Forum - Golf 7 (13-19) - Golf 1.2 TSI Kamrem

Nile
Golf 7 1.2 -14 Ort: Västervik
Ons 04 sep 2024 21:27 Svara med citat
Har en Golf 1.2 TSI årsmodell 2014 som gått 13.000 mil.
VAG säger att bilens kamrem ska hålla tills den dagen den ska gå till bilkyrkogården. Hur ställer ni er till detta som har liknade bilar med dessa evighetsremmar? Kan det vara möjligt att spännrullar och allt håller ihop så länge?

Har inspekterat min och jag tycker den ser lite nött ut i kanterna och lite torr, men jag vet inte om den kanske ska se ut så?
Något som har något tips på vad man ska göra?

Några bilder:
Bild

Bild

Bild
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Tor 05 sep 2024 6:00 Svara med citat
Jag kommer nog att byta min runt 18 - 20 000 mil. Tidigare om vattenpumpen börjar ta slut och kanske alla andra remmar samtidigt. VW började väl med kamrem till dessa motorer 2013 tror jag. Det bör väl visa sig snart på de årsmodellerna om det håller eller inte. Jag tänkte ha min livet ut så om bilen i övrigt är fin så kostar jag nog på bytet av ovanstående.

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
Nile
Tor 05 sep 2024 17:49 Svara med citat
Min vattenpump började läcka omkring 9000 mil så den är bytt. Skönt med dessa motorer att vattenpumpen sitter på andra sidan med egen rem. Frågan är vågar man ta ut 18-20 000 mil på remmen du ser på bilden
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 05 sep 2024 18:12 Svara med citat
Tror inte det går att se när en rem börjar ta slut?
Nile
Tor 05 sep 2024 19:16 Svara med citat
Har också ställt mig frågan om det går att se om en rem börjar ta slut? Tveksamt
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tor 05 sep 2024 19:17 Svara med citat
Nile skrev:
Har en Golf 1.2 TSI årsmodell 2014 som gått 13.000 mil.
VAG säger att bilens kamrem ska hålla tills den dagen den ska gå till bilkyrkogården. Hur ställer ni er till detta som har liknade bilar med dessa evighetsremmar? Kan det vara möjligt att spännrullar och allt håller ihop så länge?

Har inspekterat min och jag tycker den ser lite nött ut i kanterna och lite torr, men jag vet inte om den kanske ska se ut så?
Något som har något tips på vad man ska göra?

Några bilder:
Bild

Bild

Bild

VAG har alldeles rätt i detta för att när remmen går av så är det billigast att skicka bilen till bilkyrkogården...
Skämt åsido, fråga din VW-handlare om de garanterar detta.
Nile
Tor 05 sep 2024 19:26 Svara med citat
Det lär väl blir väl ägaren själv som får stå för ett motorhaveri. Svårt att tro att det går på garanti efter 10 år och X antal mil.
Något garantiärende har jag svårt att se Smile

Lite luddigt allt detta Smile
Schiznit
Golf 7 1.5 DSG7 -19 Ort: Stockholm
Mån 09 sep 2024 8:04 Svara med citat
Ja det är ju lite så att om VW säger att remmen ska hålla x antal mil och den brister innan så får man stå för kalaset själv trots att det är ju tillverkaren som angett bytesintervall. Blir en mismatch mellan att garantin på bilen går ju ut men ändå så anges vissa intervall längre än så.
Nile
Mån 09 sep 2024 18:56 Svara med citat
Har bestämt mig för att det får bli ett byte av kamrem. Tråkiga alternativet (motorras) känns inte så lockande Smile.
Återkommer med lite bättre bilder på remmen och dess komponenter när de är borta. Kan vara lite intressant att se hur den ser ut efter 13.000 mil och 10 år. Vågar inte tänka på hur många varv den snurrat runt, runt, runt…. Confused Confused