Forum - Golf 7 (13-19) - Kamremskitt med vattenpump till alltrack 16 tdi

Andreas86
Golf 7 2.0-16 Ort: Falun
Tis 07 nov 2023 22:02 Svara med citat
Godkväll !

Jag står i startgroparna för att byta kamreren på golfen och har börjat snegla på de olika kitten som finns att tillgå. Är det någon utav er här på forumet som har koll på själva vattenpumpen, då det verkar finnas två modeller att välja på.

Vissa kitt innehåller en pump med inbyggd avstängningsbrytare ? Och växlingsbara medans vissa saknar dessa egenskaper. Vad är det för skillnad mellan de och dem pumparna som enbart är växlingsbara ? Tar tacksamt emot hjälp så att jag kan välja det bästa kittet. Bilen i fråga är en Alltrack mk7 2.0 tdi 2016.

https://www.skruvat.se/Kamremskit-med-vattenpump-P1733600.aspx - kitt med avstängningsbrytare på pumpen. Tankar kring det här kittet ?

Mvh
Burre
Golf 7 2,0 Tdi Ort: Eslöv
Ons 08 nov 2023 13:22 Svara med citat
Hej

Det finns kitt med pump utan avstängning dvs en skiva som täcker pumphjulet

o det finns kompletta kitt med avstängning där det aven följer med solenoiden (den du visar) o kitt som saknar den o då får man ta den gammla.
Andreas86
Ons 08 nov 2023 13:57 Svara med citat
Tack ! Så då handlar det i slutändan om hur pass mycket pill jag vill undvika. Båda alternativen är rätt till bilen men med kittet ovan gör jag det enklare för mig själv , då jag inte behöver flytta över någonting ifrån den befintliga pumpen ?
Burre
Ons 08 nov 2023 14:26 Svara med citat
Ja så är det !
Det kan vara bra o ha ett kitt med låsverktyg vid bytet men det går att göra med några borr o tuschpenna också😉
Andreas86
Ons 08 nov 2023 18:43 Svara med citat
Haha ja utmaningen är stor så att det räcker ändå Wink Jag beställde verktygen för att låsa dreven ifrån amazon. Var hyggliga priser tycker jag. Men ser att du kör golf 7 tdi själv , jag tar tacksamt emot några förslag på bra kitt med kamrem + vattenpump som du tycker att fungerar bra.
Burre
Ons 08 nov 2023 21:13 Svara med citat
Jag köpte denna: din SKF är säkert av liknande kvalite
https://www.mister-auto.se/kamremssats-vattenpump/contitech/ct1168wp1/