Forum - Volkswagen Passat - Passat 2,0 TSI -98, hjälp med felkoder

JagRullarInte
Passat 6 2,0 TSI TIPTRO Ort: Avesta
Tis 13 aug 2024 18:40 Svara med citat
Hej!

Jag har haft problem med ryckig gång på min bil, EPC lyser till och från och ibland lyster t.o.m batterier rött och bilen dör vid låga varv. Det ska nämnas att farthållaren dör helt när EPC börjar lysa. Lämnade in den på verkstad, där de sa att gasspjället gav en massa felkoder. Jag köpte ett nytt gasspjäll av bra fabrikat och lät verkstaden sätta in den. Det tog inte mer än en vecka och problemen började igen, med samma felkoder. Nu lämnade jag in den igen (för att fixa avgassystem), då var deras elektriker sjuk så har en ny tid den 30/8. Det ska tilläggas att verkstaden sa att de nu inte tror att det ens är fel på gasspjället, utan kanske något annat..

Jag vill kolla med er som kan saker (helt nollad själv) om någon haft liknande koder, och om detta är något som känns igen, d.v.s vad kan felet/felen vara? Skickar en bild nedan på samtliga "relaterade" felkoder. De sa att Växellådselektroniken och Bromselektronik-koderna var "bikoder" till felen från motorelektroniken..

Kan någon hjälpa mig? Embarassed

Bild [/img][/gallery]
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 14 aug 2024 17:06 Svara med citat
JagRullarInte skrev:
Hej!

Jag har haft problem med ryckig gång på min bil, EPC lyser till och från och ibland lyster t.o.m batterier rött och bilen dör vid låga varv. Det ska nämnas att farthållaren dör helt när EPC börjar lysa. Lämnade in den på verkstad, där de sa att gasspjället gav en massa felkoder. Jag köpte ett nytt gasspjäll av bra fabrikat och lät verkstaden sätta in den. Det tog inte mer än en vecka och problemen började igen, med samma felkoder. Nu lämnade jag in den igen (för att fixa avgassystem), då var deras elektriker sjuk så har en ny tid den 30/8. Det ska tilläggas att verkstaden sa att de nu inte tror att det ens är fel på gasspjället, utan kanske något annat..

Jag vill kolla med er som kan saker (helt nollad själv) om någon haft liknande koder, och om detta är något som känns igen, d.v.s vad kan felet/felen vara? Skickar en bild nedan på samtliga "relaterade" felkoder. De sa att Växellådselektroniken och Bromselektronik-koderna var "bikoder" till felen från motorelektroniken..

Kan någon hjälpa mig? Embarassed

Bild [/img][/gallery]

Börja med att kontrollera batteriet och dess skick.

Du kan mäta spänning över batteripolerna medans du kallstartar bilen. Du bör väl ha +12.5V innan du startar och inte under 11.5 medans startmotorn går.

Sjunker spänningen ner under 10 V vid startförsök byt batteri.

Har nya spjällhuset kailibreats in etc?
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm
Tor 15 aug 2024 17:37 Svara med citat
Spänningen kan mycket väl sjunka under 10V vid start. Det viktiga här är att kontrollera laddningsspänningen när motorn går.
Många struntar i det och byter batteri istället. Funkar i max en vecka om generatorn inte laddar.