Forum - Golf 6 (09-13) - Vilken sensor är sensor b?

Larban
Golf 6 Ort: Stockholm
Lör 26 aug 2023 23:53 Svara med citat
Jag har just bytt till ny egr ventil efter att bilen gått i limp mode. Felkod 40700 sensor b, low input…
Efter bytet har jag kvar koden. Börjar fundera på vilken sensor som avses med ”sensor b”.
Vet någon?

Mycket tacksam för hjälp.
/L[/gallery]
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm
Mån 28 aug 2023 14:04 Svara med citat
Jag frågade ChatGPT och fick detta svar:

Felkoden "P0407" är relaterad till EGR-systemet (Exhaust Gas Recirculation) på din Golf 6 från åren 2009-2013. EGR-systemet används för att minska utsläppen av kväveoxider genom att återcirkulera en del av avgaserna till insugningsluften för att sänka förbränningstemperaturen. Felkoden "P0407" indikerar ett problem med EGR-sensor B, där den uppmäter en för låg signalnivå.

EGR-sensorer (ofta kallade EGR-trycksensor eller EGR-positionsensor) övervakar flödet och/eller trycket av avgaser som återcirkuleras till insugningsluften. Om sensorn inte fungerar korrekt kan det påverka motorprestanda och utsläppsreglering.

För att ta reda på vilken specifik del som avses som "sensor B" och var den är placerad i ditt fordon skulle jag rekommendera att du konsulterar bilens servicehandbok eller någon annan källa som ger detaljerad information om ditt specifika bilmärke och modell. Det är möjligt att EGR-sensor B kan vara en trycksensor eller en positionsensor, beroende på systemets design. Vanligtvis finns dessa sensorer antingen på eller nära EGR-ventilen eller på avgasröret i närheten av EGR-systemet.
Larban
Golf 6 Ort: Stockholm
Mån 28 aug 2023 14:29 Svara med citat
Skumt. Om AI har rätt sitter sensorn i egr-ventilen. Hela denna är bytt till ny av bra kvalitet inklusive kylare. Får gå på kablaget då. Vet var de landar i egr-en, men undrar just var de dyker upp i motorrummet? Blir knäpp på detta.

/L
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm
Mån 28 aug 2023 16:02 Svara med citat
AI har oftare fel än rätt men kan du inte ringa en VW-verkstad?