Forum - Golf 7 (13-19) - Golfkombi motorval och allmän fråga

vnording
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 25 apr 2023 9:30 Svara med citat
Hallå! Jag är helt ny på forumet och skall inom kort köpa min första bil.

Jag har landat i att jag vill köpa en Golfkombi, möjligtvis en passat, men just nu är det framförallt golfen jag kollar på.
Jag kommer bränna en hel del motorväg och jag funderar då lite kring motorvalet och tänkte att det kanske fanns lite tips att finna på det här forumet.

Blir det en trevligare körupplevelve om man ska ligga i 120 under en längre tid med 2.0 liters motorn? Hur stor skillnad gör det? Hur skiljer sig förbrukningen?

Vi har en budget som sträcker sig upp till 150k för rätt objekt.

Sen en lite mer allmän fråga, är det något speciellt jag skall undvika eller kolla efter? Är ganska tidig i processen och då detta blir min största utgift någonsin så tar jag gärna emot alla typer av tips.

Tusen tack för tips och tankar!
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Tis 25 apr 2023 19:02 Svara med citat
Är väl egentligen bara å provköra ett par olika motorer och sedan välja en välservad bil med så mycket utrustning som man känner att man har råd med.
Har tidigare ägt en Golf Alltrack 2.0tdi och en Golf Kombi 1,4TGI. Båda med drag, backkamera, värmare och ergo-active stolar i halvskinn med massage.
Kör man länga sträckor är dem stolarna bra mycket skönare än standardstolarna.
Om du skulle sikta på en Passat så är den bra mycket större och rullar bekvämare än Golfarna. Hunnit avverka en Passat Alltrack med 😂

VW ID.4 GTX '23
VW ID.3 PRO '21
Don tomaso
Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad
Tor 18 maj 2023 10:06 Svara med citat
Jag har en Alltrack tdi. 0,55L/mil klarar den sig fint på i motorvägsfart. Tycker den rullar riktigt trevligt, dieseln har bra moment och man saknar sällan effekt för omkörningar. Backkameran tittar jag bara i när jag ska köra släpkärra, annars aldrig. Värmare är en grej jag aldrig kommer köpa en bil utan, den är oväderlig vintertid! Halogen på halvljuset går bort, xenon/led gör oerhört stor skillnad, oavsätt bil.