murva1337
Golf 4 Ort: Västerås |
Fre 02 jun 2023 19:31 |
|
Denna del känner jag faktiskt inte igen namnet och hittar ej något på nätet så får väl prova här, har en golf 4 1.6a vars oljenivå gått ner nu efter ett fåtal mil sedan oljebyte. kikade då under kåpan och fann detta.
såg ej ut såhär sist jag bytte tändstift nu i vintras så blir lite fundersam, bilen har gått lite hackigt så tänkte från början kika på spjällhuset men verkade ej finnas något problem där så kan detta ha med saken att göra? och hur kan detta uppstått? kan min bil annars utan till men detta behöver jag faktiskt hjälp med
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Lör 03 jun 2023 12:18 |
|
murva1337 skrev: | Denna del känner jag faktiskt inte igen namnet och hittar ej något på nätet så får väl prova här, har en golf 4 1.6a vars oljenivå gått ner nu efter ett fåtal mil sedan oljebyte. kikade då under kåpan och fann detta.
såg ej ut såhär sist jag bytte tändstift nu i vintras så blir lite fundersam, bilen har gått lite hackigt så tänkte från början kika på spjällhuset men verkade ej finnas något problem där så kan detta ha med saken att göra? och hur kan detta uppstått? kan min bil annars utan till men detta behöver jag faktiskt hjälp med |
Det läckage du visar bild på är väldigt litet, det fuktar bara lite och sedan fastnar det skräp i det... Orsak är helt enkelt packningar, packboxar etc som blir dåliga efter tjugo år... Du har ingen ny bil. Gummi åldras och blir hårt etc.
Om oljenivå minskar märkbart har du ett större läckage, kryp under motorn och kolla. Men för att det ska läcka så mycket att nivån i motorn minskar märkbart så syns det tydliga droppar under, samt blir en eller flera minst femkronor stora fläckar på marken när du parkerat en timme.
Nu kan ju oljan läcka internt och komma ut genom avgasröret när du kör, när oljan blir äldre och sliten så brukar mer olja läcka igenom. Det är även orsaken att avgasvärden kan bli dåliga med gammal olja i motorn, varför det är smart att serva bilen strax före besiktning.
Billigare 'skräpolja' blir dålig snabbare än en premiumolja och då försvinner mer olja tidigare.
1, kolla under efter tydliga läckage. Droppar det inte, ta det lugnt just nu.
2, kolla felkoder så vet du kanske hur du ska felsöka din lite dåliga gång på motorn.
3, gör en motortvätt med avfettning, tex diskborste och skölj av efter. Använd EJ högtryck. Då har du ren ren motor och kan lättare se var du har läckage och behöver byta packning eller packbox.
4, byt motorolja, häll i en premium olja och håll koll på nivån.
|
|
murva1337
Golf 4 Ort: Västerås |
Lör 03 jun 2023 16:30 |
|
Tackar, den är servad för inte särskilt många mil sedan, haft den som övningskörningsbil tills jag tog körkort nyligen så har mest stått, finns ingen märkbar kondens och oljenivån har gått ner lite, inte under minimum iallafall, ska kika lite under och tvätta av
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|