Forum - Golf 6 (09-13) - Golf 1.6 TDI startar inte när det är kallt -Video inkluderad

Golfpudel
Golf 6 1.6 TDI Ort: Uppsala
Lör 06 jan 2024 12:58 Svara med citat
Hej alla!

Har lite problem med att få min golf att starta när det är kallt. Man hör att den kämpar och till slut så startar den, det kan variera mellan 3-12 försök i värsta fall. Den är nyservad och oljan är bytt. Batteriet är även det nytt och har även testat att ladda batteriet fullt men likväl har den problem att starta.
Jag har en aning om att det kan vara glödstiften men är osäker. Jag har även en video där man kan höra att den är svår att starta och tänkte om det finns någon kunnig här som kanske kan höra om det skulle vara glödstiften, batteriet eller något annat jag inte tänkt på.

https://www.youtube.com/shorts/2EhZsOUG7i4

Här är länken där man kan höra hur den har problem att starta men till slut så vänder den runt och tänder igång.
Tack på förhand för svar och god fortsättning![/gallery]
Golfpudel
Golf 6 1.6 TDI Ort: Uppsala
Lör 06 jan 2024 16:10 Svara med citat
Bara något annat jag kom på, förglödningslampan lyser bara en kort sekund när man vrider om till tändningen så den verkar väl inte riktigt förglöda?
Zeta007
Golf 4 Ort: Halmstad
Mån 08 jan 2024 15:28 Svara med citat
Vad jag kan säga genom ljudet är att när oljetrycket är full så slutar det låta. Det tar när motorn är väl igång några sekunder innan oljetrycket gör så det ljudet försvinner. Byt glödstift så kommer den starta enklare. Glödstiften har en livslängd på 10 till 15 tusen mil beroende på körstil.

Lycka till
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Lör 13 jan 2024 11:43 Svara med citat
Om det är problem med glödstiften, så går det att läsa ur i OBD-kontakten.
Den indikerar på vilket/vilka stift som har problem.
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm
Sön 21 jan 2024 14:18 Svara med citat
Vad säger felkoderna. Det är en viktig ledtråd till vad felet är.
Har du ingen felkodsläsare så låna av någon som har eller köp en egen på Biltema. Kostar några hundra.