Forum - Golf 7 (13-19) - Råd för ny ägare VW Golf SC 1.2 TSi -16

KountKlutch
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Uppsala
Mån 08 apr 2024 8:52 Svara med citat
Hej,

Vi har just köpt en VW Golf SC 1.2 TSi manuell MY 2016 (tillverkad oktober 2015) som gått drygt 10 000 mil. Älskar den så här långt och är ett stort uppbyte från att tidigare ha haft en liten KIA.

Har dock några frågor:

1. När man kör över ett gupp i mellan 20-30 km/h så knarrar det lite i framvagnen. Efter lite googling verkar det vara ganska vanligt på Golf 7, och eftersom det tycks försvinna när det är något varmare ute (lördags runt 4 grader gav knarr, igår runt 14 grader gav inte knarr, på samma gupp) leder mig att tro att det är någon gummidel. Finns ingen notering om något fel i främre stötdämpning från besiktningen i slutet av januari. Så vad tror ni - är det bara att smörja med lite litiumfett eller kan det vara ett större problem?

2. Glaset i höger backspegel vibrerar vid högre hastigheter - verkar också vara ett vanligt problem och ibland verkar folk rekommendera nytt glas, men borde det inte räcka med att trycka dit det igen eller limma fast det?

3. Om jag läser papprena rätt så är det long life-olja i, borde jag byta till vanlig och serva varje år istället för varannat? Vi kör kanske 1 500 mil per år, och kommer antagligen köra mindre än så kommande åren pga föräldraledighet.

4. Är det värt det att serva på en VW-märkt verkstad, eller ta vilken som helst?

Övriga saker att hålla utskick efter och andra råd för att få bilen att hålla länge mottages tacksamt!
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Mån 08 apr 2024 9:13 Svara med citat
1. Rent generellt tror jag folk kör för försiktigt över t.ex. vägbulor. Stötdämparna behöver motioneras, 30 km är lagomt.
2. Lossa glaset och limma om. Finns också färdiga insatser för 2 - 300 att köpa. Kolla på YouTube.
3. Törs inte svara. Det finns många åsikter om detta.
4. Nu är nog din bil så pass gammal att servicen hos VW finns till lägre pris. Tror t.o.m. att det går att teckna serviceavtal idag. Gick bara på nya bilar tidigare.

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
pepe
Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn
Tor 11 apr 2024 10:10 Svara med citat
4. Är det värt det att serva på en VW-märkt verkstad, eller ta vilken som helst?

Det verkar som vilken verkstad som helst är bättre än VW egen.
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm
Tor 11 apr 2024 12:25 Svara med citat
Försök hitta en liten verkstad med en äldre mekaniker. Då får du högst troligen en kompetent reparation för ett rimligt pris.
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Tor 11 apr 2024 19:59 Svara med citat
Frågan var om service, inte reparation.

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm
Fre 12 apr 2024 11:20 Svara med citat
Ok, men om inte stämpel i serviceboken behövs för service är en liten verkstad med äldre erfarna mekaniker att föredra prismässigt och troligen också kvalitetsmässigt.

30 km/tim över en vägbula? Tror inte det!
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 13 apr 2024 8:16 Svara med citat
Vägbulor/väggupp kör jag över i ca 10 - 20 km/h, så har jag alltid gjort och kommer att fortsätta med. Skulle inte få för mig att hålla 30 km/h över ett gupp. Jo förresten, det finns gupp som jag passerar relativt ofta som är små och knappt märkbara, där kan jag t.o.m. hålla 40 Km/h Smile
Stötdämparna blir garanterat "motionerade" tillräckligt vid vanlig körning ändå.
KountKlutch
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Uppsala
Fre 19 apr 2024 16:55 Svara med citat
Kan uppdatera med följande:

Har limmat glaset på backspegeln och det gick alldeles utmärkt. Ljudet från stötdämparna är hundra procent relaterat till temperatur så tänker inte mer på det för stunden.

Beträffande olja fick jag idag varning om låg oljenivå. Har inte tittat på stickan och har inte i huvudet när senaste oljebytet var, men kanske har jag en oljetörstig motor på halsen? Alldeles oavsett tänkte jag att jag fyller på med vanlig olja med rätt viskositet (eller vad det nu heter), borde väl funka även om det är long life i nu?
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Mån 22 apr 2024 7:06 Svara med citat
KountKlutch skrev:
Kan uppdatera med följande:

Har limmat glaset på backspegeln och det gick alldeles utmärkt. Ljudet från stötdämparna är hundra procent relaterat till temperatur så tänker inte mer på det för stunden.

Beträffande olja fick jag idag varning om låg oljenivå. Har inte tittat på stickan och har inte i huvudet när senaste oljebytet var, men kanske har jag en oljetörstig motor på halsen? Alldeles oavsett tänkte jag att jag fyller på med vanlig olja med rätt viskositet (eller vad det nu heter), borde väl funka även om det är long life i nu?


Riktigt så enkelt är det inte.
Egenskaperna på oljan är så mycket mer än olika viskositet. Det är viktigt att oljan håller rätt klassning.
Du ska kolla efter märkningen VW följt av 5 siffror, vilken klass bör stå i din instruktionsbok eller om du kolla på tex Castrols hemsida med ditt regnr.
//Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
KountKlutch
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Uppsala
Mån 22 apr 2024 7:13 Svara med citat
Masi skrev:
Riktigt så enkelt är det inte.
Egenskaperna på oljan är så mycket mer än olika viskositet. Det är viktigt att oljan håller rätt klassning.
Du ska kolla efter märkningen VW följt av 5 siffror, vilken klass bör stå i din instruktionsbok eller om du kolla på tex Castrols hemsida med ditt regnr.
//Mats


Nu försvann olje-varningen dagen efter, och jag kollade på stickan och jag fick det till att oljenivån var runt hälften på stickan.

Så jag har inte fyllt på något, men var till Mekonomen och köpte en liter att ha i bilen.

Jag tittade på kvittot från bilens senaste service i maj 2023 där det står att man fyllt på med 4 dl "MPM OIL 5W-30 PREM. SYNTH ESP-X MPM". Visade det på Mekonomen och fick vad jag antar är deras egna märkes (ProMeister) motsvarighet till denna olja.

Är ändå sugen på att lämna in den på service nu i maj igen och liksom "börja om", så jag har koll på grejerna.

Tillägg: olje-varningen kom på igen nu när jag körde lite längre. Samma sekvens som i fredags: efter ca. 40 min körning kommer först gul varningstriangel och "Kontrollera oljenivå" på lilla displayen, sedan kort därefter "Du är trött, ta en paus". Kan det vara för att den vill ligga i övre delen av intervallet för längre landsvägskörning?

Tittade på stickan nu igen och tycker det är i den lägre delen av intervallet men ändå klart inom.

Tillägg igen: Oljan jag köpte är alltså ProMeister syntetisk 5W-30 specificerat för (bland andra) VW 504.00 / 507.00.

WV 504.00 är det som anges i instruktionsboken för det "flexibla" serviceschemat.
KountKlutch
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Uppsala
Lör 27 apr 2024 20:03 Svara med citat
Ursäkta bilbloggandet men jag fyllde på 1 l med ovan nämnda olja idag och kom på ganska snart efteråt att det var ju dumt att ta hela litern, jag skulle ha testat först med typ hälften och sedan tagit mer om "kontrollera oljenivå"-meddelandet var kvar.

Nojig nu att det ska vara för mycket olja i motorn, och jag tycker det är svårt att läsa stickan. Det blir liksom spår av olja på ena sidan av stickan en ganska bra bit ovanför indikatorfältet (den stanserade delen), men tycker ändå att den del som till 100 % är täckt med olja på bägge sidor av stickan är någon millimeter ovanför den stanserade delen.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Sön 28 apr 2024 9:16 Svara med citat
KountKlutch skrev:
Ursäkta bilbloggandet men jag fyllde på 1 l med ovan nämnda olja idag och kom på ganska snart efteråt att det var ju dumt att ta hela litern, jag skulle ha testat först med typ hälften och sedan tagit mer om "kontrollera oljenivå"-meddelandet var kvar.

Nojig nu att det ska vara för mycket olja i motorn, och jag tycker det är svårt att läsa stickan. Det blir liksom spår av olja på ena sidan av stickan en ganska bra bit ovanför indikatorfältet (den stanserade delen), men tycker ändå att den del som till 100 % är täckt med olja på bägge sidor av stickan är någon millimeter ovanför den stanserade delen.


Är det bara en mm över så borde det inte vara något problem, jag brukade fylla en hel liter i min tidigare Golf(2,0 motor) för när varningen tändes så var det lagom med en hel liter, då var nivån på stickan strax över nedre delen av det räfflade området.
Nuvarande bilar behöver det inte fyllas någon olja mellan servicetillfällena.
KountKlutch
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Uppsala
Tis 30 apr 2024 5:59 Svara med citat
maxmsm skrev:
Är det bara en mm över så borde det inte vara något problem, jag brukade fylla en hel liter i min tidigare Golf(2,0 motor) för när varningen tändes så var det lagom med en hel liter, då var nivån på stickan strax över nedre delen av det räfflade området.
Nuvarande bilar behöver det inte fyllas någon olja mellan servicetillfällena.


Ja och manualen anger att oljeförbrukningen kan vara så hög som 1 l / 1 000 mil, och enligt papprena var det 1 600 mil sedan den var på oljeservice.

Alldeles oavsett ska jag nog ge mig på att byta oljan helt antingen i morgon eller i helgen. I maj är det ett år sedan och jag tycker ändå det känns obekvämt med de här långa oljebytesintervallen som bilens dator verkar vara inställd på.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 01 maj 2024 1:53 Svara med citat
KountKlutch skrev:
Ja och manualen anger att oljeförbrukningen kan vara så hög som 1 l / 1 000 mil, och enligt papprena var det 1 600 mil sedan den var på oljeservice.

Står det inte 1 l/1000 km? Det har det i varje fall varit tidigare på VAG-bilar.
Du skriver så hög som 1 liter på 1000 mil. Det är inte speciellt högt.
KountKlutch
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Uppsala
Ons 01 maj 2024 9:46 Svara med citat
Var på Mekonomen och köpte ny olja och oljefilter för jag ska ge mig på att byta idag, och frågade om bränslefilter och de svarar att det inte går att byta bränslefilter på min bil. Låter väl lite konstigt?

Å andra sidan när jag googlar så verkar de flesta resultaten handla om den tidigare generationen 1.2 TSi...

candyweiss skrev:
Står det inte 1 l/1000 km? Det har det i varje fall varit tidigare på VAG-bilar.
Du skriver så hög som 1 liter på 1000 mil. Det är inte speciellt högt.


Oj! Jag tänkte att det lät som en sån orimligt hög förbrukning, men å andra sidan har jag inte haft någon oljetörstig bil förut.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Ons 01 maj 2024 11:33 Svara med citat
candyweiss skrev:
Står det inte 1 l/1000 km? Det har det i varje fall varit tidigare på VAG-bilar.
Du skriver så hög som 1 liter på 1000 mil. Det är inte speciellt högt.


1l/100mil, då känns det som en gammal Opel...
Min gamla Bi Fuel drog ca 1l/400mil från det att jag köpte den tills att jag sålde den, ca 10 600mil - ca 32 000mil.
Schiznit
Golf 7 1.5 DSG7 -19 Ort: Stockholm
Tor 02 maj 2024 12:08 Svara med citat
maxmsm skrev:
1l/100mil, då känns det som en gammal Opel...
Min gamla Bi Fuel drog ca 1l/400mil från det att jag köpte den tills att jag sålde den, ca 10 600mil - ca 32 000mil.


Japp, VW tycker det är en ok nivå. Audi har ju haft motorer som dragit typ 1 liter på 200 mil. Sjukt men tyvärr sant.

maxmsm skrev:

Nuvarande bilar behöver det inte fyllas någon olja mellan servicetillfällena.

VAG motorerna kan dra en del olja, det är vanligt. Speciellt i början av livet. När jag köpte min 1.5tsi så hade den gått 500 mil. Fick fylla en liter de första 1000 milen sen har den slutat dricka olja på det sättet.

KountKlutch skrev:
Var på Mekonomen och köpte ny olja och oljefilter för jag ska ge mig på att byta idag, och frågade om bränslefilter och de svarar att det inte går att byta bränslefilter på min bil. Låter väl lite konstigt?

Å andra sidan när jag googlar så verkar de flesta resultaten handla om den tidigare generationen 1.2 TSi...

Oj! Jag tänkte att det lät som en sån orimligt hög förbrukning, men å andra sidan har jag inte haft någon oljetörstig bil förut.


Man byter inte bränslefilter på bensinbilar i normala fall. Har du bytt olja på bil någon gång tidigare? Du känns lite osäker så därför jag frågar i all välmening så du vet vad du gör och inte orsakar problem för dig själv.
KountKlutch
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Uppsala
Tor 02 maj 2024 12:15 Svara med citat
Schiznit skrev:
Man byter inte bränslefilter på bensinbilar i normala fall. Har du bytt olja på bil någon gång tidigare? Du känns lite osäker så därför jag frågar i all välmening så du vet vad du gör och inte orsakar problem för dig själv.


Nej, igår var första gången och det gick bra. Har utgått från instruktioner på Youtube (och coachning från svärfar), och det enda som avvek var egentligen att alla torx-skruvar på plasthöljet under motorn hade samma dimension där youtube sa att det var två olika. Svärfar (som är händig) var imponerad!

Så nu har bilen ny olja, nytt oljefilter och oljeservice-klockan är nollställd. Applause

Sugen på att meka mer men ska kanske inte peta i onödan…
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Tor 02 maj 2024 15:33 Svara med citat
Bränslefilter Golf 7 bensin /tsi - Det finns ett filter som är integrerat med bensinpumpen i tanken. Byts normalt sett ej, ska vara bilens livstid ut.

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Fre 03 maj 2024 10:03 Svara med citat
Schiznit skrev:
VAG motorerna kan dra en del olja, det är vanligt. Speciellt i början av livet. När jag köpte min 1.5tsi så hade den gått 500 mil. Fick fylla en liter de första 1000 milen sen har den slutat dricka olja på det sättet.


Passaten 2,0 TDI köptes ny och har aldrig behöv fyllas på olja mellan servicetillfällena.