Forum - Golf 7 (13-19) - Vilken olja till Golf Variant Mk7 1.5 tsi 110kW (BV5) ?

Ibay
Golf 7 1.5 TSI Ort: Järfälla
Fre 26 jan 2024 22:38 Svara med citat
Hej,

Jag köpte en 2020 Golf Variant 1.5 TSI 110 kW BV5 3KE (DPCA), och dess senaste service var i juni 2023.
Jag har märkt att oljenivån är lite låg, så jag bestämde mig för att fylla på innan min semester i februari. När jag kontrollerade användarmanualen rekommenderas det att vända sig till en auktoriserad VW-verkstad och fylla på högst 0,5 liter av följande standard vid nödsituationer.
Citat:
Engine oil standards
To avoid damaging the engine, a maximum quantity of 0.5 litres of the following engine oil may be used until the next oil change:
Petrol engines with particulate filter: standards VW 504 00 and ACEA C3 or API CJ-4

När jag sökte online verkade VW 504 00 motsvara 0W-30 eller 5W-30.

Den tidigare ägaren gav mig servicehandlingarna, så jag kontaktade auktoriserade VW-verkstaden där bilen senast servades. De informerade mig om att de fyllde på bilen med "Volkswagen G 052 577 M2," vilket motsvarar 0W-20, VW 508 00 och VW 509 00. Jag frågade om skillnaden i rekommendationer, och de förklarade att det rekommenderas av tillverkaren för bilar med partikelfilter och bensinmotorer. Enligt dem är den här oljan optimerad för partikelfilter och minimerar mängden aska i avgaserna.

Nu är jag förvirrad. Vilken oljestandard behöver min Golf? Vilken olja bör jag fylla på? Finns det någon möjlighet att auktoriserade VW-verkstaden har fyllt på bilen med fel olja?"

Tack på förhand.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 27 jan 2024 9:10 Svara med citat
Man kan använda olika oljor med olika viskositeter. Kolla Castrols "Oljeväljaren", där knappar man in sitt regnummer.
https://www.castrol.com/sv_se/sweden/home/car-engine-oil-and-fluids/mo tor-oil-and-fluids-finder.html