finns lösa nipplar med lös gänginsats som har en kona. Bromsoket är ju väldigt fint och 3 år gammalt.
Jag hittade ett tidigare bromsok. Från skroten tror jag. Låg i garaget. men det är smutsigt där kolven är. Jag kan ju inte ösa på med bromsrengörning för då försvinner väl fettet nedanför (innanför) "skruven" som kolven snurrar ut sig på.
Jag får inte loss den låsbrickan där nere. Skulle behöva en 90 graders låsring-tång. En vanlig fastnar för det är så trångt..Amazon hade men jag kan inte vänta på en sådan. Sen hade Mekster inga samma bromsok på lager. Kommer först 17/10, Ja i bästa fall. Jag får kolla mer i datorn om jag ser en lösning.
Verktygsboden har gängreparationssats. med M10 285 kr. Frågan är om det skulle funka. Jag har inte riktigt klart för mig hur en nippel tätar. Jag förmodar att det är med spetsen. Då gäller det ju att det gängas ned rakt om det ska bli tätt. Kanske är värt ett försök. Men det ser ut som rullad tråd. Det kan väl inte bli tätt?
Jag har sett något på folraceshop.se Reparations luftnippel till bromsok 1/8 NPT NPT verkar betyda avsmalnande gängning. Kan bli problem med läckande stod det på Google. Men det finns ju låsvätska. 125 kr. Gängtapp 129 Kr. ( Biltema har en billigare för 39.90) Sen finns det en till sån lagningsgrej. På den första ska man borra med 8,5 mm. borr. Men nippelgängan är ju M10 Då brukar man väl borra med 9 mm. eller runt där beroende vilken stigning gängan har. Jag får mäta nippelhålet i morrn. Jag fattar inte exakt men är nyfiken på denna lösningen.
Det ska vara den reparations nippeln för ok med M10 gänga. Då behövs ingen gängtapp om jag
fatta rätt.. Jag frågade. Såvida man inte städar gängorna? 125 kr frakt 79 kr = 204 kr Hoppas det bir bra.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Fre 07 okt 2022 23:03 |
|
| rostful skrev: | Jag ser att det rinner ut bromsvätska vid luftningsnippel. Vad ska jag göra? Det enda jag kommer på är gängtätnings tejp. Kanske jag har fått nippel att gänga ner sig fel för det har gått trögt. det är väl konan som ska täta. Jag provade ny nippel och gängtejp det fungerade inte för gängorna är nog kass. Synd att det inte finns lösa nipplar med lös gänginsats som har en kona. Bromsoket är ju väldigt fint och 3 år gammalt.
Jag hittade ett tidigare bromsok. Från skroten tror jag. Låg i garaget. men det är smutsigt där kolven är. Jag kan ju inte ösa på med bromsrengörning för då försvinner väl fettet nedanför (innanför) "skruven" som kolven snurrar ut sig på.
Jag får inte loss den låsbrickan där nere. Skulle behöva en 90 graders låsring-tång. En vanlig fastnar för det är så trångt..Amazon hade men jag kan inte vänta på en sådan. Sen hade Mekster inga samma bromsok på lager. Kommer först 17/10, Ja i bästa fall. Jag får kolla mer i datorn om jag ser en lösning.
Verktygsboden har gängreparationssats. med M10 285 kr. Frågan är om det skulle funka. Jag har inte riktigt klart för mig hur en nippel tätar. Jag förmodar att det är med spetsen. Då gäller det ju att det gängas ned rakt om det ska bli tätt. Kanske är värt ett försök. Men det ser ut som rullad tråd. Det kan väl inte bli tätt?
Jag har sett något på folraceshop.se Reparations luftnippel till bromsok 1/8 NPT NPT verkar betyda avsmalnande gängning. Kan bli problem med läckande stod det på Google. Men det finns ju låsvätska. 125 kr. Gängtapp 129 Kr. ( Biltema har en billigare för 39.90) Sen finns det en till sån lagningsgrej. På den första ska man borra med 8,5 mm. borr. Men nippelgängan är ju M10 Då brukar man väl borra med 9 mm. eller runt där beroende vilken stigning gängan har. Jag får mäta nippelhålet i morrn. Jag fattar inte exakt men är nyfiken på denna lösningen.
Det ska vara den reparations nippeln för ok med M10 gänga. Då behövs ingen gängtapp om jag
fatta rätt.. Jag frågade. Såvida man inte städar gängorna? 125 kr frakt 79 kr = 204 kr Hoppas det bir bra. |
Det finns reparationskit, dvs en lös hylsa som monteras i hålet du borrat upp och gängat, med en ny nippel till. Gjort det med några bromsok ibland.
Och nej tyvärr vet jag inte artikelnummer etc, då jag köpte det ifrån en numer nerlagd firma.
|
|
rostful
| Fre 07 okt 2022 23:44 |
|
Ok. Tack för svar. Ja det fanns en variant man skulle borra innan. Men den skulle jag inte ha sa killen i affären utan den som går ner i ett M10 gängat hål. Gängan är konisk och fastna. Jag får väl dra i lite halvhård loctite gänglåsning så det blir tätt.
Har grejat med ett reserv ok i kväll, Städat+ smörjt med silicon fett. Bytt en packning. Satt i en fjäder som saknades. Ska montera i morgon och provköra. Det funkade sist jag hade det men bromsen låg på.. Förmodligen för att den där fjädern fattades. Fjädern kostade 19 kr på .Mekster. Bra att köpa hem reservdelar så man har.
8/10 Jag hade på det andra bromsoket och luftade. Men pedalen bara sjönk och bilen varnade för bromsfel.. Jag får lyfta upp bilen igen. Det är lättare att se när hjulet är av då man luftar systemet. Kanske bäst att dra i handbromsen lite mer så kolven går ut som den ska.+ trampa mer på bromsen... Ska kolla om det kommer mer luftbubblor. Det går åt en del bromsvätska. Kolven gick lite trögt i innersta läget. Men inte jätte trögt.
Jag tog bort oket igen, Det kom nästan inga bubblor och var dåligt tryck då jag använde luftman luftare. Ändå ökade jag till 2 bars tryck i däcket , som nog är lite för högt,
Jag skulle kunna byta cylinderpackningen den som tätar kolven. Om den blev skadad Sen den lilla gummipackningen i kolven, Men den gummipackningen under kolven kommer jag inte åt utan special tång med 90 graders käftar. Mina tänger är för klumpiga.. Sen kunde jag slipa av kolven lite i ytterkant med 180 slipband.( fast kolven gick ut lätt när jag tryckte på broms-armen för handbroms)
Jag borde besöka fler Mekonomen affärer och köpa mer aluminium brickor till bromsslang, Och mer packningar. Kanske finns på eBay.. Jag fick dra åt stenhårt på aluminiumbrickorna så det inte skulle pysa ut bromsvätska.
|
|
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping |
| Lör 08 okt 2022 15:19 |
|
| Jag vill bara tipsa dig om istället för aluminium använda kopparbrickor, köpte en ny golf4 efter 2:a vintern läckte brickan det var aluminium original men av saltslasket blev det sår i brickan så bromsvätskan läckte blev då koppar istället.
|
|
rostful
| Lör 08 okt 2022 15:55 |
|
Tack för tips! Jag hittade ju en affär i stan som sålde kopparbrickor. Men jag frågade efter aluminiumbrickor. Man borde fråga om de har bricka för oljepluggen, Men då får man ta med en och visa. Sen kunde man ju fråga igen om de har kopparbrickor som ser exakt ut som de där aluminiumbrickorna. Ja, jag har för mig att det var kopparbrickor förr på sådana där broms slangar. på mina tidigare bilar.
Jag ska fixa kopparbrickor då.
Just nu retar det mig att jag inte kan lossa så jag får bort den lilla O ringen i oket. Om man hade stark gas kunde man värma en låsringstång så handtagen går att böja. Sen kanske fasa av den. så man får ner den.. Skulle vara billigare än att köpa en special för ändamålet. Såga av tången och svetsa handtahen i 90 graders vinkel skulle kanske funka. Så snopet om det är den o ringen som är trasig... Ja det går ju att skruva isär igen förstås...Någon gång borde det ju fungera.
Jag fick loss den stora låsringen! Jag hade en peang i garaget . Ett sjukhusverktyg.. Jag slipade bort nyp käftarna så de blev spetsiga och då fick jag ur låsringen. Ska borsta och ha på WD olja 40. Fortsätter i morgon att med grejandet.
Jag köpte 4 mini låsringstänger på Biltema. Fina men de fungerade inte till detta jobbet. Det blev en M10 gängtapp till att snygga till luftnippelgängan i oket med... Har förstört en bra sax och slipat på en stor låsringstång. Kanske den går att använda. Jag glömde kolla på bromsokfärg. Men det kan jag ta en annan gång. Kanske går att köra med sodablästern och måla någon gång. Kan prova i morgon. Borde göra en blästerlåda finns instruktioner på nätet.Youtube.(DIY Sandblasting Box) När det gäller isärtagning och montering har Italjohn från Norge en av de bättre filmerna för han visar noga hur man gör. Men han visar inte hur man slipar kolven för han monterade en ny kolv.
Stora låsbrickan till handbromsarmen var enormt svår att få dit. Använde 2 mejslar. Det krävs en riktig tång till det jobbet. Jag får väl beställa en sådan. Vore bra om det fanns låsbrickor i en typ järnaffär. Den jag satte dit kanske tappa spänsten lite. Ska mäta höjden med ett annat ok och kolla om det ser bra ut. Sen ska det vara bromskolvfett på kolven mm.Biltema har en minitub. Jag är tveksam om silikonfett var så bra. Får nog tvätta bort det på andra oket.
10/10 har skickat efter en låssäkringstång.264.96 kr från CDON. Gratis frakt. ECD Germany cylinder tapp tång.
Undrar om det finns någon sida i datorn där man kan se pris på VW delar i deras affärer. Var kan man se priset på lösa sådana där låsringar? De måste ju ha ett original nummer. Jag får leta lite. Bildelar online 24 och Autodoc. är lite jobbiga då man ska uppge alla data på bilen. Vore bra om man kunde bara skriva registreringsnummer så som kan göra på Meksters sida.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|