Forum - Golf 3 (92-99) - Bromsrör, brustet(förmodligen vid besiktningen)

golfnörden
Golf 3 1.8 Ort: Stockholm
Tor 25 jul 2024 15:55 Svara med citat
Efter långt stillestånd tänkte jag besiktiga gamla golfen. En Variant GL 1.8i M1 -97 i jättefint skick (trodde jag).

Resultatet blev inte så muntert. 5 sty 2or och 1 sty 3a... Jag fick gå hem Sad

2or på
1. Bromskraftsfördelning 1.2.1 första axeln på fordonet bromsverkan ojämn
2. Färdbroms hjulbroms 1.1.14 andra axeln på fordonet vänster ur funktion
3. Bromsrör 1.1.11 längsgående höger rostskadat
4. Bromsrör 1.1.11 bak höger rostskadat
5. Färdbroms hjulbroms 1.1.14 fram höger anliggning
samt 3a på
6. Bromsrör 1.1.11 bak vänster brustet

Jag hade testkört bilen innan och bromsarna kändes bra, även om det var tydligt att höger fram kärvade ibland. Det fanns inga fläckar på asfalten under bilen. Är rätt säker på att bromsröret vänster bak sprack precis vid nippeln in till oket i samband med att de testade bromsarna. Sånt som händer.

Eftersom trycket försvann i ena bromskretsen i samband med att röret sprack så gissar jag att punkterna 1 och 2 är följdfel. Återstår att massera bromsen höger fram (ev byta ok), samt byta rör höger och vänster bak samt längsgående på höger sida. Avgasvärdena var fina. Bilen har gått 10000 mil och är superfin invändigt och med endast några små rostfläckar utvändigt.

Skulle behöva lite råd innan jag beställer en bärgning från besiktningen:
1. Är det värt att ens boka en bärgning, självrisk 1500, eller lika bra att beställa skrotning på en gång?
2. Vad kan det kosta att få detta fixat på en icke-märkesverkstad i stockholmsområdet?
3. Jag har två händiga söner som har meckat bromsar och bromsrör förut på sina egna bilar. Om vi leker med tanken att jag låter bärga bilen hem till mitt garage, vad kan delarna kosta?

Tacksam för all input Smile
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 26 jul 2024 20:05 Svara med citat
golfnörden skrev:
Efter långt stillestånd tänkte jag besiktiga gamla golfen. En Variant GL 1.8i M1 -97 i jättefint skick (trodde jag).

Resultatet blev inte så muntert. 5 sty 2or och 1 sty 3a... Jag fick gå hem Sad

2or på
1. Bromskraftsfördelning 1.2.1 första axeln på fordonet bromsverkan ojämn
2. Färdbroms hjulbroms 1.1.14 andra axeln på fordonet vänster ur funktion
3. Bromsrör 1.1.11 längsgående höger rostskadat
4. Bromsrör 1.1.11 bak höger rostskadat
5. Färdbroms hjulbroms 1.1.14 fram höger anliggning
samt 3a på
6. Bromsrör 1.1.11 bak vänster brustet

Jag hade testkört bilen innan och bromsarna kändes bra, även om det var tydligt att höger fram kärvade ibland. Det fanns inga fläckar på asfalten under bilen. Är rätt säker på att bromsröret vänster bak sprack precis vid nippeln in till oket i samband med att de testade bromsarna. Sånt som händer.

Eftersom trycket försvann i ena bromskretsen i samband med att röret sprack så gissar jag att punkterna 1 och 2 är följdfel. Återstår att massera bromsen höger fram (ev byta ok), samt byta rör höger och vänster bak samt längsgående på höger sida. Avgasvärdena var fina. Bilen har gått 10000 mil och är superfin invändigt och med endast några små rostfläckar utvändigt.

Skulle behöva lite råd innan jag beställer en bärgning från besiktningen:
1. Är det värt att ens boka en bärgning, självrisk 1500, eller lika bra att beställa skrotning på en gång?
2. Vad kan det kosta att få detta fixat på en icke-märkesverkstad i stockholmsområdet?
3. Jag har två händiga söner som har meckat bromsar och bromsrör förut på sina egna bilar. Om vi leker med tanken att jag låter bärga bilen hem till mitt garage, vad kan delarna kosta?

Tacksam för all input Smile


1, det kan bara du själv bedöma. Är bärgning och reparation värt det, repa. Annars sälj eller skrota.

2, Kebab och allmek kan säkert byta lite bromsrör och lufta för 2-4 tusen.

3, bromsrör i löpmeter på bilbutteriks 10 meter, lite nipplar och ett koningsverktyg under tusingen skulle jag tro.


6, köp bromsrör, nipplar etc eller låt en dyronomen eller meca verkstad göra bromsrör åt dig, byt det rör som brustigt på plats och 'fullufta' så du kan köra hem med broms. Låt dina söner göra jobbet både på plats och hemma.
golfnörden
Golf 3 1.8 Ort: Stockholm
Sön 28 jul 2024 15:49 Svara med citat
Tack! Jag gör ett försök med grabbarnas hjälp. Lät bärga hem den, självrisk 1500, och nu står den i garaget och väntar på bromsrörsbyten. Hoppas luftningsnipplarna på trumbromsarna bak går att få loss, bara.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Sön 28 jul 2024 18:36 Svara med citat
golfnörden skrev:
Tack! Jag gör ett försök med grabbarnas hjälp. Lät bärga hem den, självrisk 1500, och nu står den i garaget och väntar på bromsrörsbyten. Hoppas luftningsnipplarna på trumbromsarna bak går att få loss, bara.


Strunta i luftningsnipplarna bak och byt hjulcylindrarna till nya istället, de kostar inte så många kronor så är det enkelt att lufta och bakbromsarna kommer att funka fint länge.
golfnörden
Golf 3 1.8 Ort: Stockholm
Fre 02 aug 2024 22:02 Svara med citat
Tack för inputen Smile

Du hade helt rätt, vi fick äntligen upp bilen och kunde kika. Hjulcylindrarna bak såg verkligen inget vidare ut. Jaja, nu byter vi dem och slipper bekymra oss om luftnipplarna bak.

Nu väntar en del kopparrör på att böjas och konas. Byter ena bromsoket fram också. Det andra byttes för något år sedan.

Lite lat nu, frågar isf att försöka hitta anteckningarna: luftningsordning? VF,HF,VB,HB?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Lör 03 aug 2024 11:01 Svara med citat
Luftningsordningen har jag ingen koll på, jag bruka bara rota men en broms åt gången.
golfnörden
Golf 3 1.8 Ort: Stockholm
Lör 03 aug 2024 11:20 Svara med citat
Ok, tack ändå, hade för mig att det var något skumt med VW, kanske var det tvärtom mot Volvo, ska kolla.
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Lör 03 aug 2024 15:53 Svara med citat
Man börjar alltid att lufta den som är längst ifrån bromsservon, HB,VB,HF,VF

You can drink my beer, but you can never take the last one
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 03 aug 2024 21:27 Svara med citat
golfnörden skrev:
Ok, tack ändå, hade för mig att det var något skumt med VW, kanske var det tvärtom mot Volvo, ska kolla.


Normal ordning är längst rör först, kortast rör sist.

Något som lurar många om bilen är upphissad är att lastkänningsventilen som stryper bromsverkan om bilen är helt tom kommer strypa om bilen står på pallbockar. Ställ bakhjulen på ramper tex, fram kan bilen stå på pallbockar.

Har du ABS ha motorn igång när du luftar, så abs pumpen går (det kommer säkert någon som säger att det går att lösa med diagnosdator, och kanske men de äldre bilarna har sällan ren obdII utan du behöver en specialsladd samt att det inte alltid fungerar ändå... så ha motorn igång de 10-15 minuter det tar)
golfnörden
Golf 3 1.8 Ort: Stockholm
Ons 07 aug 2024 18:43 Svara med citat
Tackar för fina svar ?

Uppdaterar när vi är klara
golfnörden
Golf 3 1.8 Ort: Stockholm
Ons 07 aug 2024 18:44 Svara med citat
Tackar för fina svar ?

Uppdaterar när vi är klara
golfnörden
Golf 3 1.8 Ort: Stockholm
Ons 07 aug 2024 18:45 Svara med citat
Tackar för fina svar ?

Uppdaterar när vi är klara
golfnörden
Golf 3 1.8 Ort: Stockholm
Ons 07 aug 2024 19:08 Svara med citat
Tackar för fina svar Smile

Uppdaterar när vi är klara

Hur tar man bort dubbelpostningar?

"Could not insert new word matches

DEBUG MODE

INSERT INTO golf_search_wordmatch (post_id, word_id, title_match) SELECT 410354, word_id, 0 FROM golf_search_wordlist WHERE word_text IN ('tackar', 'för', 'fina', 'svar', '??', 'uppdaterar', 'när', 'är', 'klara', 'hur', 'tar', 'man', 'bort', 'dubbelpostningar')

Line : 251
File : functions_search.php"
golfnörden
Golf 3 1.8 Ort: Stockholm
Tor 26 sep 2024 2:03 Svara med citat
Jaha, återkoppling då:
Inga brustna rör, det var hjulcylindrarna på båda sidor bak som hade ärgat sönder.
Bild
Dock var en del kopparrör dåliga och fick bytas oavsett. Byte således av ett gäng kopparrör, hjulcylindrar och bromsbackar bak, bromsok HF, genomspolning av systemet med 2.5 l bromsvätska, och avslutande luftning. Bilen har ABS men vi klarade oss nog utan felkoder eftersom lampan tänds och släcks som den ska, trots att vi luftade med motorn avstängd. Garaget är så trångt och har så dålig ventilation att vi inte kunde ha motorn puttrande under luftningen.

Den gick igenom efterkontrollen med godkänt resultat.
Bild
Ber om ursäkt för bildkvalitén.

Tack för all hjälp och goda råd Smile