ralphot
Golf 5 1.6 Ort: Landskrona |
Tor 13 jun 2024 12:11 |
|
Har börjat få missljud i transmissionen. Då jag startar med ettans växel hörs ett skrapande ljud, fortsätter med följande växlar. Då jag står still på tomgång med handbromsen åtdragen och i neutral med kopplingen nere hörs ingenting. Men då jag släpper upp kopplingen hörs missljudet. När jag kör är missljudet starkare. Vad kan det vara?
|
|
ralphot
Sön 14 jul 2024 16:40 |
|
Detta är precis vad som händer:
När bilen står stilla med motorn igång så rör sig en ingående axeln i växellådan. Trycker man in kopplingen så stannar alla delar i växellådan. Om missljudet tystnar när kopplingen trycks in så är det fel inne i växellådan och vi rekommenderar växellådsbyte.
Har beställt en utbyteslåda från Tyskland, 520 euro inkl frakt hit och tillbaka. Bye ca 3000 kr.
Senast ändrad Sön 14 jul 2024 21:52, ändrad totalt 1 gång
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Sön 14 jul 2024 18:56 |
|
ralphot skrev: | Detta är precis vad som händer:
När bilen står stilla med motorn igång så rör sig en ingående axeln i växellådan. Trycker man in kopplingen så stannar alla delar i växellådan. Om missljudet tystnar när kopplingen trycks in så är det fel inne i växellådan och vi rekommenderar växellådsbyte.
Har beställt en utbyteslåda från Tyskland, 52 euro inkl frakt hit och tillbaka. Bye ca 3000 kr. |
Kostar en växellåda verkligen bara 52€?
Jag har svårt att tänka att det ens täcker frakten.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Sön 14 jul 2024 19:06 |
|
ralphot skrev: | Detta är precis vad som händer:
Har beställt en utbyteslåda från Tyskland, 52 euro inkl frakt hit och tillbaka. Bye ca 3000 kr. |
Hur kan 52 euro bli ca 3000 sek? För mig blir det ca 600 sek.
Oavsett ett fantastiskt pris för låda, frakt och returfrakt.
|
|
ralphot
Sön 14 jul 2024 21:49 |
|
maxmsm skrev: | Kostar en växellåda verkligen bara 52€?
Jag har svårt att tänka att det ens täcker frakten. |
Fel av mig, 520 euro kostar lådan.
|
|
ralphot
Sön 14 jul 2024 21:50 |
|
Lådan kostar 520€ inkl frakt och returfrakt.
Byte ca 3000 kr.
|
|
maxmsm
Sön 14 jul 2024 23:06 |
|
ralphot skrev: | Fel av mig, 520 euro kostar lådan. |
Jag misstänkte det men tycker ändå att det verkar som ett mycket bra pris.
|
|
ralphot
Mån 15 jul 2024 0:18 |
|
maxmsm skrev: | Jag misstänkte det men tycker ändå att det verkar som ett mycket bra pris. |
Jo, jag är väldigt nöjd. Här finns firman:
https://www.ebay.de/str/pmgtechnik
|
|
ralphot
Mån 22 jul 2024 18:58 |
|
Sådär. i morgon beger jag mig till verkstaden i Malmö för att byta ut växellådan.
Så här ser den renoverade lådan ut:
https://imgur.com/65hfiSL
Olja medföljde dessutom.
|
|
ralphot
Ons 24 jul 2024 12:11 |
|
Sådär, bilen tillbaka, tyst och fin i växellådan. Reparationen kostade bara 1850 kronor. Thomas Bilfix i Malmö. Snabbt gick det, fyra timmar.
|
|
maxmsm
Ons 24 jul 2024 12:34 |
|
ralphot skrev: | Sådär, bilen tillbaka, tyst och fin i växellådan. Reparationen kostade bara 1850 kronor. Thomas Bilfix i Malmö. Snabbt gick det, fyra timmar. |
Mycket bra tips du har kommit med här och en bra uppföljning!
|
|
ralphot
|