Forum - Golf 7 (13-19) - Serviceplan - gör det själv (servicepunkter och intervall)

Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Lör 24 jun 2023 12:14 Svara med citat
Hur hittar man en komplett serviceplan för sin bilmodell?
Har börjat serva bilen i egen regi och hittar ingen info om intervall i serviceboken.
Fanns intervall för vissa delar på car.info dock ej komplett.
Tänker alla reservdelar och övriga vätskor förutom motorolja (remmar, växellådsolja, haldexolja etc)

Kan tillägga att jag sökte på "serviceplan" här på forumet men fick inte fram något matnyttigt.

Byter olja, oljefilter varje år.
Luftfilter och kupefilter vartannat år.

Har betat av växellådsolja, bromsvätska och ska byta drivremmen näst veckaoä.
Bränslefilter var nyligen bytt av föregående ägare.

Gissar att drivremmen är det som kallas kilrem i serviceboken?

Tolkar det även efter lite googling att kuggrem är synonymt med kamrem. Stämmer?

Det står tändstift som en punkt i serviceboken men jag har uppfattat det som att golf alltrack 2016 har glödstift?! Eh?


Senast ändrad Mån 13 maj 2024 7:35, ändrad totalt 5 gånger
Aloc
Golf 7 Ort: Ale
Lör 24 jun 2023 13:18 Svara med citat
Här har du en serviceplan, finns även länkar till information hur en del moment görs

https://easyupload.io/h49vpv
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Lör 24 jun 2023 14:04 Svara med citat
Tack för den länken Aloc!

Vad är auto trans service?
Är det för dem som inte har DSG?

Vad innebär Haldex/VAQ service?
Är VAQ något utöver haldex?

Det nämns om "clutch" fluid flush... Är det kopplingsvätska som ska bytas?

Ser ingen info om byte glykol. Ska denna bara fyllas på?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Lör 24 jun 2023 21:54 Svara med citat
Husochvagn skrev:
Tack för den länken Aloc!

Vad är auto trans service?
Är det för dem som inte har DSG?

Vad innebär Haldex/VAQ service?
Är VAQ något utöver haldex?

Det nämns om "clutch" fluid flush... Är det kopplingsvätska som ska bytas?

Ser ingen info om byte glykol. Ska denna bara fyllas på?


Auto trans service bör vara automatic transmission service = automatlåde service.

Clutch fluid flush borde vara Kopplingsvätske sköljning/byte
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Mån 26 jun 2023 13:35 Svara med citat
Tack för svar Maxmsm.

Ska försöka sammanfatta bilden som jag tolkar serviceintervallen. Har valt att göra vissa egna justeringar hur jag vill göra bl.a. rörande luft och kupefilter.

Olja och oljefilter: Detta byts varje år (kör under 1500 mil)
Kupefilter: Byts vartannat år
luftfilter: Byts vartannat år
Bränslefilter: Var 9000 mil
Växellådsolja: 6000 mil (eller 4 år?)
Bromsvätska: Varannat år
Haldex, oljebyte: Vart 3:e år eller 3000 mil (?)
Multirem: 3000 mil (?)

Frågor som kvarstår:
-Hur kontrollerar jag att det är glödstift och inte tändstift som det står i serviceboken? (verkar ologiskt)
-Är kopplingsvätska något att bry sig om? (hur byta?)
-Hur viktigt är det att byta ut glykolen? (tolkat det som att det är ganska kladdigt och mycket jobb och att nya glykoler är långlivade)
-Är det någon ytterligar servicepunkt jag missat?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Mån 26 jun 2023 20:12 Svara med citat
Frågor som kvarstår:
-Hur kontrollerar jag att det är glödstift och inte tändstift som det står i serviceboken? (verkar ologiskt)
-Är kopplingsvätska något att bry sig om? (hur byta?)
-Hur viktigt är det att byta ut glykolen? (tolkat det som att det är ganska kladdigt och mycket jobb och att nya glykoler är långlivade)
-Är det någon ytterligar servicepunkt jag missat?[/quote]

En Diesel ska ha glödstift så troligen ett översättnings fel.
Kopplingsvätska(och bromsvätska) kan ta upp vatten och då kan det orsaka rost i systemet.
Glykol är smörjande och korrosionsskyddande så där har man bytesintervaller för hållbarheten.

Min Gamla MKIV Bi-Fuel får bytt vätskorna enligt schemat och den har rullat snart 32 000mil utan större reparationer.
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Tis 27 jun 2023 10:47 Svara med citat
Tack för svar maxmsm!


Senast ändrad Mån 03 jul 2023 18:10, ändrad totalt 1 gång
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Ons 28 jun 2023 8:33 Svara med citat
Ska byta Haldexolja. Har en Gen5 på Haldex.
Som jag youtubat mig till tömmer man systemet, rengör pump samt filter.
Man fyller på ny olja och därefter ska man köra pumpen för att få ut luft och sen fylla på olja igen.

Verkar inte finnas någon funktion att starta haldex-pumpen i min Obd eleven. Think

Är det någon som vet med säkerhet om haldexpumpen startar per automatik när bilen startar eller måste man ut och köra bilen?
Jag körde en "live data" och kunde då se att pumpen gick från 0 till ca 1,7 Ampere , 3,5 Volt samt 29% (PWM signal) när jag startade bilen och lät den gå 20-30 sek.

Känns därför som att det bör kunna tolkas som att pumpen startar, drar runt och därmed luftar sig själv(?)
Men någon kunnigare får gärna bekräfta detta.
jered
Golf 7 Alltrack TDI-16 Ort: Göteborg
Mån 04 dec 2023 15:21 Svara med citat
Husochvagn skrev:
Tack för svar Maxmsm.

Haldex, oljebyte: Vart 3:e år eller 3000 mil (?)


Enligt VW så byter man Haldexoljan var 6000 mil. Iaf sa man det för min bil då jag bytte. Det borde isåfall också vara var 4e år om inte mil-intervallet uppnås.
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Lör 06 jan 2024 10:39 Svara med citat
Haldexoljebytet gick bra.
Det var dock rejält med smuts på filtret så jag kommer byta vart 3:e år. Multirremmen var i nyskick men bytte den ändå då jag köpt ny och den nya ej var så dyr.
Åkte även på bromsokbyte så det blev ny bromsvätska.

Har uppdaterat servicepunkter nedanför utifrån egna erfarenheter. Detta är alltså ej officiella siffror utan egen modifierad plan:

Olja och oljefilter: Detta byts varje år (kör under 1500 mil)
Kupefilter: Byts vartannat år
luftfilter: Byts vartannat år
Bränslefilter: Var 9000 mil
Växellådsolja: 6000 mil (eller 4 år?)
Bromsvätska: Varannat år och/eller när man måste byta bromsok.
Haldex, oljebyte: Vart 3:e år eller 6000 mil(?)
Multirem: 3000 mil eller vart tredje år
Kamrem: 21000 mil eller 10 år
Glykol: Saknas intervall. Kommer byta detta när bilen gått ca 15000 samt är 9 år.

Frågor:
Är det någon vätska/olja jag missat?
Har kollat youyubevideos gällande bränslefiltret och de flesta byter utan app där man luftar pumpen via appen.
Vissa fyller upp med diesel för att minska luft och vissa bryr sig inte om att fylla upp utan byter bara filtret och startar motorn.
Är det någon som luftat med hjälp av Obd11?
Verkar finnas en funktion för detta under Engine >> output test >> fuelpump electronics. Vet dock inte om den funktionen.ör ämnad för lutning?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Lör 06 jan 2024 11:14 Svara med citat
Husochvagn skrev:
Haldexoljebytet gick bra.
Det var dock rejält med smuts på filtret så jag kommer byta vart 3:e år. Multirremmen var i nyskick men bytte den ändå då jag köpt ny och den nya ej var så dyr.
Åkte även på bromsokbyte så det blev ny bromsvätska.

Har uppdaterat servicepunkter nedanför utifrån egna erfarenheter. Detta är alltså ej officiella siffror utan egen modifierad plan:

Olja och oljefilter: Detta byts varje år (kör under 1500 mil)
Kupefilter: Byts vartannat år
luftfilter: Byts vartannat år
Bränslefilter: Var 9000 mil
Växellådsolja: 6000 mil (eller 4 år?)
Bromsvätska: Varannat år och/eller när man måste byta bromsok.
Haldex, oljebyte: Vart 3:e år eller 6000 mil(?)
Multirem: 3000 mil eller vart tredje år
Kamrem: 21000 mil eller 10 år
Glykol: Saknas intervall. Kommer byta detta när bilen gått ca 15000 samt är 9 år.

Frågor:
Är det någon vätska/olja jag missat?
Har kollat youyubevideos gällande bränslefiltret och de flesta byter utan app där man luftar pumpen via appen.
Vissa fyller upp med diesel för att minska luft och vissa bryr sig inte om att fylla upp utan byter bara filtret och startar motorn.
Är det någon som luftat med hjälp av Obd11?
Verkar finnas en funktion för detta under Engine >> output test >> fuelpump electronics. Vet dock inte om den funktionen.ör ämnad för lutning?


Är multiremmen den "utvändiga" remmen som bla driver generatorn?
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Lör 06 jan 2024 12:42 Svara med citat
Ja, precis. Den synliga som driver bl.a. generator m.m.

Har googlat på utländska forum och det verkar som "Transfer fuel pump" är den funktion man ska använda för att lufta vid bränslefilterbyte. Initial filling används för att fylla upp filtret med diesel.
Är det någon som utfört proceduren är jag dock intresserad få detta bekräftat.
Don tomaso
Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad
Sön 07 jan 2024 11:15 Svara med citat
jered skrev:
Enligt VW så byter man Haldexoljan var 6000 mil. Iaf sa man det för min bil då jag bytte. Det borde isåfall också vara var 4e år om inte mil-intervallet uppnås.

3 år på min bil. Första bytet när bilen var 3 år från första reg.datum, 4228mil. Andra bytet när bilen var 6 år, 7213mil.
Don tomaso
Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad
Sön 07 jan 2024 11:19 Svara med citat
Husochvagn skrev:
Haldexoljebytet gick bra.
Det var dock rejält med smuts på filtret så jag kommer byta vart 3:e år. Multirremmen var i nyskick men bytte den ändå då jag köpt ny och den nya ej var så dyr.
Åkte även på bromsokbyte så det blev ny bromsvätska.

Har uppdaterat servicepunkter nedanför utifrån egna erfarenheter. Detta är alltså ej officiella siffror utan egen modifierad plan:

Olja och oljefilter: Detta byts varje år (kör under 1500 mil)
Kupefilter: Byts vartannat år
luftfilter: Byts vartannat år
Bränslefilter: Var 9000 mil
Växellådsolja: 6000 mil (eller 4 år?)
Bromsvätska: Varannat år och/eller när man måste byta bromsok.
Haldex, oljebyte: Vart 3:e år eller 6000 mil(?)
Multirem: 3000 mil eller vart tredje år
Kamrem: 21000 mil eller 10 år
Glykol: Saknas intervall. Kommer byta detta när bilen gått ca 15000 samt är 9 år.

Frågor:
Är det någon vätska/olja jag missat?
Har kollat youyubevideos gällande bränslefiltret och de flesta byter utan app där man luftar pumpen via appen.
Vissa fyller upp med diesel för att minska luft och vissa bryr sig inte om att fylla upp utan byter bara filtret och startar motorn.
Är det någon som luftat med hjälp av Obd11?
Verkar finnas en funktion för detta under Engine >> output test >> fuelpump electronics. Vet dock inte om den funktionen.ör ämnad för lutning?

Oljan i DSG-lådan byttes efter 5 år i min bil, hade då rullat 6258mil.
Multirem har jag aldrig bytt, bilen fyller 8 år i sommar och har rullat drygt 10k mil. Servad på Volkswagens ÅF sedan ny.
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Sön 14 apr 2024 18:21 Svara med citat
Servade precis bilen och bytte då bla bränslefilter.
Efter servicen googlade jag lite på glykol och noterade att väldigt få verkstäder verkar byta glykol nuförtiden.
Ni som servar på verkstad, byter de glykolen i era bilar?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Sön 14 apr 2024 19:16 Svara med citat
Husochvagn skrev:
Servade precis bilen och bytte då bla bränslefilter.
Efter servicen googlade jag lite på glykol och noterade att väldigt få verkstäder verkar byta glykol nuförtiden.
Ni som servar på verkstad, byter de glykolen i era bilar?


Min verkstad gör det men det är kanske för att jag har sagt att det ska skötas.
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Sön 14 apr 2024 20:38 Svara med citat
Tack för svar maxmsm.
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Sön 14 apr 2024 20:51 Svara med citat
Kollade några youtubsvideos och ett byte av glykol verkar inte vara svårare än att lossa en slag nere på höger framsida, under expansionskärlet. Tappa ur glykolen. Sätta tillbaka slangen och fylla på ny glykol. Avluftningen verkar ske automatiskt när man har motorn igång.

Någon som testat byta själv?
Burre
Golf 7 2,0 Tdi Ort: Eslöv
Tis 16 apr 2024 19:03 Svara med citat
Husochvagn skrev:
Kollade några youtubsvideos och ett byte av glykol verkar inte vara svårare än att lossa en slag nere på höger framsida, under expansionskärlet. Tappa ur glykolen. Sätta tillbaka slangen och fylla på ny glykol. Avluftningen verkar ske automatiskt när man har motorn igång.

Någon som testat byta själv?


Byte av glykolen gör man lättast när man byter kamrem o vattenpump. Det rinner ju ändå ut en del då
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Tis 16 apr 2024 22:06 Svara med citat
Burre skrev:
Byte av glykolen gör man lättast när man byter kamrem o vattenpump. Det rinner ju ändå ut en del då


Bra tips Burre!
Har det projektet (kamrem) inbokat nästa höst.

Är det rätt uppfattat att man vara behöver tömma ut glykolen och fylla på med ny?
Sen köra motorn en stund så luften far bort. Stanna och fylla på mer glykol.
KountKlutch
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Uppsala
Tis 30 apr 2024 7:05 Svara med citat
Mycket intressant information du sammanställt!

Kapar med en egen fråga: från mina papper från tidigare ägare ser det inte ut som att multirem eller bränsefilter har bytts på min 2016 TSi. Min är bakhjulsdriven och manuellt växlad så vissa av dina punkter är inte applicerbara men nog borde väl en bensinare också behöva ny multirem och bränslefilter?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tis 30 apr 2024 9:39 Svara med citat
KountKlutch skrev:
Mycket intressant information du sammanställt!

Kapar med en egen fråga: från mina papper från tidigare ägare ser det inte ut som att multirem eller bränsefilter har bytts på min 2016 TSi. Min är bakhjulsdriven och manuellt växlad så vissa av dina punkter är inte applicerbara men nog borde väl en bensinare också behöva ny multirem och bränslefilter?


Hur har du lyckats att hitta en bakhjulsdriven Golf?
Urax
Golf 7 GT R-line 140 -15 Ort: Södertälje
Tis 30 apr 2024 10:13 Svara med citat
Om du byter multirem så bör du samtidigt byta spännrullen för att slippa ett haveri längre fram.
KountKlutch
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Uppsala
Tis 30 apr 2024 15:33 Svara med citat
maxmsm skrev:
Hur har du lyckats att hitta en bakhjulsdriven Golf?


Menar naturligtvis framhjulsdriven Embarassed
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Fre 10 maj 2024 18:54 Svara med citat
Citat:
Om du byter multirem så bör du samtidigt byta spännrullen för att slippa ett haveri längre fram

Bra info Urax.
Jag bytte multirem förra sommaren men missade detta.
I den videos jag kollade på youtube bytte de ej spännaren varför jag ej uppmärksammade detta.

Frågan är vilket intervall det är på spännaren?
Spontant skulle jag tro det är olika intervall så remmen byts oftare än spännaren. Sen är nästa fråga om man måste byta hela spännardelen eller endast hjulet med lager?
Hela spännarsatsen kostar ca 700-1000kr. Hjulet ca 150-250.

Vår bil har gått 14500mil så det är nog dags byta spännaren också.
Kommer ev göra detta som ett separat projekt och byta rem och spännrullen.