Forum - Golf 4 (98-04) - Golf 1.6 -99 batteriproblem?

BigJ
Golf 4 1.6 -99 Ort: Örnsköldsvik
Ons 22 feb 2023 12:55 Svara med citat
Tjena!

Jag har problem med vår Golf 4. Den senaste tiden så har vi misstänkt att det är något som tjuvdrar ström i bilen så jag har fått lov att ladda ungefär varannan natt tills vi hittar felet.

Inatt laddade jag batteriet på rekondläge och då sambon körde till jobbet så tändes batterilampan och efter jobbet så startade inte bilen. Jag var dit och startade upp den med startkablar och med startkablarna på så gick bilen utan problem.

Då vi kopplade bort startkablarna så svarade inte golfen på gasen ordentligt och det lät som att den misstände.

Jag gasade jämnt men varvtalen studsade upp och ner och jag kunde max nå 2000. Efter några minuter på tomgång så kunde jag komma upp i 4000 men sen ner igen och samma problem.

Är detta ett rent batteriproblem eller har generatorn gett upp?

Väl mött!
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 25 feb 2023 23:03 Svara med citat
BigJ skrev:
Tjena!

Jag har problem med vår Golf 4. Den senaste tiden så har vi misstänkt att det är något som tjuvdrar ström i bilen så jag har fått lov att ladda ungefär varannan natt tills vi hittar felet.

Inatt laddade jag batteriet på rekondläge och då sambon körde till jobbet så tändes batterilampan och efter jobbet så startade inte bilen. Jag var dit och startade upp den med startkablar och med startkablarna på så gick bilen utan problem.

Då vi kopplade bort startkablarna så svarade inte golfen på gasen ordentligt och det lät som att den misstände.

Jag gasade jämnt men varvtalen studsade upp och ner och jag kunde max nå 2000. Efter några minuter på tomgång så kunde jag komma upp i 4000 men sen ner igen och samma problem.

Är detta ett rent batteriproblem eller har generatorn gett upp?

Väl mött!


MÄT eller lämna till verkstad så mäter de åt dig.

Det är inte alls omöjligt att du har sådan tur att det är minst två fel, att köra vidare med ett dåligt batteri ger ökad belastning på generatorn och då kanske en gammal sliten generator överjobbar och dör
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping
Sön 26 feb 2023 12:55 Svara med citat
Som föregående nämnde .
Mät batteri . med motorn igång ska du ha ca 14 volt .
Du kan kolla kablage o titta om du märker nåt tokigt .
Du kan kolla nummer 1 på bilden (Generator) . kolla så den är åtdragen etc ...

Bild