Forum - Andra Volkswagen-modeller - VW Tiguan N5 2016 Indikeringsdiod för drag

Benny Andersson
Tiguan 5N R-Line 2016 Ort: Skellefteå
Fre 01 sep 2023 9:06 Svara med citat
Fick ombesiktning , enligt besiktningen en diod i bakluckan ska indikera om den fabriksmonterade utfällbara dragkroken är säkrat (grönt ljus) eller lös (rött ljus). Hur kommer jag enklast åt dioden för att kolla den eller kan det vara annat problem. Draget fungerar alldeles utmärkt i övrigt.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 04 sep 2023 23:57 Svara med citat
Benny Andersson skrev:
Fick ombesiktning , enligt besiktningen en diod i bakluckan ska indikera om den fabriksmonterade utfällbara dragkroken är säkrat (grönt ljus) eller lös (rött ljus). Hur kommer jag enklast åt dioden för att kolla den eller kan det vara annat problem. Draget fungerar alldeles utmärkt i övrigt.

Utan att veta exakt hur systemet är uppbyggt skulle jag minst misstänka en diodlampa inne i bagaget, och mer misstänka den kontakt som ska ge signal om dragkroken är infälld eller utfälld då det gissningsvis sitter i saltslask...

Men allra först, LÄS instruktionsboken hur vw anser det ska fungera. Besiktningar har haft fel tidigare, och kommer ha fel i framtiden.
Benny Andersson
Tis 05 sep 2023 8:20 Svara med citat
Nja, tror inte du vet riktigt vad jag menar. Min Tiguan 2015 har mekanisk öppning med att man drar en vajer med ett litet hantag som man kommer åt när man öppnat bakluckan, bredvid det hantaget i "gropen" sitter det en diod som ska indikera om draget sitter som det ska. Man måste först ta bort en lucka under kofångaren som skydd just mot saltslask , väldigt rent och torrt runt draget. Frågen är hur man kan kolla dioden utan att plocka bort hela bakkofångaren
r o l l e
Fre 08 sep 2023 2:05 Svara med citat
Benny Andersson skrev:
Nja, tror inte du vet riktigt vad jag menar. Min Tiguan 2015 har mekanisk öppning med att man drar en vajer med ett litet hantag som man kommer åt när man öppnat bakluckan, bredvid det hantaget i "gropen" sitter det en diod som ska indikera om draget sitter som det ska. Man måste först ta bort en lucka under kofångaren som skydd just mot saltslask , väldigt rent och torrt runt draget. Frågen är hur man kan kolla dioden utan att plocka bort hela bakkofångaren

Jag tror inte riktigt DU förstår.

Om du har indikeringsdiod för att indikera utfälld eller infälld drag, så har du antingen microbrytare (eller tex induktiva brytare) som indikerar position.

Det är betydligt större chans att en brytare slutar fungera än diod.

Men för att kolla dioden , leta upp elschema och ta rätt på vilka kablar som går till diodlampan och koppla in spänning på dessa kablar, tänk på rätt spänning och polaritet.
Benny Andersson
Fre 08 sep 2023 9:32 Svara med citat
Precis så är det och så funkar det. Problemet är att hitta ett el-schema ....
r o l l e
Lör 09 sep 2023 2:01 Svara med citat
Benny Andersson skrev:
Precis så är det och så funkar det. Problemet är att hitta ett el-schema ....

Volkswagen har elschemor, men det är tyvärr inte allt i livet som är gratis.

Men en vild gissning är att de vid reservdelsdisken trycker fram en del av elschemat (dragkroksdelen) utan att ta betalt om du frågar.