Forum - Golf 4 (98-04) - Läckande avgasrör.

rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Mån 17 jul 2023 14:30 Svara med citat
Mitt grenrör sitter fast med bultar som är fastrostade. Har ingen induktionsvärmare.. Fast det är svårt att byta avgasrör från motorn ändå om man inte lyfter upp bilen högt på nåt vis. Flexröret var kass. Har bytt några gånger., Har använt Biltemas flexrör som jag nyper fast med klämmor.... Men det börjar läcka efter ett tag. Är väl för att motorn vibrerar. Tätningsmedlet ramlar av. Jag tycker det verkar jobbigt att svetsa fast flexröret...det går ju inte att svetsa så bra under bilen så svetsen tar runt om... Därför har jag skruvat fast flexröret. jag satte rörbitar innuti flexröret för att få rätt mått. Sen bände jag dit flexröret.. Jag rörde inte röret bakåt. Hade ingen lust att krypa under där...

Svetsar jag blir det jobbigt att byta nästa gång.

Det har börjat smattra igen... det där tätningsmedlet har väl ramlat av.. Finns det inget segare att täta med? Jag har ju haft aluminium tätningstejpen från Biltema. Men det är ju inget bra. Så tunt.
Skulle kamintätning för vedspis funka? Jag tänkte på asbetsremsor med men det får man nog inte tag i. Det finns någon slags glasfiber band på Biltema. Men det kanske inte funkar att täta med?

Alternativt är väl att svetsa lite så flexröret sitter fast så det inte vickar upp och ner. Jag har migsvets men jag tyckte den bara spottade sist jag jobbade med den.

Besiktningen närmar sig. Jag gillar att skruva ihop saker men det funkar ju inget vidare i längden. Vet inte om någon har en bra ide' om detta. Vill helst inte lämna in bilen. Hela avgassystemet är för övrigt ihopaplock.. Inga original köpta delar. Men de ska passa min bil. Allt är okey utom det där smattrande flexröret..Men det låter inte jättehögt..Det måste ju vara supertätt om jag ska få bilen besiktigad. Nu tände sig motorlampan med. Ska kolla om det är avgasläckage eller vad med felkodsläsaren.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tor 20 jul 2023 11:17 Svara med citat
rostful skrev:
Mitt grenrör sitter fast med bultar som är fastrostade. Har ingen induktionsvärmare.. Fast det är svårt att byta avgasrör från motorn ändå om man inte lyfter upp bilen högt på nåt vis. Flexröret var kass. Har bytt några gånger., Har använt Biltemas flexrör som jag nyper fast med klämmor.... Men det börjar läcka efter ett tag. Är väl för att motorn vibrerar. Tätningsmedlet ramlar av. Jag tycker det verkar jobbigt att svetsa fast flexröret...det går ju inte att svetsa så bra under bilen så svetsen tar runt om... Därför har jag skruvat fast flexröret. jag satte rörbitar innuti flexröret för att få rätt mått. Sen bände jag dit flexröret.. Jag rörde inte röret bakåt. Hade ingen lust att krypa under där...

Svetsar jag blir det jobbigt att byta nästa gång.

Det har börjat smattra igen... det där tätningsmedlet har väl ramlat av.. Finns det inget segare att täta med? Jag har ju haft aluminium tätningstejpen från Biltema. Men det är ju inget bra. Så tunt.
Skulle kamintätning för vedspis funka? Jag tänkte på asbetsremsor med men det får man nog inte tag i. Det finns någon slags glasfiber band på Biltema. Men det kanske inte funkar att täta med?

Alternativt är väl att svetsa lite så flexröret sitter fast så det inte vickar upp och ner. Jag har migsvets men jag tyckte den bara spottade sist jag jobbade med den.

Besiktningen närmar sig. Jag gillar att skruva ihop saker men det funkar ju inget vidare i längden. Vet inte om någon har en bra ide' om detta. Vill helst inte lämna in bilen. Hela avgassystemet är för övrigt ihopaplock.. Inga original köpta delar. Men de ska passa min bil. Allt är okey utom det där smattrande flexröret..Men det låter inte jättehögt..Det måste ju vara supertätt om jag ska få bilen besiktigad. Nu tände sig motorlampan med. Ska kolla om det är avgasläckage eller vad med felkodsläsaren.

Vad är det för bil du har?
I din profil står det: Golf 3 1.8 men du skriver i Golf 4 avdelningen och det du skriver stämmer ganska bra med katten på min Golf 4 2,0 Bi-Fuel där jag för några år sedan bytte katten mot en ny pga hål i flexdelen och en massa uselt gjorda lagningar.

Men när du skriver: Mitt grenrör sitter fast med bultar som är fastrostade.
Så känns det som att du har detta: https://www.tradera.com/item/343435/602057281/katalysator-golf-4-1-6-o riginal
Du kan antingen använda detta skarvröret som enligt min erfarenhet är skit: https://www.biltema.se/soksida/?query=98012

Eller detta: https://www.biltema.se/soksida/?query=798427Ddär du dels kan klämma åt med klammer och dels lägga en liten söm i spåren som gör att den sitter ordentligt på plats, att din svets spottar och fräser beror troligen på att den har stått i för fuktig förvaring och då har tråden rostat vilken ger dålig kontakt eller så behöver du bara byta kontaktröret som kanske är utslitet.
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Tor 20 jul 2023 18:39 Svara med citat
2002 variant ,bensin, med katalysator+lamdasond mitt under bilen. Inget problem med det. Det är flexröret som man inte kan dra åt hårt nog så det inte läcker.. Det vickar nog på sig för att flexröret inte är svetsad fast.. Jag kan inte få av röret framför flexröret för muttrarna sitter som berget...Jag skulle aldrig få på allt igen om man inte har en lyft som lyfter bilen högt.

Jag kan inte dra åt klämmor så de tätar. Avgaser blåser ut när CRC tätningen vibrerat loss. Tar cirka en månad sen låter bilen illa. Det där skarvröret har jag haft några. Klämmorna är användbara. Har en sådan i fram... resten kan man kasta.. Det tätar inte ett skit. Jag har kommit på en grej men det blir nog rätt fult..ett plattjärn fram och bak på flexröret svetsas fast. Sen en extra klämma bak och fram. Det skulle förmodligen inte vicka på sig lika mycket.. men det skulle som sagt se jättefult ut. Sen på med kladd igen.. CRC tätning. Alternativt svetsa en del på avgasrör och flexrör så de inte rör på sig.
Men pajar flexröret igen .så blir det jobbigt att lossa allt. Får slipa upp svetsen då. Svetsa runt om kan man glömma. det går bara inte. Det är för trångt..

Flexröret är speciellt glappigt bakåt. Jag la i distanser fram och bak så det skulle täta.Gjord av ett avsågat rör. Sen var jag tvungen att kapa flexröret en bit i båda ändar. Annars kunde jag inte kränga på det..Ja, det är lite invecklat. En verkstad skulle ju kunna byta från motorn och bakåt. Men jag skulle vilja lösa det på egen hand.

2023-08-05 Det verkar som jag kan lossa grenröret eller vad det heter. Jag hade på WD 40 i flera dagar.. Jag har borstat med roterande riv borste på borrmaskin. Sen drog jag åt de 4 muttrarna, Det rörde sig lite. Sen lossade jag lite. Höll på sådär ett tag. I morgon kanske muttrarna släpper helt.

Jag har ju ett läckande flexrör. Läcker bak och i fram. GunGum vibrerar bort efter ett tag, Flexröret från Biltema nr 70-123 är glappigt både fram och bak. Jag sågade till rördistanser och stoppade in. Hade på klämmor. Men det blåser ut ändå. Jag kortade av flexröret som är 305 mm långt som nytt, det är 255 mm. nu. Eventuellt får jag köpa ett nytt om jag nu får av avgasröret i fram. Jag skulle kunna svetsa med mig svetsen i fram. När jag har delarna lösa. Då kan det ju bara läcka i bak. Jag tror det är helt hopplöst svårt att komma åt att svetsa i bak på flexröret. Bilen står på 2 ramper. Jag vill inte hissa upp den för den står på en grusparkering som sluttar.

Kan JP Weld Superheat tätning vara nåt? Men det är svindyrt. Såg ett pris på 500 kr. Förmodligen måste jag såga slitsade ändar på flexröret. Hur ska annars klämmor kunna dra åt om det är glappigt? Sen blir det ju svårt att peta i tätningsmedel i de där slitsarna om klämman i bak är där. Eventuellt lossa och peta i mer. Ett flexrör som inte är avsågat är ju längre och kanske ger mer stadga. Men i bak är ju avgasröret böjt så det gäller ju att få på allt utan problem., Pus det där med tätning. Jag har provat Biltemas monteringspasta+ avgastätning och GunGum. Men vibrerar bort. På muttrarna till avgassystemet får jag väl ha på keramisk pasta från Biltema så de går att lossa nästa gång.

Jag har kollat Mackans garage på Youtube. Han har Biltemas flexrör svetsar bak och fram. Han måste ju haft bilen en bra bit upp för att komma åt att svetsa på bakre delen.
I värsta fall skulle ju en verkstad kunna svetsa bakre delen på flexröret. Vi får se hur det blir. Jag får prova mig fram. Eller se till att jag kletat på tillräckligt med GunGum då jag ska besiktiga.

2023-08-11 Jag kämpar med flexröret. Det är kapat i båda ändar. Svetsat fast i främre rör. Sen köpte jag på Biltema, Skarvmuff 798-424 för det passar över bakre röret.. Jag sågade av röret och svetsade på en bit på flexröret. Skitsvårt att svetsa snyggt. En massa små läckor. Jag testade med en blåsande dammsugare och såpvatten. Jag tröttna på att svetsa och la i CRC avgastätning. Nu skulle jag behöva ta av 1 cm. eller nåt på bakre röret. Jag kan inte kränga på flexröret annars. Bakre röret har en böj nämligen. Jag borde ha svetsat på flexröret längre fram. Jag har rörkapare men det är verkligen inte rolig att jobba med. Tigersåg är svårt att komma åt med.. Kaprondell är lite svårt med. Slipa på nåt vis tar en massa tid.. Sen blir det inte mycket rör kvar som
trycks ihop bakåt.. Tänkte ta vanlig avgasklämma där. CRC tätningsmassan torkar sakta. Jag blåste med värmepistolen när allt var svetsat. Man bör ha en stol och ett bord när man svetsar. Stå på knä och jobba med en svets som går hackigt var svårt. Man ser heller inget när solen skiner..
I värsta fall år jag köpa ett nytt flexrör och börja om. Om nu det hjälper.

Kväll. Har provkört. Den går tyst nu.. Det blåser lite avgaser i vid bakre klämman.... En vanlig 51 mm. avgasklämma med brickor och m8 muttrar. Jag får kolla upp det mer. Det är alltid svårt att täta under en klämma. Får blåsa luft med dammsugaren i avgasröret och spraya med såpvatten och kolla vart det bubblar.- I fram på flexröret verkade det bli tätt. Det tog tid att kapa bakre röret så jag skulle få ihop det.. Fick kapa med vinkelslip och handsåga. Jag hade på keramisk pasta på alla muttrar. Avgassystemet blev stadigare med bara en klämma. Innan hade jag 2 på flexröret.. Ska man greja med sånt här ska man nog ha mer överlappning av rören så tätar det bättre. Nu blev det bara ett par cm. överlappning bakom flexröret..Kanske avgaser blåser ut lite där röret var slitsat.