Forum - Volkswagen Passat - VW Passat 2017 (Växellåda ras)

thomastenselius
Passat 8 +46707208321 Ort: Linköping
Fre 30 jun 2023 14:15 Svara med citat
Hej.
Jag fick ett tråkigt samtal häromdagen av VW verkstad angående min bil.
Växellådan har rasat på min Passat 2017 Hybrid GTE DSG låda.
När den går på EL så fungerar växellådan men när den slår över till bensin så stannar hela bilen.

Enligt verkstan så skriver dom:
Den guidade kontrollschemat säger att mekatroniken ska bytas ut. Skickat vidare alla märvärden direkt till Volkswagen och de svarar att komplett växellåda ska bytas ut när det rör sig om en GTE,.

Offerten ligger på c:a 100.000 som inte försälkringsbolaget tar, utan det får vi ta ur egen ficka.
Begagnad växellåda kostar 55.000 enligt offerten.

Tacksam för hjälp i detta bekymmer.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 30 jun 2023 17:13 Svara med citat
Men försäkringsbolaget tar väl kostnaden för en begagnad låda?
Vet du cad lådan har för betäckning? DQxxx någonting.
Ändra: Lådan heter DQ400 eller DQ400E.
candyweiss
Tis 18 jul 2023 10:16 Svara med citat
Hur har det gått?
thomastenselius
Tis 18 jul 2023 10:20 Svara med citat
Jag fick tag i en bilverkstad och han tror att det går att lösa med att tömma växellådan på olja och pumpa in nytt.
Han menar på att gamla metallrester m.m kan slå ut mekatroniken.
Men vi får se hur det kommer att gå, ska lämna in bilen vecka 31..
thomastenselius
Tis 18 jul 2023 12:42 Svara med citat
Jag fick tag i en bilverkstad och han tror att det går att lösa med att tömma växellådan på olja och pumpa in nytt.
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm
Tis 18 jul 2023 17:03 Svara med citat
Det kommer alltid att finnas människor som kan lösa problem skapade av "märkesverkstäder" som enbart bryr sig om att tjäna pengar. De riktiga verkstäderna bryr sig om sina kunder och sitt rykte. VW har råd att strunta i det, tyvärr!
Tror det kommer att gå bra. Lycka till och berätta gärna resultatet.
candyweiss
Tis 18 jul 2023 18:26 Svara med citat
thomastenselius skrev:

Det som är konstigt är att den fungerar på el men inte bensin. Är mekatroniken kass så borde den vara det på el också. Varför stannar den på bensin, skumt? Jag har haft kass mekatronik i min Tiguan bensin och den stannade inte. Men det finns såklart mängder med olika fel. Men för mig låter det inte som mekatroniken är kass.
Hoppas i vilket fall som att det löser sig...
candyweiss
Fre 01 sep 2023 4:16 Svara med citat
thomastenselius skrev:

Hur gick det?
thomastenselius
Fre 01 sep 2023 6:41 Svara med citat
Hej.
Jo det har gått bra hittills.
Dom tömde växellådan på oljan och spola rent den och i med ny olja, så den Har fungerat i flera veckor utan problem.
Underbart att betala ca 6000kr istället för att byta växellåda för 100.000 som en bilverkstad tyckte.
Länge bevara små bilverkstäder med lång och erfarenhet kompetens..
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Fre 01 sep 2023 8:09 Svara med citat
Det känns som att på de små bilverkstäderna jobbar det bilmekaniker och på de stora märkesverkstäderna jobbar det montörer. D.v.s. de bara monterar nytt utan att söka alternativa lösningar. Men det kanske är så att när man är en märkesverkstad får man inte göra vad man vill utan det styrs av biltillverkaren.

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
candyweiss
Fre 01 sep 2023 12:04 Svara med citat
thomastenselius skrev:
Hej.
Dom tömde växellådan på oljan och spola rent den och i med ny olja, så den Har fungerat i flera veckor utan problem.
Underbart att betala ca 6000kr istället för att byta växellåda för 100.000 som en bilverkstad tyckte.

Underbart att höra, håller verkligen tummarna för dig och bilen Thumbs up
Hammaren
Passat 8 1.4 gte Ort: Västerås
Lör 24 feb 2024 7:03 Svara med citat
olle54 skrev:
Det känns som att på de små bilverkstäderna jobbar det bilmekaniker och på de stora märkesverkstäderna jobbar det montörer. D.v.s. de bara monterar nytt utan att söka alternativa lösningar. Men det kanske är så att när man är en märkesverkstad får man inte göra vad man vill utan det styrs av biltillverkaren.

Hur går bilen nu? Jag har exakt samma problem, men jag får också felmeddelanden angående fel på hybridsystemet och växellådan samt en begränsning i körprestandan. Volkswagen vill byta ut växellådan för 186 000 kr. Jag funderar starkt på att försöka med att pumpa ut och fylla på olja nu om det fungerade för dig. Känns värt att prova.
Hammaren
Passat 8 1.4 gte Ort: Västerås
Lör 24 feb 2024 7:04 Svara med citat
thomastenselius skrev:
Hej.

Hur går bilen nu? Jag har exakt samma problem, men jag får också felmeddelanden angående fel på hybridsystemet och växellådan samt en begränsning i körprestandan. Volkswagen vill byta ut växellådan för 186 000 kr. Jag funderar starkt på att försöka med att pumpa ut och fylla på olja nu om det fungerade för dig. Känns värt att prova.
adamborg
Passat 8 GTE -17 Ort: Eskilstuna
Mån 11 mar 2024 9:38 Svara med citat
Fått samma besked av min verkstad med växellådan att den va paj men det var tydligen ett fel som inte är vanligt alls och som inte borde uppstå så tidigt på dom här modellerna, har tur iallafall då försäkringsbolaget kliver in o tar allt med en självrisk på 4000kr som betalas då jag väntat 2-3 veckor på att bilen ens ska kollas
christianronningen
Passat 8 GTE Ort: Karlstad
Ons 03 apr 2024 10:23 Svara med citat
Hej
Jag har fått samma besked som ovanstående och dom vill byta hela växellådan för nätta summan 180.000, försäkring täcker inte då bilen gått 12.800 mil, helförsäkring täcker upp till 10.000 mil.
Tar tacksamt emot tips på verkstäder som kan tänka sig laga som man kan bärga bilen till.
Är en DQ400E låda på en Passat GTE -18
candyweiss
Ons 03 apr 2024 16:37 Svara med citat
Undrar varför offerterna skiljer så mycket?
TS var på 100K och din på 180K.
Vansinniga summor oavsett.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 03 apr 2024 16:49 Svara med citat
candyweiss skrev:
Undrar varför offerterna skiljer så mycket?
TS var på 100K och din på 180K.
Vansinniga summor oavsett.

Varje verkstad är ju fri att sätta sina egna priser.

Som en grund har de en 'tidbok' hur lång tid ett givet jobb tar enligt volkswagen Tyskland. Sedan kommer kundmottagaren och vet i ena fallet att en del 'tilläggsarbeten' bör göras när lådan är borta och räknar in dessa i jobbet.
De kanske gjort ett liknande jobb tidigare och vet att det kan strula mycket, de lägger på mer på priset.
De har ganska nyanställd personal som kommer ta längre tid för dylikt jobb och större chans att det strular, de lägger på i priset.
De vill inte göra jobbet för att det kanske är stor risk att problemet kvarstår efter de bytt låda = stor förlustaffär

Bara några möjligheter.

Skulle gissa att lådan landar på närmare 80- 100 papp utan arbete, en verkstad kanske gör arbetet mer eller mindre gratis som goodwill?
candyweiss
Ons 03 apr 2024 17:03 Svara med citat
Tack. Bra förklarat Smile
NiklasA021
Passat 8 GTE-19 Ort: Västerås
Ons 08 maj 2024 6:35 Svara med citat
Hammaren skrev:

Hur gick det för dig? Jag har fått precis samma fel och prisnivå, med ett försäkringsbolag som inte vill betala?
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Ons 08 maj 2024 17:21 Svara med citat
christianronningen skrev:
Hej
Jag har fått samma besked som ovanstående och dom vill byta hela växellådan för nätta summan 180.000, försäkring täcker inte då bilen gått 12.800 mil, helförsäkring täcker upp till 10.000 mil.
Tar tacksamt emot tips på verkstäder som kan tänka sig laga som man kan bärga bilen till.
Är en DQ400E låda på en Passat GTE -18

Nu har jag inget fel på bilen men jag bytte försäkringsbolag till ett som har längre miltal (Folksam). Något dyrare men bedömer att det är värt det. Är noga med att serva bilen inom biltillverkarens anvisningar så man inte faller på det. Men det kanske finns nåt i det finstilta de plockar fram som ett skäl att neka ersättning om något händer.

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
TomasLi
Passat 8 GTE Ort: Partille
Mån 15 jul 2024 14:47 Svara med citat
Hej, min GTE 2018s växellåda rasade precis.

Felmeddelande för ca två veckor sedan om växellådefel och hybridfel. Men att jag kunde köra vidare. Felet ”försvann” vid omstart och endast motorsymbolen lös om att det fanns felkoder att läsa av. Jag bokar service men första lediga tid låg ett par veckor fram. Typ två veckor senare när vi är ute och kör var ar den igen, går ner i lågfartsläge för att sedan stanna och kräva verkstad.

Bilen har gått 10700 mil. Serviceteknikern på Tovek trodde försäkringsbolaget skulle lösa in bilen eftersom kostnaden skulle bli så hög. Men If tar reparationen mot en självrisk på 8000. Så för oss kommer det att lösa sig som det ser ut. Men tänkte det ändå kan vara intressant för andra.

Växellådan är restad så vi får se hur lång tid detta tar ?
TomasLi
Passat 8 GTE Ort: Partille
Mån 15 jul 2024 14:48 Svara med citat
Hej, min GTE 2018s växellåda rasade precis.

Felmeddelande för ca två veckor sedan om växellådefel och hybridfel. Men att jag kunde köra vidare. Felet ”försvann” vid omstart och endast motorsymbolen lös om att det fanns felkoder att läsa av. Jag bokar service men första lediga tid låg ett par veckor fram. Typ två veckor senare när vi är ute och kör var ar den igen, går ner i lågfartsläge för att sedan stanna och kräva verkstad.

Bilen har gått 10700 mil. Serviceteknikern på Tovek trodde försäkringsbolaget skulle lösa in bilen eftersom kostnaden skulle bli så hög. Men If tar reparationen mot en självrisk på 8000. Så för oss kommer det att lösa sig som det ser ut. Men tänkte det ändå kan vara intressant för andra.

Växellådan är restad så vi får se hur lång tid detta tar!
Jonna_22
Passat 8 GTI-17 Ort: Säter
Tor 05 sep 2024 13:16 Svara med citat
Hammaren skrev:

Hej, jag har fått samma problem. Hur löste du problemet? Fungerade det med att byta ut oljan och fylla på nytt?
Jonna_22
Passat 8 GTI-17 Ort: Säter
Tor 05 sep 2024 13:18 Svara med citat
thomastenselius skrev:
Hej.

Hej, hur har det gått efter de bytte oljan? Jag har samma problem.