Forum - Golf 7 (13-19) - Kylarfläkt startar inte

osbe
Golf 7 1.4 -14 Ort: Karlskrona
Lör 22 jul 2023 12:33 Svara med citat
Hallå!

Min kylarfläkt startar inte när den borde. Det är för det mesta inget problem eftersom kylvattnet håller sej på rätt temp så länge man kör (fartvind) och/eller det inte är för varmt ute. Vid temperaturer över 25 grader och lite kökörning så sticker tempen eftersom fläkten inte startar.

Jag har kollat ODB-koderna och jag får P0480 (Cooling fan 1 control circuit) och P0691 (Cooling fan 1 control circuit low), så det bekräftar ju att något inte står rätt till.

Jag har kollat att fläkten inte är blockerad och diverse säkringar, men det ska även finnas en "säkringspanel A" som sitter framtill på säkringsboxen i motorrummet och där ska enligt källor på nätet finnas en "Coolant fan" säkring.

Vet någon hur man kommer åt denna panel? Det verkar vara en lucka, men jag kan inte öppna den.
pepe
Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn
Lör 22 jul 2023 21:36 Svara med citat
Kolla om fläkten går i gång om du startar AC , det gör på min golf
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm
Sön 23 jul 2023 15:12 Svara med citat
" Det verkar vara en lucka, men jag kan inte öppna den."
Kan du utveckla? Hittar du luckan? Om så, varför kan du inte öppna den?
pepe
Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn
Sön 23 jul 2023 20:21 Svara med citat
Koppla ur fläkten ur systemet, och sen kopplar den direkt till batteriet , då ser du att fläkten är ok eller inte.
jag har ingen särskild säkring i min golf, och det kan vara en relä som är trasig , om det styrs genom sån.
jag vet inte

-men det ska även finnas en "säkringspanel A" som sitter framtill på säkringsboxen i motorrummet och där ska enligt källor på nätet finnas en "Coolant fan" säkring.
den där uppgiften kanske gäller bara bilar utanför sverige