Forum - Golf 7 (13-19) - Får inte elen att funka till dragkroken

Frosq
Golf 7 1.4 -16 Ort: Sandviken
Lör 03 feb 2024 19:22 Svara med citat
Hallå!

Köpte en Westfalia dragkrok med bilspecifik elsats. Har gjort enligt länken nedan. Testade först att koppla in enligt Option A men när det inte fungerade så fick jag rådet att koppla enligt Option B. Utan lycka även där. Har även hört att kodning ej ska behövas för att belysningen till släpet ska fungera. Stämmer det? Är inte jättesugen att lämna in på kodning om det inte behövs. Kan tycka att jag borde få ström till uttaget även utan kodning? Eller ställer ”Body Control Modulen” till massa skit?

https://catalogue.ecs-electronics.nl/DownloadFile.aspx?directlink=VW19 0H1/VW190H1%20VW%20Golf%20VII%20TRoc%20web.pdf
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm
Tis 06 feb 2024 16:54 Svara med citat
Om du "har även hört" att kodning inte ska behövas så skulle jag ringa en VAG-verkstad och verifiera det.
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Fre 09 feb 2024 14:08 Svara med citat
Man brukar få lov att koda in de bilar som har fått eftermonterat drag, dels för att resten av styrdonen i bilen ska förstå att de sitter drag på bilen som ex. parkeringssensorer osv.

Sen är ja inte säker på att elsystemstyrdonet lägger ut ström på rätt kablar om bilen ej tror du har drag.

Har du verkligen kopplat alla kablar rätt så bör de gå att kodas in till bilen relativt enkelt.
Brukar finnas med ngn SVM kod man får koda med online mot VW:s huvuddator.
Den koden brukar finnas med i instruktionsboken du fått med draget.

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping
Lör 23 mar 2024 10:14 Svara med citat
Vad är fördelen med detta överkrångliga sätt att få några lampor att lysa?

Jag har monterat ett antal krokar senaste åren, har då alltid monterat en vanlig enkel "universal" där man tjuvar ström från bakljusen som används som styrström till reläer.
Sen matar man reläboxen från det "cigg-uttag" som finns i skuffen på nästan alla bilar nu för tiden om man vill göra det snabbt o enkelt, känner man för att vara seriös drar man en 4kvadrat kabel till batteriet.
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm
Sön 24 mar 2024 11:31 Svara med citat
RealKasken skrev:
Vad är fördelen med detta överkrångliga sätt att få några lampor att lysa?

Jag har monterat ett antal krokar senaste åren, har då alltid monterat en vanlig enkel "universal" där man tjuvar ström från bakljusen som används som styrström till reläer.
Sen matar man reläboxen från det "cigg-uttag" som finns i skuffen på nästan alla bilar nu för tiden om man vill göra det snabbt o enkelt, känner man för att vara seriös drar man en 4kvadrat kabel till batteriet.

Precis! Gör som man gjorde förr. Thumbs up
Idag behövs en hel dator för att koppla på ström till en lampa! Idiotiskt!