Pocket
Caddy Ort: Jönköping |
Mån 28 aug 2023 17:43 |
|
Tjosan!
Sitter och tittar lite på dieselbilar och det står mellan antingen en golf mk7 GTD eller en bmw 220d. Förbrukningen är viktig då jag pendlar en hel del till jobbet.
Volkswagen själva påstår ju att den ska dra under 0,5l/mil landsväg men vi vet ju alla hur det brukar stämma med sånt. Så vad har ni som äger en GTD för förbrukning på eran golf?
Mvh Emil
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg |
Tor 31 aug 2023 22:12 |
|
Hade en gång i tiden en Golf Alltrack 2.0tdi med samma motor, den gick att köra runt 0,6 vid pendling till jobbet utan att anstränga sig allt för mycket. Mestadels landsväg i 80km/h, drygt 4mil enkel.
Samma motor men lite högre, kombi och 4wd så en GTD borde ju rimligen dra mindre. Vad hade du hoppats på för förbrukning? VW ID.4 GTX '23
VW ID.3 PRO '21
|
|
Steelstomach
Passat 8 GTE -21 Ort: Stockholm |
Fre 01 sep 2023 7:46 |
|
Har haft en 2,0 TDI 150hk kombi. Iofs ingen GTD men kombi och på landsväg låg den på runt 0,4.
|
|
agneskajsa
Golf 7 1.2 TSI Ort: Hofors |
Mån 04 sep 2023 19:12 |
|
Varför en diesel? Jag har en bensin mk7 och den drar 0,45 på landsväg. Sen att det är lite över 400 kr/år i skatt och att bensinen är billigare än diesel gör valet enkelt tycker jag.
|
|
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping |
Ons 06 sep 2023 20:26 |
|
agneskajsa skrev: | Varför en diesel? Jag har en bensin mk7 och den drar 0,45 på landsväg. Sen att det är lite över 400 kr/år i skatt och att bensinen är billigare än diesel gör valet enkelt tycker jag. |
Samma fråga...
Varför Diesel? Enda vettiga anledningen att fortfarande köra diesel är ju om man har möjlighet att regelbundet "ful-tanka" i nån farmartank och byta lite "Tjänster o gentjänster".
En vanlig privatare som tankar skattad och momsad diesel på vanliga macken gör ju ekonomiskt självmål alla dagar i veckan.
Med rådande drivmedelspriser går ju dieselåkaren back redan vid pump, utöver det så är ju både skatt och de flesta andra driftskostnader högre, så kalkylen går ännu mer back...
När dieselbilen sen blir lite till åren så kommer alla dieselspecifika krämpor som ett brev på posten (förr i tiden), krånglande/havererade spridare, igensatt DPF, igensotad EGR..... För att inte ens nämna praktfiaskot med ständigt krånglande ad-bluesystem.... Vilken dag som helst i veckan kommer kniven i ryggen som en blixt från klar himmel, då står man där med en reparationsnota som överstiger bilens värde.... Igen..... O igen....
Nä, har man bara lite teknisk kompetens och lite intresse för fordon överlag så har man sen ganska länge nu insett att det i det stora hela blir mycket bättre totalekonomi med en bensinare.
Den deklarerade förbrukningen är rena fantasisiffrorna för alla bilar, ingen stämmer. Men enligt min erfarenhet är felaktigheten relativt konsekvent, så använder man enbart siffrorna för att ställa 2 bilar mot varandra i en jämförelse så fungerar det hyffsat bra.
Står det t.ex 55l/100km på en och 65l/100km på en annan så kommer inte förbrukningen i siffror stämma för dig i din verklighet. Däremot så kommer det stämma rätt bra att den som har deklarerad förbrukning 55l/100km kommer ha ungefär 20% lägre förbrukning än den med 65l/100km
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Ons 06 sep 2023 22:33 |
|
RealKasken skrev: | Samma fråga...
Varför Diesel? Enda vettiga anledningen att fortfarande köra diesel är ju om man har möjlighet att regelbundet "ful-tanka" i nån farmartank och byta lite "Tjänster o gentjänster".
En vanlig privatare som tankar skattad och momsad diesel på vanliga macken gör ju ekonomiskt självmål alla dagar i veckan.
Med rådande drivmedelspriser går ju dieselåkaren back redan vid pump, utöver det så är ju både skatt och de flesta andra driftskostnader högre, så kalkylen går ännu mer back...
När dieselbilen sen blir lite till åren så kommer alla dieselspecifika krämpor som ett brev på posten (förr i tiden), krånglande/havererade spridare, igensatt DPF, igensotad EGR..... För att inte ens nämna praktfiaskot med ständigt krånglande ad-bluesystem.... Vilken dag som helst i veckan kommer kniven i ryggen som en blixt från klar himmel, då står man där med en reparationsnota som överstiger bilens värde.... Igen..... O igen....
Nä, har man bara lite teknisk kompetens och lite intresse för fordon överlag så har man sen ganska länge nu insett att det i det stora hela blir mycket bättre totalekonomi med en bensinare.
Den deklarerade förbrukningen är rena fantasisiffrorna för alla bilar, ingen stämmer. Men enligt min erfarenhet är felaktigheten relativt konsekvent, så använder man enbart siffrorna för att ställa 2 bilar mot varandra i en jämförelse så fungerar det hyffsat bra.
Står det t.ex 55l/100km på en och 65l/100km på en annan så kommer inte förbrukningen i siffror stämma för dig i din verklighet. Däremot så kommer det stämma rätt bra att den som har deklarerad förbrukning 55l/100km kommer ha ungefär 20% lägre förbrukning än den med 65l/100km |
Drar man släp någorlunda regelbundet så köper man inte en bensinbil med en minimotor som totalt saknar ork!
Köper du verkligen bensinare som hinkar i sej 55l/100km - 65l/100km??
Min lilla Jetta -12 1,6TDI nöjer sej med ca 4l/100km och skatten ligger på drygt 1100/år.
|
|
mawe
Golf 7 GTD Ort: Malmö |
Ons 25 okt 2023 20:10 |
|
Jag har en GTD och helt klart den bästa bilen jag ägt. Ja har ägt den i fem år och kör 9 mil t/r till jobbet varje dag. Brukar alltid köra i Eco mode och med adaptiva farthållaren i ca 120-123km/h på mätaren, då förbrukar den i snitt 0,52-0,55. Brukar komma ca 85 mil på en tankning.
Vridet i motorn är otroligt grymt. Kommer att sakna bilen den dagen jag säljer den.
|
|