PoppPopp
Ingen VW Ort: Halmstad |
Lör 11 feb 2023 14:04 |
|
Hej.
Nu är det så att tjejen är intresserad av en golf kombi som har en Dsg låda men jag har hört att det kan vara problem med dessa lådor.stämmer det?
Bilen är en Golf 150 hk bensin -15 årsmodell som har gått 9700 mil och är svensksåld
Vet tyvärr inte om lådan är servad på 6000 mil det är det som är det tråkiga i detta.men om den är servad är det bra lådor för övrigt?
|
|
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping |
Lör 04 mar 2023 9:50 |
|
PoppPopp skrev: | Hej.
Nu är det så att tjejen är intresserad av en golf kombi som har en Dsg låda men jag har hört att det kan vara problem med dessa lådor.stämmer det?
Bilen är en Golf 150 hk bensin -15 årsmodell som har gått 9700 mil och är svensksåld
Vet tyvärr inte om lådan är servad på 6000 mil det är det som är det tråkiga i detta.men om den är servad är det bra lådor för övrigt? |
Personligen skulle jag inte ens pissa på en bil med DSG-låda om den brann...
Men lite mer nyanserat så är det en viss typ av DSG-låda som gett detta dåliga rykte, det var en 7växlad med vanliga torra lameller som primärt såldes ihop med 1,6 dieseln åren runt 2010.
Problemet jag personligen har med denna typ av lådor (oavsett tillverkare) är att de är otroligt tekniskt avancerade och blir därmed mycket känsliga för störningar, minsta avvikelse blir ett jätteproblem.... De svindyra att laga och ger sällan någon förvarning att något håller på att knasa, det blir bara ett totalstopp som en blixt från klar himmel och enda alternativet blir då bärgning till märkesverkstaden för de är de enda som reder ut att felsöka och skruva med skiten.
I min värld tappar därför en bil med DSG-låda allt värde i samma stund som garantier och vagnskadeförsäkring upphör att gälla.... Vem klarar liksom av att åka runt med något som vilken sekund som helst kan bara stanna och då är enda alternativen att hosta upp 40-50.000:- för en reparation, eller sälja bilen med havererad växellåda för kaffepengar?
|
|
Schiznit
Golf 7 1.5 DSG7 -19 Ort: Stockholm |
Tis 04 apr 2023 7:50 |
|
Jag har ingen större tilltro till DSG eller motorerna heller för den delen men ett plötsligt haveri kan ske på vilken bil som helst när som helst. Jag har en golf 7 1.5 DSG 2019 och den har nu gått strax över 8000 mil, jag har haft den sedan 500 mil. DSG lådan är rätt trevlig att köra och bilen drar ca 0,55 trots att det är en bensinare så något rätt gör de ju.
Angående TS fråga, dessa lådor är en uppdaterad variant av den gamla modellen av denna DSG låda som vid kökörning och liknande kunde bränna lamellerna. De är "underhållsfria" och det byts inte olja i den så du behöver inte vara orolig över att lådan inte servats, det ska den inte.
En notis ang detta, jag känner mig inte bekväm att lita på någon bil om jag inte har försäkring där maskinskadan gäller och eftersom den brukar vara runt 10 år och 12-15k mil så är det där någonstans innan det blir dags för byte. Just nu är marknaden för konstig för att byta bil med elbilar och allmänna leveransproblem så dne blir kvar ett tag till. Jag är väldigt nöjd med denna bil och känner mig trygg att jag har en gällande helförsäkring om något mekaniskt skulle fallera.
|
|
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping |
Ons 05 apr 2023 17:50 |
|
Schiznit skrev: | Jag har ingen större tilltro till DSG eller motorerna heller för den delen men ett plötsligt haveri kan ske på vilken bil som helst när som helst.
En notis ang detta, jag känner mig inte bekväm att lita på någon bil om jag inte har försäkring där maskinskadan gäller |
Den otroligt stora skillnaden är ju att nyare bilar i allmänhet, och dessa lådor i synnerhet, har så avancerade och känsliga övervakningssystem att minsta lilla avvikelse lätt blåses upp till ett jätteproblem. Ofta blir även enda lösningen bärgare till märkesverkstaden när något får för sig att tända en varningslampa och felkod....
En gammal hederlig manuell låda med tillhörande koppling ger föraren ständig feedback genom ljud, vibrationer och att det känns konstigt när något börjar ge upp. Börjar kopplingen slira t.ex så kan man köra vidare bra många 1000-mil om man bara anpassar belastningen om man så önskar, och sen göra ett planerat byte när det passar en själv.
Jag har inte minsta problem att lita fullständigt på en bil oavsett ålder och miltal, bara jag har kollat över den och servat själv, nu när jag tänker efter så har jag nog aldrig ens ägt en bil som kvalat in för maskinskadeförsäkring. Jag kommer dock i kontakt med ett flertal nyare bilar genom mitt arbete, det är otroligt mycket mer problem med dessa som vi byter ut var 5te år än med min egen nu snart 15år gamla häck..... Jag kör runt 3-4000mil/år och har aldrig blivit ståendes utmed vägen pga mekaniska problem, 4 punkteringar dock, men det är ju åtgärdat i en handvändning.
|
|
Schiznit
Golf 7 1.5 DSG7 -19 Ort: Stockholm |
Ons 05 apr 2023 18:11 |
|
RealKasken skrev: | Den otroligt stora skillnaden är ju att nyare bilar i allmänhet, och dessa lådor i synnerhet, har så avancerade och känsliga övervakningssystem att minsta lilla avvikelse lätt blåses upp till ett jätteproblem. Ofta blir även enda lösningen bärgare till märkesverkstaden när något får för sig att tända en varningslampa och felkod....
En gammal hederlig manuell låda med tillhörande koppling ger föraren ständig feedback genom ljud, vibrationer och att det känns konstigt när något börjar ge upp. Börjar kopplingen slira t.ex så kan man köra vidare bra många 1000-mil om man bara anpassar belastningen om man så önskar, och sen göra ett planerat byte när det passar en själv.
Jag har inte minsta problem att lita fullständigt på en bil oavsett ålder och miltal, bara jag har kollat över den och servat själv, nu när jag tänker efter så har jag nog aldrig ens ägt en bil som kvalat in för maskinskadeförsäkring. Jag kommer dock i kontakt med ett flertal nyare bilar genom mitt arbete, det är otroligt mycket mer problem med dessa som vi byter ut var 5te år än med min egen nu snart 15år gamla häck..... Jag kör runt 3-4000mil/år och har aldrig blivit ståendes utmed vägen pga mekaniska problem, 4 punkteringar dock, men det är ju åtgärdat i en handvändning. |
Ja att manuella är mer pålitliga är inget nytt men skulle aldrig mer vilja ha en manuell pendlingsbil. Har haft många bilar men endast senaste 2 automat och endast den senaste som är såpass ny och endast senaste jag ej servat själva pga den är så ny. Har på tidigare bilar aldrig lämnat till verkstad.
|
|
Don tomaso
Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad |
Tor 18 maj 2023 9:57 |
|
PoppPopp skrev: | Hej.
Nu är det så att tjejen är intresserad av en golf kombi som har en Dsg låda men jag har hört att det kan vara problem med dessa lådor.stämmer det?
Bilen är en Golf 150 hk bensin -15 årsmodell som har gått 9700 mil och är svensksåld
Vet tyvärr inte om lådan är servad på 6000 mil det är det som är det tråkiga i detta.men om den är servad är det bra lådor för övrigt? |
DSG är helt fantastiska lådor! I början var det problem med taxibilar som kökörde mycket i stadstrafik och mestadels små Caddys som bökade runt med släpkärror som gjorde att lådornas lameller brände. Sedan har detta såklart blåsts upp något ofantligt som brukligt är.
Efter dessa "barnsjukdomar" så har man (enligt vad jag läst mig till) justerat triggernivån på tempgivaren till lådan så lamellerna inte ska ta skada om man ska backa in 1500kg husvagn på tomten eller Reine-byggare ska in på bygget med 1300kg gipsskivor på släpet. Dvs. lådar hamnar i felsäkert läge innan lamellerna tar skada.
Jag har ett gäng kollegor inom byggbranschen som haft Caddys med DQ200 och dom har fungerat klanderfritt i 20,000 mil.
Generellt beträffande DSG så är den väl inte lämpad om man ska baxa med släp för mycket. Det är ju ingen momentomvandlarlåda med olja som man kan finlira med utan den har vanliga lamellkopplingar och ett kopplingsingrepp som inte kan komma i närheten av känslan som en människa med manuell låda kan. Jag har lyckats få motorstopp när jag backat med tom släpkärra bakom. Det blir lite problematiskt när man ska igång och man ska backa uppför en backe.
|
|
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping |
Tor 18 maj 2023 10:01 |
|
Don tomaso skrev: | DSG är helt fantastiska lådor!
Generellt beträffande DSG så är den väl inte lämpad om man ska baxa med släp för mycket.
Jag har lyckats få motorstopp när jag backat med tom släpkärra bakom. Det blir lite problematiskt när man ska igång och man ska backa uppför en backe.
|
Ditt inlägg blir aningen motsägelsefullt?
|
|
Don tomaso
Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad |
Tor 18 maj 2023 10:07 |
|
RealKasken skrev: | Ditt inlägg blir aningen motsägelsefullt? |
För att?
|
|
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping |
Mån 22 maj 2023 22:06 |
|
Don tomaso skrev: | För att? |
Läste du det jag citerade?
Du börjar med att fastslå att detta är fantastisk lådor, för att sen beskriva en del av deras många svagheter och hur illa de fungerar...
|
|
Don tomaso
Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad |
Tis 23 maj 2023 20:18 |
|
RealKasken skrev: | Läste du det jag citerade?
Du börjar med att fastslå att detta är fantastisk lådor, för att sen beskriva en del av deras många svagheter och hur illa de fungerar... |
Att hantera släp ja, inte annars! Jag har en annan bil att dra släp med så det är en ickefråga för mig.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Ons 24 maj 2023 8:06 |
|
Don tomaso skrev: | Att hantera släp ja, inte annars! Jag har en annan bil att dra släp med så det är en ickefråga för mig. |
Ja, men då är ju DSG perfekt. Alla har ju en annan bil att använda när man ska backa med släp
|
|
Don tomaso
Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad |
Ons 24 maj 2023 17:35 |
|
candyweiss skrev: | Ja, men då är ju DSG perfekt. Alla har ju en annan bil att använda när man ska backa med släp |
Visst är det så! Inte tar jag S1'an med dsg när jag ska ut på ägorna. Man får ju anpassa fordonet efter uppgiften, eller du resonerar helt annorlunda?
|
|