Forum - Golf 7 (13-19) - Byta glas i vänster backspegel.

olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Tor 07 sep 2023 13:55 Svara med citat
Hej, glaset i min vänstra backspegel har börja "fladdra" lite och känner jag på den så är det lite glapp. Verkar inte vara så svårt att byta själv. Min fråga är om det är vanligt att byta mot en ny spegel eller har någon provat att limma eller nåt liknande för att slippa köpa ny?

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala
Tor 07 sep 2023 14:34 Svara med citat
Mitt flög iväg och gjorde en repa i dörren så mitt råd är att köpa en ny och byta direkt.
Mycket enkelt och billigt, tror glaset kostar runt 200kr
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Tor 07 sep 2023 14:44 Svara med citat

Som redan sagts enkelt utfört bara med fingrarna utan verktyg.

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
olle54
Tor 07 sep 2023 15:01 Svara med citat
Ja såg det på Autodoc, 1088 kr hos VW Sad

olle54
Tor 07 sep 2023 15:13 Svara med citat
Tack för svar. Har skickat efter nu. 300 kr inkl. frakt.

maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tor 07 sep 2023 18:30 Svara med citat
olle54 skrev:
Hej, glaset i min vänstra backspegel har börja "fladdra" lite och känner jag på den så är det lite glapp. Verkar inte vara så svårt att byta själv. Min fråga är om det är vanligt att byta mot en ny spegel eller har någon provat att limma eller nåt liknande för att slippa köpa ny?

När det hände på Jettan för några månader sedan så limmade jag dit glaset på fästplattan och det har hållit bra hittills.
olle54
Tor 07 sep 2023 18:36 Svara med citat
maxmsm skrev:
När det hände på Jettan för några månader sedan så limmade jag dit glaset på fästplattan och det har hållit bra hittills.

Ok men jag undrar om det inte är själva fästplattan som är lite lös. Har limmat fast spegelglas på andra märken tidigare men då har man sett/känt tydligt att det är spegelglaset som håller på att lossna.

jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala
Tor 07 sep 2023 18:47 Svara med citat
Om man limmar kan man ha oturen att få genomslag av limmet.
maxmsm
Tor 07 sep 2023 21:11 Svara med citat
olle54 skrev:
Ok men jag undrar om det inte är själva fästplattan som är lite lös. Har limmat fast spegelglas på andra märken tidigare men då har man sett/känt tydligt att det är spegelglaset som håller på att lossna.

I mitt fall så hade glaset släppt, det var lätt att känna det när jag stoppade in fingrarna och drog lite lätt i glaset.
Jag limmade med Veidec S-Bond som fortfarande ser bra ut och sitter fast ordentligt.
jered
Golf 7 Alltrack TDI-16 Ort: Göteborg
Mån 04 dec 2023 14:26 Svara med citat
Har också limmat mina. Första gången med superlim. Det släppte efter ett tag (och jag lyckades få tag i spegeln under en färd...) och nu är det limmat med 2-komponentslim.
Enligt VW beror det på att man lämnar värmen på speglarna på för mycket/länge. Enligt dem gick det inte heller att köpa enbart spegelglas. Nåväl, nu sitter det ett tag till Wink
olle54
Mån 04 dec 2023 15:07 Svara med citat
jered skrev:
Har också limmat mina. Första gången med superlim. Det släppte efter ett tag (och jag lyckades få tag i spegeln under en färd...) och nu är det limmat med 2-komponentslim.
Enligt VW beror det på att man lämnar värmen på speglarna på för mycket/länge. Enligt dem gick det inte heller att köpa enbart spegelglas. Nåväl, nu sitter det ett tag till Wink

Spegelglas kan man köpa löst hos Autodoc. Men det kostar inte mycket mer att köpa "hela" insatsen. Tror jag betalade 300 kr inkl. frakt tidigare i år. Det var vänster sida. Förra veckan ramlade höger spegelglas ner när jag stängde dörren. Limmade fast det med Casco superfix. Får se hur länge det håller.

Spegelglas har väl varit nåt som nästan alltid har lossnat på många bilar. Borde ju gå att göra en vettig infattning så det inte kan hända. Dåligt av biltillverkarna tycker jag. Ta bara det här med att byta en glödlampa ...........

maxmsm
Mån 04 dec 2023 20:09 Svara med citat
olle54 skrev:
Spegelglas kan man köpa löst hos Autodoc. Men det kostar inte mycket mer att köpa "hela" insatsen. Tror jag betalade 300 kr inkl. frakt tidigare i år. Det var vänster sida. Förra veckan ramlade höger spegelglas ner när jag stängde dörren. Limmade fast det med Casco superfix. Får se hur länge det håller.

Spegelglas har väl varit nåt som nästan alltid har lossnat på många bilar. Borde ju gå att göra en vettig infattning så det inte kan hända. Dåligt av biltillverkarna tycker jag. Ta bara det här med att byta en glödlampa ...........

Jag har haft ett spegelglas som har släppt och det är på min Jetta -12.
Det hade räckt att man hade använt ett vettigt lim som klarar av att hålla glaset på plats trots uppvärmning, att påstå att bilägaren har haft värmen på för länge är rent snick snack, hade det funnits en tidsgräns för användandet av spegelvärmen så hade vilken idiot som helst förstått att man kopplar uppvärmningen via ett tidrelä som man tex har gjort med bakrutans uppvärmning.