Robbjo
Golf 7 1.0 TSI sportscombi Ort: Göteborg |
Sön 25 jun 2023 17:10 |
|
Hej!
Bytte tändstift och luftfilter idag på min golf sportscombi 1.0 TSI - 2017 och när jag startar bilen nu så låter tjuter den högt till och från, ett ljud som inte fanns där innan bytet. Motorn går som innan jämnt och fint.
Har spelat in ljudet snabbt här:
https://youtu.be/xF14gPJ48sc
Någon som vet vad det kan bero på och om jag kan ha gjort något fel vid bytet av tändstiften och filter?
Mvh
|
|
Robbjo
Mån 26 jun 2023 14:59 |
|
Har varit iväg på en snabbkoll på en bilfirma och han som var där menade att det troligtvis inte hade med tändstift eller filterbytet att göra utan snarare att ljudet hade startmotorn, svänghjul eller koppling. Någon som har erfarenhet av det?
Otrolig timing ifall det slumpat sig med arbetet med tändningen.
|
|
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad |
Mån 26 jun 2023 16:46 |
|
Bytte tändstift och rengjorde luftfilter på fruns Skoda Fabia 1.0 TSI 2018 3 cyl (samma motor) förra året.
Noterade att övetrycksröret till turbon fick demonteras annars kom man ej åt stiften. Kolla så att du fått ihop alla skarvar korrekt så att över/undertycks läcka i skarv inte är upphov till tjutet.
Ungefär där masktapen är på bilden, undersök där.
Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Robbjo
Mån 26 jun 2023 17:15 |
|
Hej! Jag har varit fundersam över just det röret. Jag (miss)lyckades lossa högra anslutningen till trekorskopplingen på bilden nedan. Jag har sammanfogat den så gott det går men misstänker att kopplingen är helgjuten i plast, har du koll på det. Kan det vara skadligt för motorn om det läcker enligt din beskrivning?
Har även en ny film på tjutande som kanske hjälper att avgöra om det är felet?
https://youtu.be/QutcQuT5F9c
Stort tack för svar! [/img][/gallery]
|
|
Peter_senior
Mån 26 jun 2023 17:48 |
|
Den rörde jag inte. Köp en ny på VAG. Tror att det kan vara den om du har varit "på den". Kan vara överkomligt pris . Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Robbjo
Mån 26 jun 2023 20:26 |
|
Det är det ända jag kan tänka mig men samtidigt så kommer inte ljudet/blåset från skarven men det kan ju påverka andra delar av motorn såklart, vet du vad kabeln/kopplingen kan tänkas heta? Tänkte så att det blir lättare att förklara/söka upp.
Stort tack för din hjälp hittills!
|
|
Peter_senior
Mån 26 jun 2023 22:00 |
|
Verkar ha något med tankventilationen att göra "Connecting tube with AFK valve".
Ser ut som den säljs komplett. Troligen artnr 04C133352N.
Googlar man kommer det upp priser 1,0 till 2,5tkr förm beg och nya. Du kan ju köpa beg med om ej själva delen går att köpa lös (verkar inte så).
Nr 15 på bilden.
Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
Senast ändrad Mån 26 jun 2023 22:11, ändrad totalt 2 gånger
|
|
Peter_senior
|
Peter_senior
Tis 27 jun 2023 6:59 |
|
Test: När det börjar tjuta gå ur bilen och öppna tanklocket. Blir det tyst borde det vara den komponent du misstänker som är boven i dramat.
Artikelnr som jag skrivit är ju bara en gissning baserat på ritningen. VAG har ju besked vad det gäller det. Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Robbjo
Tis 27 jun 2023 23:26 |
|
Tack för testtipset, det fungerade inte men däremot hade jag bilen hos en andra verkstad i dag där mekanikern öppnade oljelocket och då slutade ljudet så det verkar vara någon form av övertryck i motorn som skickas ut via en backventil. Gissar att backventilen sitter vid koppling/startmotor då den första mekanikern lokaliserade missljudet dit.
Mechanum ska höra av sig om delen imorgon ang ny rör/kabel,/koppling. Hoppas att byta den gör att det fungerar som det ska igen.
Återingen stort tack för att du tar dig tid att skriva!
|
|
Robbjo
Fre 30 jun 2023 22:04 |
|
Bytte delen som du (Peter_senior) hänvisat till ovan och nu fungerar allt som det ska igen! Mvh
|
|
Peter_senior
Fre 30 jun 2023 23:46 |
|
Lysande !!
Fick du köpa "paketet" eller bara det felaktiga stycket?
/Peter Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Robbjo
Lör 01 jul 2023 0:25 |
|
Fick beställa hem hela stycket som gick på ca 2000 kr, lite saftigt om du frågar mig men ska på bilsemester nästa vecka så den här gången var det värt
Skulle inte satsa på att byta enskilda delar av av den här enheten då allt hänger ihop utan möjlighet till demontering i sina beståndsdelar.
Skönt att det löste sig tillslut även om det känns surt att en så liten detalj skulle skapa sån huvudvärk men så är det väl oftast.
Allt gott och ha en fortsatt fin sommar!
|
|