thomastenselius
Passat 8 +46707208321 Ort: Linköping |
Fre 30 jun 2023 14:15 |
|
Hej.
Jag fick ett tråkigt samtal häromdagen av VW verkstad angående min bil.
Växellådan har rasat på min Passat 2017 Hybrid GTE DSG låda.
När den går på EL så fungerar växellådan men när den slår över till bensin så stannar hela bilen.
Enligt verkstan så skriver dom:
Den guidade kontrollschemat säger att mekatroniken ska bytas ut. Skickat vidare alla märvärden direkt till Volkswagen och de svarar att komplett växellåda ska bytas ut när det rör sig om en GTE,.
Offerten ligger på c:a 100.000 som inte försälkringsbolaget tar, utan det får vi ta ur egen ficka.
Begagnad växellåda kostar 55.000 enligt offerten.
Tacksam för hjälp i detta bekymmer.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Fre 30 jun 2023 17:13 |
|
Men försäkringsbolaget tar väl kostnaden för en begagnad låda?
Vet du cad lådan har för betäckning? DQxxx någonting.
Ändra: Lådan heter DQ400 eller DQ400E.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Tis 18 jul 2023 10:16 |
|
Hur har det gått?
|
|
thomastenselius
Passat 8 +46707208321 Ort: Linköping |
Tis 18 jul 2023 10:20 |
|
Jag fick tag i en bilverkstad och han tror att det går att lösa med att tömma växellådan på olja och pumpa in nytt.
Han menar på att gamla metallrester m.m kan slå ut mekatroniken.
Men vi får se hur det kommer att gå, ska lämna in bilen vecka 31..
|
|
thomastenselius
Passat 8 +46707208321 Ort: Linköping |
Tis 18 jul 2023 12:42 |
|
Jag fick tag i en bilverkstad och han tror att det går att lösa med att tömma växellådan på olja och pumpa in nytt.
Han menar på att gamla metallrester m.m kan slå ut mekatroniken.
Men vi får se hur det kommer att gå, ska lämna in bilen vecka 31..
|
|
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm |
Tis 18 jul 2023 17:03 |
|
Det kommer alltid att finnas människor som kan lösa problem skapade av "märkesverkstäder" som enbart bryr sig om att tjäna pengar. De riktiga verkstäderna bryr sig om sina kunder och sitt rykte. VW har råd att strunta i det, tyvärr!
Tror det kommer att gå bra. Lycka till och berätta gärna resultatet.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Tis 18 jul 2023 18:26 |
|
thomastenselius skrev: | Jag fick tag i en bilverkstad och han tror att det går att lösa med att tömma växellådan på olja och pumpa in nytt.
Han menar på att gamla metallrester m.m kan slå ut mekatroniken.
Men vi får se hur det kommer att gå, ska lämna in bilen vecka 31.. |
Det som är konstigt är att den fungerar på el men inte bensin. Är mekatroniken kass så borde den vara det på el också. Varför stannar den på bensin, skumt? Jag har haft kass mekatronik i min Tiguan bensin och den stannade inte. Men det finns såklart mängder med olika fel. Men för mig låter det inte som mekatroniken är kass.
Hoppas i vilket fall som att det löser sig...
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Fre 01 sep 2023 4:16 |
|
thomastenselius skrev: | Jag fick tag i en bilverkstad och han tror att det går att lösa med att tömma växellådan på olja och pumpa in nytt.
Han menar på att gamla metallrester m.m kan slå ut mekatroniken.
Men vi får se hur det kommer att gå, ska lämna in bilen vecka 31.. |
Hur gick det?
|
|
thomastenselius
Passat 8 +46707208321 Ort: Linköping |
Fre 01 sep 2023 6:41 |
|
Hej.
Jo det har gått bra hittills.
Dom tömde växellådan på oljan och spola rent den och i med ny olja, så den Har fungerat i flera veckor utan problem.
Underbart att betala ca 6000kr istället för att byta växellåda för 100.000 som en bilverkstad tyckte.
Länge bevara små bilverkstäder med lång och erfarenhet kompetens..
|
|
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn |
Fre 01 sep 2023 8:09 |
|
Det känns som att på de små bilverkstäderna jobbar det bilmekaniker och på de stora märkesverkstäderna jobbar det montörer. D.v.s. de bara monterar nytt utan att söka alternativa lösningar. Men det kanske är så att när man är en märkesverkstad får man inte göra vad man vill utan det styrs av biltillverkaren. Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Fre 01 sep 2023 12:04 |
|
thomastenselius skrev: | Hej.
Jo det har gått bra hittills.
Dom tömde växellådan på oljan och spola rent den och i med ny olja, så den Har fungerat i flera veckor utan problem.
Underbart att betala ca 6000kr istället för att byta växellåda för 100.000 som en bilverkstad tyckte.
Länge bevara små bilverkstäder med lång och erfarenhet kompetens.. |
Underbart att höra, håller verkligen tummarna för dig och bilen
|
|
Hammaren
Passat 8 1.4 gte Ort: Västerås |
Lör 24 feb 2024 7:03 |
|
olle54 skrev: | Det känns som att på de små bilverkstäderna jobbar det bilmekaniker och på de stora märkesverkstäderna jobbar det montörer. D.v.s. de bara monterar nytt utan att söka alternativa lösningar. Men det kanske är så att när man är en märkesverkstad får man inte göra vad man vill utan det styrs av biltillverkaren. |
Hur går bilen nu? Jag har exakt samma problem, men jag får också felmeddelanden angående fel på hybridsystemet och växellådan samt en begränsning i körprestandan. Volkswagen vill byta ut växellådan för 186 000 kr. Jag funderar starkt på att försöka med att pumpa ut och fylla på olja nu om det fungerade för dig. Känns värt att prova.
|
|
Hammaren
Passat 8 1.4 gte Ort: Västerås |
Lör 24 feb 2024 7:04 |
|
thomastenselius skrev: | Hej.
Jo det har gått bra hittills.
Dom tömde växellådan på oljan och spola rent den och i med ny olja, så den Har fungerat i flera veckor utan problem.
Underbart att betala ca 6000kr istället för att byta växellåda för 100.000 som en bilverkstad tyckte.
Länge bevara små bilverkstäder med lång och erfarenhet kompetens.. |
Hur går bilen nu? Jag har exakt samma problem, men jag får också felmeddelanden angående fel på hybridsystemet och växellådan samt en begränsning i körprestandan. Volkswagen vill byta ut växellådan för 186 000 kr. Jag funderar starkt på att försöka med att pumpa ut och fylla på olja nu om det fungerade för dig. Känns värt att prova.
|
|
adamborg
Passat 8 GTE -17 Ort: Eskilstuna |
Mån 11 mar 2024 9:38 |
|
Fått samma besked av min verkstad med växellådan att den va paj men det var tydligen ett fel som inte är vanligt alls och som inte borde uppstå så tidigt på dom här modellerna, har tur iallafall då försäkringsbolaget kliver in o tar allt med en självrisk på 4000kr som betalas då jag väntat 2-3 veckor på att bilen ens ska kollas
|
|
christianronningen
Passat 8 GTE Ort: Karlstad |
Ons 03 apr 2024 10:23 |
|
Hej
Jag har fått samma besked som ovanstående och dom vill byta hela växellådan för nätta summan 180.000, försäkring täcker inte då bilen gått 12.800 mil, helförsäkring täcker upp till 10.000 mil.
Tar tacksamt emot tips på verkstäder som kan tänka sig laga som man kan bärga bilen till.
Är en DQ400E låda på en Passat GTE -18
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Ons 03 apr 2024 16:37 |
|
Undrar varför offerterna skiljer så mycket?
TS var på 100K och din på 180K.
Vansinniga summor oavsett.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Ons 03 apr 2024 16:49 |
|
candyweiss skrev: | Undrar varför offerterna skiljer så mycket?
TS var på 100K och din på 180K.
Vansinniga summor oavsett. |
Varje verkstad är ju fri att sätta sina egna priser.
Som en grund har de en 'tidbok' hur lång tid ett givet jobb tar enligt volkswagen Tyskland. Sedan kommer kundmottagaren och vet i ena fallet att en del 'tilläggsarbeten' bör göras när lådan är borta och räknar in dessa i jobbet.
De kanske gjort ett liknande jobb tidigare och vet att det kan strula mycket, de lägger på mer på priset.
De har ganska nyanställd personal som kommer ta längre tid för dylikt jobb och större chans att det strular, de lägger på i priset.
De vill inte göra jobbet för att det kanske är stor risk att problemet kvarstår efter de bytt låda = stor förlustaffär
Bara några möjligheter.
Skulle gissa att lådan landar på närmare 80- 100 papp utan arbete, en verkstad kanske gör arbetet mer eller mindre gratis som goodwill?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Ons 03 apr 2024 17:03 |
|
Tack. Bra förklarat
|
|
NiklasA021
Passat 8 GTE-19 Ort: Västerås |
Ons 08 maj 2024 6:35 |
|
Hammaren skrev: | Hur går bilen nu? Jag har exakt samma problem, men jag får också felmeddelanden angående fel på hybridsystemet och växellådan samt en begränsning i körprestandan. Volkswagen vill byta ut växellådan för 186 000 kr. Jag funderar starkt på att försöka med att pumpa ut och fylla på olja nu om det fungerade för dig. Känns värt att prova. |
Hur gick det för dig? Jag har fått precis samma fel och prisnivå, med ett försäkringsbolag som inte vill betala?
|
|
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn |
Ons 08 maj 2024 17:21 |
|
christianronningen skrev: | Hej
Jag har fått samma besked som ovanstående och dom vill byta hela växellådan för nätta summan 180.000, försäkring täcker inte då bilen gått 12.800 mil, helförsäkring täcker upp till 10.000 mil.
Tar tacksamt emot tips på verkstäder som kan tänka sig laga som man kan bärga bilen till.
Är en DQ400E låda på en Passat GTE -18 |
Nu har jag inget fel på bilen men jag bytte försäkringsbolag till ett som har längre miltal (Folksam). Något dyrare men bedömer att det är värt det. Är noga med att serva bilen inom biltillverkarens anvisningar så man inte faller på det. Men det kanske finns nåt i det finstilta de plockar fram som ett skäl att neka ersättning om något händer. Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
|
|
TomasLi
Passat 8 GTE Ort: Partille |
Mån 15 jul 2024 14:47 |
|
Hej, min GTE 2018s växellåda rasade precis.
Felmeddelande för ca två veckor sedan om växellådefel och hybridfel. Men att jag kunde köra vidare. Felet ”försvann” vid omstart och endast motorsymbolen lös om att det fanns felkoder att läsa av. Jag bokar service men första lediga tid låg ett par veckor fram. Typ två veckor senare när vi är ute och kör var ar den igen, går ner i lågfartsläge för att sedan stanna och kräva verkstad.
Bilen har gått 10700 mil. Serviceteknikern på Tovek trodde försäkringsbolaget skulle lösa in bilen eftersom kostnaden skulle bli så hög. Men If tar reparationen mot en självrisk på 8000. Så för oss kommer det att lösa sig som det ser ut. Men tänkte det ändå kan vara intressant för andra.
Växellådan är restad så vi får se hur lång tid detta tar ?
|
|
TomasLi
Passat 8 GTE Ort: Partille |
Mån 15 jul 2024 14:48 |
|
Hej, min GTE 2018s växellåda rasade precis.
Felmeddelande för ca två veckor sedan om växellådefel och hybridfel. Men att jag kunde köra vidare. Felet ”försvann” vid omstart och endast motorsymbolen lös om att det fanns felkoder att läsa av. Jag bokar service men första lediga tid låg ett par veckor fram. Typ två veckor senare när vi är ute och kör var ar den igen, går ner i lågfartsläge för att sedan stanna och kräva verkstad.
Bilen har gått 10700 mil. Serviceteknikern på Tovek trodde försäkringsbolaget skulle lösa in bilen eftersom kostnaden skulle bli så hög. Men If tar reparationen mot en självrisk på 8000. Så för oss kommer det att lösa sig som det ser ut. Men tänkte det ändå kan vara intressant för andra.
Växellådan är restad så vi får se hur lång tid detta tar!
|
|
Jonna_22
Passat 8 GTI-17 Ort: Säter |
Tor 05 sep 2024 13:16 |
|
Hammaren skrev: | Hur går bilen nu? Jag har exakt samma problem, men jag får också felmeddelanden angående fel på hybridsystemet och växellådan samt en begränsning i körprestandan. Volkswagen vill byta ut växellådan för 186 000 kr. Jag funderar starkt på att försöka med att pumpa ut och fylla på olja nu om det fungerade för dig. Känns värt att prova. |
Hej, jag har fått samma problem. Hur löste du problemet? Fungerade det med att byta ut oljan och fylla på nytt?
|
|
Jonna_22
Passat 8 GTI-17 Ort: Säter |
Tor 05 sep 2024 13:18 |
|
thomastenselius skrev: | Hej.
Jo det har gått bra hittills.
Dom tömde växellådan på oljan och spola rent den och i med ny olja, så den Har fungerat i flera veckor utan problem.
Underbart att betala ca 6000kr istället för att byta växellåda för 100.000 som en bilverkstad tyckte.
Länge bevara små bilverkstäder med lång och erfarenhet kompetens.. |
Hej, hur har det gått efter de bytte oljan? Jag har samma problem.
|
|
olivernygren
Golf 7 1.4 GTE Ort: Göteborg |
Ons 26 feb 2025 12:14 |
|
Hej alla! Jag har en VW Golf GTE 2016 som precis haft samma problem med växellådan som beskrivs i denna tråden. Jag har under en månads tid själv kommit fram till vad problemet egentligen var, hittat lösning på det, köpt rätt delar och fått en verkstad att utföra arbetet. Jag tänkte summera allt för att förhoppningsvis kunna hjälpa någon som har samma problem.
Story:
Det började med att bilen varnade för bland annat "Fel: Växellåda" och "Hybridfel". Bilen fick nedsatt körprestanda. Till en början försvann alla varningar om man bara stannade och startade om motorn och den körde normalt igen. Dessvärre så kom dessa varningar upp igen några dagar senare och jag fattade att det var något fel på riktigt. Jag körde bilen till närmsta verkstad (VW/Din Bil Sisjön i Göteborg). De konstaterade att det endast var mjukvaran i växellådan som behövde uppdateras. De utförde uppdateringen och bekräftade att inga felkoder fanns kvar. Här trodde jag att jag kom billigt undan...
Därefter hämtade jag ut bilen och hann knappt köra i 10 minuter innan samma varningar kom upp igen! Det jag märkte då var att bilen gick att köra på el som vanligt utan problem. Dessvärre så hade jag inte mycket laddning i bilen vid tillfället och till slut, när elen tog slut, så tappade bilen all kraft och stannade vid sidan av vägen. Jag fick ringa bärgare och fick bilen bärgad till samma verkstad. Dagen efter hör de av sig från verkstan och säger att jag måste byta hela växellådan till en kostnad av 200 000 kr (!). De kunde konstatera att problemet var:
"En skada har hittats i frånkopplarens system. Därför måste hela växellådan bytas ut"
Notera att jag inte hade garanti på bilen vid tillfället, och att min helförsäkring via Trygg Hansa endast täckte motor/växellåda upp till 8 år, bilen var strax över 9 år vid tillfället.
Jag vägrade acceptera att den enda lösningen var att byta hela växellådan. Jag hade dessutom aldrig kunnat lägga de pengarna på en bil som var värd ca 180 000 kr... Jag började därför gräva i vad som egentligen kunde vara problemet. Jag hittade diverse trådar likt denna och flera andra, där problemet som beskrevs stämde exakt överens med det jag haft. Men den stora räddningen var framför allt en youtube-video och en tillhörande artikel:
Video: "DSG DQ400, p2884. Replace or easy fix?" av Diagnose Dan
Video-länk: https://youtu.be/QzpyqcPqlsY?si=iaH-E_E650tvzEKT
Artikel: https://atrremote.com/news/vag-0dd-p2884-the-release-clutch-engine-dis connect-clutch-is-open-position/
Här beskrivs problemet exakt och i videon visar Dan vad som behöver göras.
Efter dessa upptäckter var jag 99% säker på att just detta var det som hänt min bil. Jag pratade med verkstan och skicka över videon och artikeln, och han kag hade kontakt med tyckte det lät som det kunde vara det som var problemet. Han sa att det fanns ingen information från Volkswagen hur man skulle utföra denna reparation (hmm undra varför...) men att han skulle kunna tänka sig att försöka utan att lämna några garantier, bara jag kunde köpa delarna som behövdes.
Det jag behövde nu var att hitta rätt delar för att byta solenoiden. Enligt VW-verkstan gick det inte att beställa en ny solenoid (hmm undra varför...). Jag var alltså själv tvungen att leta reda på exakt den delen jag behövde (notera att jag inte alls har särskilt stor kunskap kring motorer eller växellådor). Jag bad om hjälp av både verkstan, växellådsspecialister, reservdelsföretag med mera, men jag fick aldrig något definitivt svar om vilken del jag behövde. Och jag ville inte att verkstan skulle börja skruva isär min växellåda innan jag hade en del att byta för att hitta artikelnumret på solenoiden (om det tex skulle vara slut överallt, och de skulle behöva ha bilen isärplockad i flera veckor hos sig). Efter mycket letande så fick jag till slut chansa och beställde ett repair kit härifrån:
4x4 Parte (i Slovakien)
0DD DSG DQ400 mechatronic repair kit
https://www.4x4parte.com/en/d/0dd-dsg-dq400-mechatronic-repair-kit-100 0195/
Hela kitet + frakt och VAT kostade mig €303 (ca 3 500 kr)
VW gav en offert på 18 000 för arbetet. Det tyckte jag lät mycket, och bad därför en närliggande verkstad (Speedy Bilservice i Högsbo) om en offert som blev betydligt billigare. De hade dessutom utfört något liknande tidigare. Jag fick bilen bärgad dit och de utförde arbetet med delarna jag köpte. Arbetet var krångligare än vad de först trodde, enligt dem var det tydligen lättare att komma åt mechatroniken på en Passat eller Audi. Detta gjorde att priset steg med 2 500 kr ytterligare. Till slut kostade arbetet 14 900 kr.
De plockade ut solenoiden och bekräftade mitt antagande, det var mycket riktigt en sil som lossnat från packningen och kilat fast i solenoiden. Jag har som sagt hämtat ut bilen idag och än så länge kör den fint! Hoppas att det håller sig så!
Sammanlagt kostade detta mig 18 400 kr. Jag sparade alltså över 180 000 kr. Helt sjukt att man själv ska behöva diagnostisera problemet, hitta en lösning, köpa rätt delar och visa verkstan hur man utför reparationen...
Hoppas jag kan hjälpa någon med denna informationen!
Senast ändrad Ons 26 feb 2025 12:36, ändrad totalt 1 gång
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|
peha20
Passat 8 GTE Ort: Sundsvall |
Tor 13 mar 2025 11:01 |
|
Mycket intressant läsning. Jag har en Passat GTE 2017 med samma typ av fel. Verkstan meddelade idag att hela växellådan bör bytas så jag får se vad mitt försäkringsbolag säger. Blir det blankt nej från dom så får jag kanske gå samma väg som du gjorde.
Fortsättning följer...
|
|