Luspank
Golf 7 1.6 Ort: Eskilstuna |
Tor 22 jun 2023 13:17 |
|
Hej,
Är det någon här som känner till en verkstad som kan byta koppling o svänghjul på en 2016 års 1,6L dieselgolf med dsg7-automatlådan dq200, torrlamell? Bortsett från de auktoriserade som tar 39 000kr för det😱.
Bor i Eskilstuna men är beredd att få åka en bit om jag kommer billigare undan.
Med vänlig hälsning,
Snart luspank
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Tor 22 jun 2023 17:27 |
|
2013 bytte jag lameller på min 1.4 tsi -11. På VAG-verkstad kostade det då precis över 8000:-
Iofs 10 år sedan, bensinare och inget svänghjul men en jäkla prisökning.
|
|
Luspank
Golf 7 1.6 Ort: Eskilstuna |
Tor 22 jun 2023 19:35 |
|
Som man säger, det var bättre förr😊
|
|
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn |
|
pepe
Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn |
Fre 23 jun 2023 11:37 |
|
Luspank skrev: | Hej,
Är det någon här som känner till en verkstad som kan byta koppling o svänghjul på en 2016 års 1,6L dieselgolf med dsg7-automatlådan dq200, torrlamell? Bortsett från de auktoriserade som tar 39 000kr för det😱.
Bor i Eskilstuna men är beredd att få åka en bit om jag kommer billigare undan.
Med vänlig hälsning,
Snart luspank |
Byt olja och filter först innan du går djupare in i problemet????
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Lör 24 jun 2023 11:32 |
|
pepe skrev: | Byt olja och filter först innan du går djupare in i problemet???? |
Kan det hjälpa på en DQ200 som har torrlameller?
Ändra: Måste nog vara någon anledning till att TS vill/behöver byta både lameller och svänghjul?
|
|
Luspank
Golf 7 1.6 Ort: Eskilstuna |
Lör 24 jun 2023 12:04 |
|
pepe skrev: | Byt olja och filter först innan du går djupare in i problemet???? |
Den var inlämnad på en auktoriserad firma som ”spolade” lådan för 2400kr vad det nu är. Den blev något bättre i stadskörning men mycket sämre på landsväg. Firman sa att det enda som fanns nu att göra var koppling och då byter man även svänghjul.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Sön 25 jun 2023 10:31 |
|
Luspank skrev: | Den var inlämnad på en auktoriserad firma som ”spolade” lådan för 2400kr vad det nu är. Den blev något bättre i stadskörning men mycket sämre på landsväg. Firman sa att det enda som fanns nu att göra var koppling och då byter man även svänghjul. |
Varför skulle man byta svänghjul när man byter lameller? Måste vara något ovanligt fel på din bil?
Hade jag varit dig hade jag garanterat kontaktat en annan verkstad.
|
|
Luspank
Golf 7 1.6 Ort: Eskilstuna |
Sön 25 jun 2023 10:43 |
|
candyweiss skrev: | Varför skulle man byta svänghjul när man byter lameller? Måste vara något ovanligt fel på din bil?
Hade jag varit dig hade jag garanterat kontaktat en annan verkstad. |
Av vad jag förstått efter en del googlande och youtube tittande så brukar man byta svänghjulet samtidigt.
Men jag vill gärna hitta en annan verkstad som inte kommer att råna mig för jobbet.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Sön 25 jun 2023 11:27 |
|
candyweiss skrev: | Varför skulle man byta svänghjul när man byter lameller? Måste vara något ovanligt fel på din bil?
Hade jag varit dig hade jag garanterat kontaktat en annan verkstad. |
Troligen pga dålig hållbarhet på dmf(dubbelmassesvänghjulen) om det hade varit min bil så hade det inte fått sättas i ett dmf igen utan ett enkelmassesvänghjul som ska gå att få tag på enligt grannen(som bytt på sin Caddy).
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Mån 26 jun 2023 19:21 |
|
Luspank skrev: | Av vad jag förstått efter en del googlande och youtube tittande så brukar man byta svänghjulet samtidigt.
Men jag vill gärna hitta en annan verkstad som inte kommer att råna mig för jobbet. |
Hur långt har bilen gått?
|
|
Luspank
Golf 7 1.6 Ort: Eskilstuna |
Mån 26 jun 2023 19:53 |
|
candyweiss skrev: | Hur långt har bilen gått? |
Den har nu precis passerat 16000 mil. Så inga garantier eller försäkring hjälper till☹️
|
|
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping |
Ons 28 jun 2023 22:40 |
|
Inte för att det hjälper dig just nu, men om du gör ett medvetet val av drivlina vid nästa bilbyte så slipper du spännande överraskningar likt denna.
Nu är det den hemliga växellådan som knappt ingen kan skriva med som knasar.... Snart kommer problem med EGR-ventil/avgaskyl och/eller spridare som ett brev på posten.
Bensinmotor och manuell växellåda är receptet på ett tryggt, förutsägbart och driftsäkert bilägande.
Hjälpte nyligen min mor med att byta just koppling på hennes Corolla -03. En komplett sats med lamell, tryckplatta och urtrampningslager gick lös på hutlösa 1081:- ju för sig tillkom då frakt på 100:-. Jag hade inte tid själv så jag bad en jobbarkompis att utföra bytet, det tog ganska exact 5tim att göra hemma på garageuppfarten. Han värderade arbetet till "en fin flaska Rom".
Dagens moderna bilar med allt tingel-tangel och hokus-pokus är säkert mycket trevliga, för fösta ägaren som byter in den efter 3år....
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Tor 29 jun 2023 19:32 |
|
RealKasken skrev: | Inte för att det hjälper dig just nu, men om du gör ett medvetet val av drivlina vid nästa bilbyte så slipper du spännande överraskningar likt denna.
Nu är det den hemliga växellådan som knappt ingen kan skriva med som knasar.... Snart kommer problem med EGR-ventil/avgaskyl och/eller spridare som ett brev på posten.
Bensinmotor och manuell växellåda är receptet på ett tryggt, förutsägbart och driftsäkert bilägande.
Hjälpte nyligen min mor med att byta just koppling på hennes Corolla -03. En komplett sats med lamell, tryckplatta och urtrampningslager gick lös på hutlösa 1081:- ju för sig tillkom då frakt på 100:-. Jag hade inte tid själv så jag bad en jobbarkompis att utföra bytet, det tog ganska exact 5tim att göra hemma på garageuppfarten. Han värderade arbetet till "en fin flaska Rom".
Dagens moderna bilar med allt tingel-tangel och hokus-pokus är säkert mycket trevliga, för fösta ägaren som byter in den efter 3år.... |
Nu blir det lite fel när du jämför en visserligen 20 år gammal kvalitetsbil med en nyare VAG-produkt...
Frågan är vad som kommer att hända med "bensinmotorerna" på längre sikt med ökningen av etanol i "bensinen".
|
|
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping |
Tor 29 jun 2023 21:10 |
|
maxmsm skrev: | Nu blir det lite fel när du jämför en visserligen 20 år gammal kvalitetsbil med en nyare VAG-produkt...
Frågan är vad som kommer att hända med "bensinmotorerna" på längre sikt med ökningen av etanol i "bensinen". |
Jag gillar att du formulerar dig så att "20år gammal kvalitetsbil" och "nyare VAG-produkt" blir varandras raka motsater.
Jag delar helt och fullt den tanken
Att blanda i sprit i bensinen är givetvis ett djävulens påfund, nu är ju dock nuvarande nivå relativt måttlig.
Dessutom har ju politiken tack och lov växlat spår och börjar öppna ögonen för hur vansinnigt verklighetsfrånvänt hela konceptet med den förbannade reduktionsplikten är, svindyrt för konsument, negativ inverkan på fordonen och dessutom precis ingen reel nytta klimatmässigt om man tar några kliv tillbaks och tar in hela bilden.
Det som gör att jag nu sen 10-15år tillbaks väljer bort dieselbil privat har mest att göra med att det är så otroligt mycket komplicerade och kostsamma problem runt avgasrening och bränslesystem.
Bilar med DPF (partikelfilter), högtrycksinsprutning typ CommonRail, samt DEF (Ad-blue) skyr jag som pesten, jag skulle inte ens använda den om jag fick den gratis, skulle det hända så skulle jag bara ta fram kameran och direkt sälja skiten medans den fungerar och köpa nått annat.
Den extra deciliter bränsle en bensinare suger i sig ser jag som en billig försäkringspremie.
De pengar du ev sparar på lägre förbrukning genom att köra diesel får du istället betala många gånger om i onödiga reparationer.
Detta gällde även innan dieseln blev så pass mycket dyrare än bensinen, med dagens bränslepriser är det fullkomligt ekonomiskt vansinne att köra diesel, det är ju dyrare redan vid pumpen, sen har du driftstörningarna och reparationskostnaderna utöver det
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Tor 29 jun 2023 21:20 |
|
RealKasken skrev: | Jag gillar att du formulerar dig så att "20år gammal kvalitetsbil" och "nyare VAG-produkt" blir varandras raka motsater.
Jag delar helt och fullt den tanken
Att blanda i sprit i bensinen är givetvis ett djävulens påfund, nu är ju dock nuvarande nivå relativt måttlig.
Dessutom har ju politiken tack och lov växlat spår och börjar öppna ögonen för hur vansinnigt verklighetsfrånvänt hela konceptet med den förbannade reduktionsplikten är, svindyrt för konsument, negativ inverkan på fordonen och dessutom precis ingen reel nytta klimatmässigt om man tar några kliv tillbaks och tar in hela bilden.
Det som gör att jag nu sen 10-15år tillbaks väljer bort dieselbil privat har mest att göra med att det är så otroligt mycket komplicerade och kostsamma problem runt avgasrening och bränslesystem.
Bilar med DPF (partikelfilter), högtrycksinsprutning typ CommonRail, samt DEF (Ad-blue) skyr jag som pesten, jag skulle inte ens använda den om jag fick den gratis, skulle det hända så skulle jag bara ta fram kameran och direkt sälja skiten medans den fungerar och köpa nått annat.
Den extra deciliter bränsle en bensinare suger i sig ser jag som en billig försäkringspremie.
De pengar du ev sparar på lägre förbrukning genom att köra diesel får du istället betala många gånger om i onödiga reparationer.
Detta gällde även innan dieseln blev så pass mycket dyrare än bensinen, med dagens bränslepriser är det fullkomligt ekonomiskt vansinne att köra diesel, det är ju dyrare redan vid pumpen, sen har du driftstörningarna och reparationskostnaderna utöver det
|
Vi har i Thailand en 2013 Toyota Corolla Altis Sedan med en 1,8L bensinare och en VCT-låda som man har meckat(programmerat troligen) till att vara 7-stegs och denna kör vi på Gasohol vilket under våra ca 500mil på våra semestermånader ger en snittförbrukning på strax över 0,6L/mil, tyvärr så har den inte farthållare men fortkörningsböterna har hittills varit hyfsat låga.
Hade jag kunnat köpa en Corolla sedan i Sverige så hade min VAG-historia varit just historia nu.
|
|
Schiznit
Golf 7 1.5 DSG7 -19 Ort: Stockholm |
Fre 30 jun 2023 13:29 |
|
maxmsm skrev: |
Hade jag kunnat köpa en Corolla sedan i Sverige så hade min VAG-historia varit just historia nu. |
Jaha sedan finns inte här, ok. Men vanlig corolla är bara välja fritt, dock med rostproblem som standard som i stort sett alla japanska bilar. Jag gillar japanska bilar rent tekniskt men rostskydd har de inte tyvärr.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Fre 30 jun 2023 19:40 |
|
Schiznit skrev: | Jaha sedan finns inte här, ok. Men vanlig corolla är bara välja fritt, dock med rostproblem som standard som i stort sett alla japanska bilar. Jag gillar japanska bilar rent tekniskt men rostskydd har de inte tyvärr. |
Jag har haft flera Toyota och Mazda och de har definitivt inte rostat mer än vad VAG-bilar gör.
|
|
Schiznit
Golf 7 1.5 DSG7 -19 Ort: Stockholm |
Fre 30 jun 2023 20:42 |
|
maxmsm skrev: | Jag har haft flera Toyota och Mazda och de har definitivt inte rostat mer än vad VAG-bilar gör. |
Japanska bilar har sämst rostskydd och Mazda har sämst rostskydd av alla Japanska bilmärken. Det är inget påhitt utan det är testat och undersökt många gånger. Sen har du kanske haft tur, kör mindre sträcka, bor där det inte saltas mycket osv men det betyder inte att de har lika bra rostskydd som VAG som har generellt mycket bra skydd. Vi snackar om hjulhus utan skydd mot stenskott eller att där finns veckad plåt där salt och annat kan fastna osv. Jag har sett jättefina Mazdor som har ordentligt med rost trots att de inte är mer än 5-6 år gamla. Det händer inte på en bil med bra rostskydd.
Jag har för övrigt haft både Toyota och Honda. Hondorna inget problem. Toyota rost under dörrar. Ej synligt om man inte kryper under och kollar under gummilisterna.
|
|
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping |
Fre 30 jun 2023 21:37 |
|
Schiznit skrev: | Japanska bilar har sämst rostskydd och Mazda har sämst rostskydd av alla Japanska bilmärken.
men det betyder inte att de har lika bra rostskydd som VAG som har generellt mycket bra skydd.
Jag har för övrigt haft både Toyota och Honda. Hondorna inget problem. Toyota rost under dörrar. Ej synligt om man inte kryper under och kollar under gummilisterna. |
Hahahaha, så otroligt roligt.
Sanningen är att INGEN biltillverkare har någonsin haft ordentligt rostskydd, bara lite olika nivåer av dåligt.
Japanare rostar absolut, men om du går runt och tror att VAG har "mycket bra skydd" så lever du i en drömvärld.
Titta nästa gång du går utmed en gata med parkerade bilar, jag garanterar dig att du inte kan hitta en enda VAG som är äldre än 10år utan uppenbara rostskador, kolla skärmkanter, trösklar, nerkant på dörrar och baklucka... Det är bara sånt som man kan stå bredvid och se från några meters håll, upp med bråten på en lyft o börja syna lite i sömmarna så lovar jag dig att du hittar grova rostangrepp.
Just trösklarna är en otrolig tankevurpa konstruktionsmässigt, dessa är snarlika på samtliga VAG.
Polaren som driver egen plåtverkstad byter på 1-2bilar i veckan i genomsnitt, han garvar och benämner dem "offeranoder", det positiva med det hela är att de rostar så otroligt fort att rosten inte hinner sprida sig, så det behövs aldrig lappas o lagas runt omkring som på andra bilar där rosten hinner sprida sig innan tröskeln blir så rutten att besiktningen slår ner på dem...
Vi har ju även snilleblixten av design där det samlas och bygger upp skit mellan karossen och plastskärmen i främre hjulhusen, när lacken börjar bubbla där i nerkant på framskärmen i hjulsprutet bakom framhjulen så är det redan mycket långt gånget.... Grova rostangrepp på nederdelen av a-stolpen, torpedväggen och framskärmen...
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Lör 01 jul 2023 9:43 |
|
RealKasken skrev: | Hahahaha, så otroligt roligt.
Sanningen är att INGEN biltillverkare har någonsin haft ordentligt rostskydd, bara lite olika nivåer av dåligt.
Japanare rostar absolut, men om du går runt och tror att VAG har "mycket bra skydd" så lever du i en drömvärld.
Titta nästa gång du går utmed en gata med parkerade bilar, jag garanterar dig att du inte kan hitta en enda VAG som är äldre än 10år utan uppenbara rostskador, kolla skärmkanter, trösklar, nerkant på dörrar och baklucka... Det är bara sånt som man kan stå bredvid och se från några meters håll, upp med bråten på en lyft o börja syna lite i sömmarna så lovar jag dig att du hittar grova rostangrepp.
Just trösklarna är en otrolig tankevurpa konstruktionsmässigt, dessa är snarlika på samtliga VAG.
Polaren som driver egen plåtverkstad byter på 1-2bilar i veckan i genomsnitt, han garvar och benämner dem "offeranoder", det positiva med det hela är att de rostar så otroligt fort att rosten inte hinner sprida sig, så det behövs aldrig lappas o lagas runt omkring som på andra bilar där rosten hinner sprida sig innan tröskeln blir så rutten att besiktningen slår ner på dem...
Vi har ju även snilleblixten av design där det samlas och bygger upp skit mellan karossen och plastskärmen i främre hjulhusen, när lacken börjar bubbla där i nerkant på framskärmen i hjulsprutet bakom framhjulen så är det redan mycket långt gånget.... Grova rostangrepp på nederdelen av a-stolpen, torpedväggen och framskärmen... |
Jag lämnade in Passaten på en fullständig rostskyddsbehandling när den fyllde fem och den har fått Ditec-behandling från ny och allt ser bra ut hittills och den fyller 10 nästa månad...
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Lör 01 jul 2023 10:51 |
|
Min Tiguan har fyllt 7 år och den är inte behandlat något extra, den är som den var när den kom från fabriken.
Varje gång den är på Mekonomen eller besikta säger dom, jäklar vad fin bilen är
|
|
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping |
Lör 01 jul 2023 13:04 |
|
candyweiss skrev: | Min Tiguan har fyllt 7 år och den är inte behandlat något extra, den är som den var när den kom från fabriken.
Varje gång den är på Mekonomen eller besikta säger dom, jäklar vad fin bilen är |
Lugn du bara, det kommer.
Plocka bort nån plast under bilen, på trösklarna eller nerkanten på dörrarna så ska du se att det redan är igång, om några år kommer det börja visa sig som "bubblande" lack runt denna plast, då är det redan väldigt långt gånget.
maxmsm skrev: | Jag lämnade in Passaten på en fullständig rostskyddsbehandling när den fyllde fem och den har fått Ditec-behandling från ny och allt ser bra ut hittills och den fyller 10 nästa månad... |
Med den behandlingen skulle även en fransk bil se ok ut efter 10år.
Men om alla följde det receptet så skulle de flesta bilar lätt nå veteran-status innan rosten blev ett problem, problemet är ju att ingen tillverkare gör detta.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Lör 01 jul 2023 15:13 |
|
RealKasken skrev: | Med den behandlingen skulle även en fransk bil se ok ut efter 10år.
Men om alla följde det receptet så skulle de flesta bilar lätt nå veteran-status innan rosten blev ett problem, problemet är ju att ingen tillverkare gör detta. |
Vi köper våra bilar med en långsiktig plan, Passaten köptes ny för att ha för alltid.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Lör 01 jul 2023 15:24 |
|
Jo, jag vet att rosten kommer förr eller senare. Min förrförra bil var en Golf IV som var 10 - 11 år när jag sålde den. En ägare före mig. Den hade inte tillstymmelse till rost heller, inget synligt ivarjefall
|
|