Forum - Golf 4 (98-04) - Problem med lamda värde mm. vid besiktning.

rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Tor 26 sep 2024 11:20 Svara med citat
CO 2500 varv: 0,8 (0,2) CO: 0.4 (0.3)
Lamda: 1.08 ( 0.97-1.03) HC: 237 (200)

Har ingen aning om var felet sitter. Jag får inga felkoder alls på att Lamdasonden är trasig.
Oljan är bytt. 2 år sedan jag bytte stift. Luftfilter ett tag sedan men inte i år.
Sådana där fel är svåra att förstå.

Det enda jag vet är att lamdasond kontakten hängde lös under bilen när jag kört på en dålig väg.
Jag sprayade den med WD 40 och hängde upp den. Sen läste jag att lilla hålet i mitten av kontakten inte får vara täppt. Ska städa av och blåsa rent i fall det är där felet är..Ingen aning... Det är en lamdasond utbytes kit från Bosch Den har funkat bra i flera år. Katalysatorn bytte jag för några år sedan. Jag ska kolla luftfiltret till att börja med. En del besiktigar utan luftfilter har jag hört...Man får bättre värden..??

Möjligen läcka i avgassystemet. Ska kolla sen med trasa i avgasröret fasthållen med en kniptång. Jag ska greja med lite annat först. Jag bytte ett bromsrör med slang i bak, Ska lufta och sen ta andra sidan. Utan liten gasflaska från Jula hade jag aldrig fått av främre rostiga nippel, Den där orange lilla brännaren som startar när man trycker på knappen. Det var rostigt rör det gick av, Nya fanns på Thansen för 199 kr. Konstigt att det var 2 kopparbrickor med när folk påstår att det ska vara aluminiumbrickor? Det kanske inte spelar någon roll på en gammal bil.

Jag borstade rent med WD40 och en tandborste där gummislang med brickor ska vara. Hade i gamla bulten så inget rann ner i bromsen. Sen på med lite keramik pasta på gängorna. Det kanske lossar bra nästa gång om man har det på gängor. Kanske ska jag ha på 2 grövre buntband så bromsröret sitter stadigt. De där små plastfästena kniper inte åt så bra efter alla år.

Sen har jag gnäll på rostiga skärmkanter...ingen har klagat på det innan. Men då var det ju killar som besiktigade. de är inte så nitiska. De skulle nog bara sagt till mig att fixa det till nästa besiktning. Jag åker nog aldrig dit till den besiktningen mer.

Jag letar efter film hur man byter skärmar. Har ingen sett. det var så många skruvhål i den skärmen jag köpte. Sen är det väl skvättskydd under på nåt vis. Jag tror inte jag hinner byta skärm Innan kylan kommer. Det måste väl gå att slipa och smaska på glasfiber. Även om det blir fult. bara den går igenom besiktningen.

Kopparbrickor på ena bromsoket gick inte bra. Det läckte. Jag hade aluminiumbrickor hemma som har mindre ytterdiameter än kopparbrickor. Mindre risk att det kommer ojämnt då.. Ska strax provköra ska bara ha på lite Dinitrol rostskyddspray på bromsrören + ha på hjulet.

Sällan man bara har lite problem med bilen. Det slår i bak på ena sidan. Jag bytte ena gummibussningen på ena sidan. Den där stora till bakvagnen, Jag tror inte den var sliten den gången...Det är där uppe på fästet stötdämparen sitter. Det var nåt i aluminium som var trasigt. Jag hade på brickor för att hålla ihop det hela, trångt med en massa plastskydd och grejs där. Kanske är svårt för en verkstad att svetsa aluminium. Jag borde kolla igen någon dag och fota av. Lite svårt problem det där. Minns inte riktigt hur det såg ut. Var väl minst 2 år sedan jag bytte den där stora gummibussningen. Jag fick skicka efter verktyg från England. Var ju dumt när man tänker efter. Men man lär sig genom att skruva själv. Folk bara lämnar in sina bilar. En del vet inte ens hur en bil ser ut under. För de har aldrig kollat där.

30/9 Svårt att hitta hål på avgassystemet. Jag får prova det där med en dunig fjäder på en pinne och se om den fladdrar. Får köpa mer CRC lagningspasta. Var bra pris på den just nu på Mekonomen, Endast 53 kr. (10%) om man var medlem. Jula tar 129 kr.

Upptäckte ett litet hål i svetsen framför flexröret. Sen droppar det vatten i rörskarven bakom katalysatorn. Jag måste köpa en 15 mm. hylsa som är lång och kolla om jag kan dra åt mer. Kort hylsa funkar inte om bulten är lång. Jag vill inte plocka isär hela systemet och täta inifrån.. Det är för mycket jobb. Jag får ha på Lagningspastan på utsidan. Sen kan det vara en läcka framför katalysatorn i rörskarven. Det verkar som lagningspasta kan vibrera bort allt efter som.

13/10 Kan hål på avgassystem ge höga CH värden ? Ingen aning. Det var 2 hål före katalysator och ett efter. Jag fick ha i en ställbar skarvmuff en bit framför katalysatorn., Sen på med en massa avgastätningspasta. Vågar man chansa att besiktiga? 399 spänn är väl inte hela världen. De tar väl bort de 3 andra fel jag fixat. Går det inte bra med CH halten får jag väl lämna in bilen på verkstad..

För övrigt gick det inte att skruva av den ställbara skarvmuffen...det var 17 mm mutter men det bara slirade på den rostiga skallen. Fick kapa bort bultar med kaprondellen. De snedslitna däcken är bytta. Skärmkanter uppsnyggade med aluminiumnät och glasfiberspackel och Plastic Padding. Det funka att hålla fast bitar av nät med starka magneter om man har en plastpåse under dem. Bromsrör är bytta, Bara det där med CH värdet jag undrar över. Jag skulle kunna chansa att ta bort luftfiltret vid besiktning. För att se vad som händer.

15/10 Har bytt stift. Köpte på Thansen. 4 Bosch för 320 kr. Made in China ??? Jag trodde de var tyska. Då kunde jag ju lika gärna köpt nåt billigare på Biltema. 2 elektroder hade de. Bra att jag bytte. De gamla stiften var lite lösa. speciellt ett som var mycket oljigt. Jag hittade inte momentnyckeln. Fick dra åt någorlunda hårt. Det står ju på förpackningen av stift hur hårt man ska dra åt. Får kolla sen när jag hittar momentnyckel. Lite svårt att pilla upp tändspolar. Eller vad de heter. De där rören. Nr: 4 lossar inte ens kontakten på. Lite plast pajade då man petar med skruvmesel..Allt i plast är ömtåligt.
I går tankade jag V Power 98% bensin. Hoppas det gör så överflödig olja bränns upp. Jag får provköra en sväng. Såg inga besiktningstider denna veckan. Motorn kändes starkare med nya stift. Jag körde lite hetsigt för att oljan skulle förbrännas.Får nog köra några dagar till innan besiktning.

En helt annan grej: Jag köpte en domkraft på Thansen 319 kr. Den ska luftas / eller man ska sprida oljan inuti genom att pumpa 6 gånger.. Så virrig instruktion. Jag öppnade oljepluggen och pumpa 6 gånger. men rann det ut olja. Väldigt dålig instruktion faktiskt, med pilar som inte visar exakt hur man ska göra. Det finns ju en oljeskruv och en skruv för släppa på trycket. Jag måste leta efter en film om det. Mina 2 andra domkrafter släpper trycket,. O-ringar som är trasiga? Eller nåt. Jag kollade denna film på Youtube: How to refill and purge a hydralic floor jack. Det gäller även nya domkrafter.
Sen finns en film hur man renoverar dem: Gör det själv renovering av domkraft Autodoc tipsar.

En annan krångelgrej: Mig svetsen går galet dåligt igen. Det blir som en bubbla av svetstråden. Fäster inte bra på karossplåten under den plåtbit jag ska svetsa fast. Jag har massor av dessa bubblor att slipa bort nu. Så få dit snyggare svetssträngar... Ska kolla på skyddskåpan för gasen på handtaget.. Det satt så långt fram. Jag svetsar på reservbilen. Man behöver nog inte helsvetsa. Utan ha korta strängar och sen ha på kaross kitt. Sen underredsmassa. Jag får leta fram en film igen Kolla hur kåpan sitter i förhållande till munstycket.

21/10 Jag försökte besiktiga i dag. Den gick inte igenom. Jag skulle bytt mer bromsrör framåt för bakbromsar. Det var lite otydligt på besiktningspappret.. Det hade varit bättre om människan som besiktiga sist hade pekat på vilka rör som skulle bytas, Jag bytte ju bara Längst bak. Jag slapp betala. Jag hade inte betalt i förväg. Men jag måste komma tillbaka och ombesiktiga.. Jag glömde fråga om det vara bara att titta in? Tiden går ut om några dagar..Men jag får ombesiktiga till 25/11 för 299 kr. På stationen som börjar på D och slutar med a.
Jag kunde underlätta för mig att bara byta sista biten av bromsrör och ha i rörskarv+ nya rör bakåt.. Jag köpte rörskarvar på Biltema Nr: 66-447. Sen sa besiktningskillen att jag kunde låta gamla bromsrör sitta kvar och fästa nya rör i gamla rören, Med buntband antar jag. Bromsröret på högra sidan slingrar sig iväg till vänstra sidan av bilen. Jag får ta av hjulet och kolla hur det är ser ut. Om man kommer åt nåt där.

De där skarvnipplarna behöver man ingen nippel till. Bara att trycka ihop och dra åt. Sen köpte jag nipplar (nr 66-488, Finns 3 olika längder, Jag tog de längsta) till bromsrören som går in där jag bytte de korta bromsrören med gummislang som går till bromsok.

Jag får köra reservbilen i morrn...Låta VV'n stå. Så kan jag spraya WD40 olja på nipplar och plocka av ett hjul.. Kanske får man använda gas så de lossar. Det kommer nog att rinna ut en hel del bromsvätska när man lossar. Jag får kolla en film igen hur man konar bromsrör. Har sådana där koningsverktyg Har rör i koppar. De dög ju förr. Lite mjukare att böja än Koppar/nickel rören har jag för mig. Senare borde man spraya på den där bruna gula dinitrol sprayen, Sen spraya på Underedsmassa med bytyl på rören se de inte rostar/ärgar. Då syns ju ingen rost /ärgning heller.

De andra felen var bra sa killen.. Däcken, skärmkanter, CO2 halten, ( Jag har kört på V Power 98 oktan ett tag innan besiktningen, Åkte runt och varmkörde ordentligt. De brormsrör jag bytte sist var okey.

När det gäller svetsen så har jag letat efter den där gängade nosen för gas fram vid handtaget.. Svetsen är gammal. (80 Talet? De har mest nya delar i affärer. Jag köpte 2 gasrörskydd att greja med..Den ena gick att trä på över gängorna på handtaget. Funderar på tunn mässingsplåt runtom och en slangklämma..Sen evvetuellt aluminiumfolie över... för att se hur det funkar. Man kunde prova avgasbandage för att täta allt. Borde provsvetsa om jag ska såga av röret i fram med. Det får inte vara för långt. Om man ska byta munstycke får man väl ta av röret. Kanske jag hittar rätt rör med gänga någonstans. Huvudsaken att jag kan svetsa så fort som möjligt på reservbilen. Den ska besiktigas före sista januari. Väldigt bra med en liten reservbil.

22/10 Jag sågade bort en bit på gasrörs skyddet på migsvetshandtaget. Nu är munstycket 5 mm. ner i röret. Vet inte om det är lagom? Det blev jättesnygga svetsar nu. Jag håller röret på plats med en slangklämma och tätade med vanlig aluminiumfolie. Måste varit att munstycket var för långt ner innan med originalröret som hade dåliga gängor och satt för lång ut.

Lossat en bromsrörsnippel. Ja röret var så rostigt att det gick av. Jag fick rycka i röret för att se om det går till vänstra sidan. Röret sitter fast över tanken på nåt vis. Jag har ingen lust att av tanken. Kan det nya röret ligga över tanken utan att få skador? Eller ska jag trä över en plastslang som skydd? Så det inte vibrerar sönder emot något... Jag får fästa med buntband i de gamla bromsrören.. Ska hämta bromsrör i garaget och och den där lådan med grejer för att göra konor. Behöver 2 rörbitar med konor. Framför bakhjulen får jag använda de där skarvrören från Biltema. Bromsrör till höger bakhjul slingrar sig i väg så man inte riktigt ser vart det tar vägen. Jag får ta den vänstra sidan först som har ett kortare rör. jag fick använda liten rörtång då jag lossade nippeln till bromsrör. Jag fick loss utan att använda gasolvärmare. Biltema nipplar ser inte riktigt ut som original Men det borde väl funka ändå. Jag får jobba när det är ljust i morgon. Nästa år borde jag besiktiga bilen redan i Juli. Nu i oktober mörkar det fort.

Jag såg Mackans Garage på Youtube. Tillverkar och byter rost skadat bromsrör. Han använde kopparrör som håller längre än moderna rör som rostar sönder fortare. Koppar är dyrt sa han. Så det är därför de har nickel / koppar blandning. Även av järn står det om man Googlar. Inte undra på att de rostar då. Speciellt vid bakhjulen.
Verkar trångt att sätta i en bit nytt rör med en skarv. Att byta långa rör som ser fina ut utom längst bak vid nippeln känns inte bra. Så onödigt.

När ett rör försvinner bakom en massa grejs.så kan de ju aldrig se hur rostigt det är. Ligger det skyddat så blir det väl inget vattensprut på det från bakhjulen. Det ser ju jättefint ut av det man ser. .Snubben som kollade bilen häromdan menade på att jag skulle byta en rätt lång bit.

Om möjligt så skulle jag vilja korta ner det till att byta en mindre bit. Men det beror på om man kommer åt.. Men blir man då ifrågasatt varför man bytt så lite rör kan man ju undra? Jag hade nog inga kopparrör kvar. Jag tror jag gav bort det. Ska kolla igen i garaget. Jag hade moderna rör. Man får nog se till att skydda med någon täckande sprayskydd efter besiktning. Lite konstigt att det alltid rostar just vid en nippel. Men det är väl ett utsatt läge just där.

Biltema säljer både kopparör och koppar/nickel broms röd. "rostar inte" står det.. Gäller det kopparnickelröret med? Fin liten röravskärare de har. Den jag fick med i Konings verktyg lådan är klumpigare.

De borde ge ut den stora A4 katalogen med bildelar mm. oftare. Om den ens finns längre. Den lilla katalogen är
ju fylld med annat än bildelar, Sen borde de skriva årtal på katalogerna.

Det här blir ett långt inlägg. Men ingenting har ju fungerat bra. Mest krångel. Jag kämpar med vänstra sidans längstgående bromsrör. Långt bak. Jag har satt i röret som går över tanken. Ner i nippel där bak. Jag hade på en akvarieslang över röret.. 7 mm. hål i slangen. Som skydd. Längre fram kapade jag bromsröret och skulle ha på skarvnippeln. Men röret har en plastbeläggning.som är seg. Även om jag fått bort mycket plast så är det svårt att få på skarvnippeln..den där tätningsringen fastnar på originlal bromsrör. Ja hela skiten är svårt att få på. Jag putsar med smärgelduk på röret. Men blir det tätt sen?

Individen som besiktigade och letade så energiskt efter fel skrev nåt om rostskadat längstgående rör. Då har väl hen bara kollat på röret som går på sidan. Röret korsar ju hela bilen och går vidare på andra sidan och där ser det ju bra ut. Har inte kollat så noga hur det går för man ser inte riktigt. Det vore ju bra om man kunde bara ersätta en bit av röret. Blir de sura om man sprayar svart skydds spray på allt som ser bra ut? Eller tror de man döljer rostangrepp då? Ju minde som syns desto mindre påpekanden antar jag. Det jag skarvat kan jag ju vänta med att spraya på. De kan ju inte veta när jag sprayade svart, Det kan ha varit veckor före besiktningen.

Det är som när man svetsat rosthål under.. man vräker på en massa kladd...Det kan de ju inte skrapa av för att kolla nogare på. Så intresserade är de nog inte.. Men de går ju loss med den där hackan. Hen varelsen hackade som en galning sist.

Senare:
Det bara pissade ut bromsvätska. Där jag hade gjort en egen sån där kona till nippeln. Den var väl inte bra då antagligen. I skarvnippeln såg jag ingen läcka. Jag körde med luftman slang. Jag skulle ju lufta systemet.

Måste köpa mer Bromsvätska. Det var ju helt tomt i huvudcylindern. Det kommer att rinna ut en massa igen. Kanske borde det låta gå ner i en flaska. Jag bytte ju bromsvätska i vintras.

Måste kolla om jag ska köpa ett bromsrör + ny nippel. Jag kommer inte ihåg hur långt jag kapade till. Den där skarvnippeln får man säker inte isär. Den måste ju väck om jag köper ett nytt bromsrör. Då får man kapa ännu en bit av originalröret. och slipa skitlänge på det. Vilket krångel.

Kväll: Jag hittade kopparrör i garaget. Flera meter. Det blev fina bulliga koner. Jag tränade lite. Jag tror koppar- nickel rör är så hårda att det inte fungerar att få bra konor på. Röret bara kanar när man trycker konor. Jag ska aldrig mer köpa de där hårda rören. Funkar dåligt till den billigaste lådan med verktyg som Biltema har.

Jag fick loss kopparöret från skarv nippel. Sen hittade jag en nippel i originalstil. Den är smalare längst ner och har inga gänger längst ner.

Jag satte ihop och fyllde på bromsvätska sen luftade bromsen. Det verkade hålla tätt. Högersidan blir nog svårare.. Det är rostigt bromsrör som går in i det korta gummiröret. Alltså samma som på vänstra sidan.

Buntband får man sätta om sist på vänster sida, Jag antar att man måste lufta frambromsar med. Sen såg att värmeskyddsplåtar saknade en del brickor. Såna där som ser ut som en utstansad stjärna. Jag såg att Fyndiq hade sådana. Bakre avgasrör hade en dålig klämma med. Det är bra att lägga ett bra spegelglas under bilen. Man ser bättre då.

24/10 Jag börjar tröttna. Jag har kollat höger bak bromsrör. Man ser bara lite grann av det. Finns inte en chans att använda verktyg. Tanken måste bort. Förmodligen ett jättejobb. Bensinpumpen tas bort inifrån verkar det som. Sen ska avgassystem bakåt bort.+ skyddsplåtar + andra grejer.. Jag är skeptisk om jag hinner/orkar det innan det blir kallt. Jag har ingen koll på hur man gör. Jag har tagit bort en tank förr. På en Opel.

Allt verkar så trångt på VW. Hur kunde besiktningsmänniskan se att röret var rostigt. Jag tycker det är svårt att se även med en stark arbetslampa.
Jag har lust att spraya på städmedel sen vatten och borsta. Tänk om det är smuts hon sett? Jag får greja med det senare.
Undrar om det står nåt i den ganska kassa verkstadsboken? Hade man fått bort tanken hade man väl kanske bytt till kopparrör hela vägen fram. Fast det blir ju sällan snygga bockningar för det är ett långt rör från högersidan som går till vänstersidan och framåt. För det är väl ingen koppling under tanken?

Jag hittar ingen film i datorn om att ta bort tanken och inget om längsgående bromsrör. Verkar som de inte säljs? Eller så gör de dem i affären.

När man kollar på bromsrör på Biltema sidan. Så står det: "rostar inte" När det gäller kopparör och koppar -nickelrör. Varför rostar det då på bilen? Är det billiga järnrör på bilen? Jag fattar inte det riktigt. Ärgar de sönder då eller vad? Någon som kan förklara?

Kan man överklaga om röret på bilen inte är rostat? Bara smutsigt? Jag får kolla mer på bilen sen.

Kväll: skulle städa bromsröret bak höger med avfettningsmedel+ vatten och eltandborsten fasttejpad på en käpp. Men jag kommer ju inte åt. Det är så trångt.

Läste en del frågor och svar här på Bromsrör längsgående. En del tar så lätt på det. Som om det vore enkelt.
Det kanske är svårare på en variant än en vanlig Golf? Antagligen får man inte dra om det högra röret,,, Tänk att flytta på fästet till bromsslangen. Kanske använda en längre bromsslang. Sen dra kopparröret längst med handbromskablar och över ljuddämparen. Man kunde ju skydda det med en akvarieslang.

De som så självsäkert säger att det är lätt att byta bromsrör, Fattar de inte att bromsröret är innanför tanken och det är jättetrångt att skruva loss röret? Sen att fästa det i klämmorna verkar vara rena mardrömmen. Tanken måste väl väck annars kommer man ju inte åt någonting?

25/10
Har kollat i 2 Haynes mek böcker. Står inget om hur man byter höger längsgående bak bromsledning. Kollade även hur man tog bränsletanken. Jag tycke det verkade både svårt och jobbigt.

Det var ett tips om hur man skull få det att inte droppa bromsvätska när man tog bort bromsrör. Man skulle lägga plastfolie under locket behållaren på huvudcylindern... Blir väl vacuum då antagligen.

Ska kolla sen igen på bromsröret. Att de ska bygga ihop det så snävt att men inte kan kamma åt att skruva. Så otroligt irriterande. Hur löser andra detta problemet? Jag hittar inget alls om det.

Konstigt att Biltemas bromsrörsnippel 66-488 har en avfasad kant nedanför gängorna om man kollar deras sida. De jag köpte har ingen avfasad kant. Men det kanske inte har någon betydelse?

Jag surfade runt och läste att en kille skrev att man ska byta de där bromsslangarna när man bytte bromsrör. ja det kanske är bäst att göra på högersidan som är så svår att komma åt. Vänster sida är lättare att komma åt på.

Någon skrev att man skulle ta av tanken.. En annan skrev att att man skulle lägga bromsrör över tanken. Någon skrev att man kunde ta av värmeskyddet för att komma åt att skruva.. Men det kanske var på en annan bil? Jag böjde skyddet men det är ändå svårt att komma åt.

Sen skrev någon att man kunde nypa av bromsrörnipplar och ha på en hylsa när man lossar dem. Ringnycklar kan dra nipplar runda.om de är av mässing.(som är en mjuk metall)

Man får lite nya tips hela tiden. Men inga svar hur jag ska komma åt att greja med bromsrör. Jävligt äckligt att ligga under bilen Även om jag har pallbockar. och trästockar under bilen. För parkeringen lutar lite..Ena pallbocken hade rört sig såg jag...får ställa den mer rakt. Tur att jag kopte en ny bra domkraft som håller trycket.

Lite mer motgångar. Köpte bromsslang och såna där clips som sätter fast slangen. Och bromsrösnipplar. Fanns bakom disk, men de var ju inte M10 såg jag när jag kom hem. Det var ju 3/8 UNF. 19,90 var ju billigt annars... De ser ut som original till VW. Men fel gänga som sagt.

Jag får dra till Mekonomen.sen. Köpte bromsrör i koppar med... Kan vara bra med lite extra hemma. De förra nipparna som jag inte gillade kan jg inte byta för jag skrev på förpackningen Att de liknar inte original.. Man ska aldrig skriva nåt på förpackningar i fall man man vill byta. Bätre att skriva på en tejpbit man kan dra bort. De kostade mer 39.90 60 kr kastade i sjön,,,om jag inte lämnar tillbaka de jag köpte i dag. Det var ju bara 20 spänn. ..

Jag kollade Thansens sida. Jag spyr på deras söksystem. Vem orkar gå igenom 23 sidor.? Massor av bromsrörssatser och en skarvnippel men ingen bromsrörsnippel. En massa annan krafs dyker upp när man söker. Vågar man chansa och åka dit? De ska ju med titta i datorn innan de hämtar nåt. Hittar de bättre än jag?

Nä, Thansen hade inga bromsrörsnipplar. Mekonomen hade 12 kr st.

Sen försökte jag ta av värmeskyddsplåten. Den var ju fastklämd i Tankspännbanden. Kanske rcker om man släpper lite på bultarna? Måste köpa såna där brickor som håller fast plåten.. Sen ville jag ha av bakre ljuddämpare. Den såg inget vidare ut. Jag bröt av röret framåt. Sen kapade med kapslipet framåt. jag får köpa ny ljuddämpare. Om jag får av den där värmeplåten så kanske man ser bättre. I värsta fall föröka få av tanken. Måste köpa en sughävert.
Ja jisses vad jobb för att byta höger bromsrör.

Jag får läsa mer bilannonser. En nyare Grå eller Silver VW Variant vore inte fel. Den gamla kunde bli en reservbil. Fast Variant mk4 är riktigt hemska att byta kamremmar på. Finns en stor rem och en liten. Jag bytte det en gång+ vattenpumpen. Tog 2 dagar och var rätt jobbigt. Någon hade smörjt in alla bultar med massor av låsvätska. Bultarna satt fast som berget.. Det jobbet vill jag aldrig mer göra.

Vi får se hur det går med allt. Men inget är lätt som en del påstår.

26/10 Jag kollade bultarna till tankens spännband. Hylsorna 12-13-14 bara slira runt. Bultarna är väl rostade då. Att jag ska kunna ta bort tanken kan jag glömma.

Jag putsa med trasa och WD40 på höger bromsrör. Ja nära hjulet där. Det svarta plasthöljet är kvar ända till nippeln. Nippeln såg väl lite ärgad ut men mässing rostar väl inte. För det står ju rost i protokollet. Jag funderar att ha på avfettning och köra med högtryckstvätten på bromsrören där jag kommer åt. För att se om jag ser någon rost.
Kan man överklaga? Eller köpa en sån där inspektion innan besiktningen. Så kan de peka ut rosten åt mig. Eller ringa besiktningschefen så han får kolla.. Eller lämna in bilen på verkstan. så de får fixa det som är rostigt. Frågan är om de kommer åt att fästa en en skarvnippel och en rör bit när det är så trångt. Eller kan de godkänna på verkstan om de anser att det ser bra ut som det är? Jag har i alla fall fixat vänster sida med skarvkoppling och ny rörbit.+ hängt fast det nya i gamla rörbiten med fler buntband. Ska beställa nya brickor till aluminium värmeskydden och jag beställde en ny bakre ljuddämpare på Skruvat. 990 kr. Den gamla höll i 4 år.. Den nya funderar jag att spraya med Hot Paint i silver innan montering. Om nu det skulle skydda mot rost. Allt rostar i detta regniga, snöiga land.

Jag beställde Starlock låsbrickor till värmeplåtarna. 40 st rostfria från Amazon. Ska passa VW. 99.99 kr. Gratis första frakt. För jag har aldrig beställt därifrån innan. Leverans tisdag 29 oktober. De måste ha ett europlager? Om 3 dagar är det ju tisdag... Lite virrig sida att fylla i. Men det gick nog bra. Väldigt billigt faktiskt.

Undrar vilket fabrikat av Hot Paint som är bra till ljuddämpare för extra skydd? Duger Biltemas? Motip har med sån färg,. lite dyrare, Sen det där att borra ett litet hål under ljuddämparen så kondensvattnet rinner ut. Är det en bra ide' eller bara en myt?

29/10
Bakre ljuddämpare kom till utlämningsstället. Sen kom de där brickorna till värmeskyddsplåtar 2 sorter i paketet. 20 av varje. Made in China. Rostfria stod det på beställningssidan. Men de fastnar på en magnet, Men det kanske finns rostfritt stål som magneter reagerar på? De kan ha fått en ytbehandling med. Åkte över 5,2 mil med returresa. Paketen kom till 2 olika städer.

Jag borsta med eltandborsten på nippeln/muttern på bromsröret. Det borde finnas rivigare borstar, Borde kolla efter förlängare till typ Dremel liknande slipen. Mini mässing riv trissa kanske är bättre. Borde köpa en ny bromsmsslang till... Fanns bara 1 kvar på Biltema. För tänk om de gnäller på bromsslangar med.

En spegel med magnetfot vore bra. Kanske går att göra med krokodilklämmor som håller i spegelbiten. Vet inte om jag vågar knipsa av bromsröret på höger sida... Kan man vinkla ut det så man kan skarva med koppar rör? Vet inte riktigt då borde man göra en loop så det finns att ta av om nippel ska bytas i framtiden. Skarvnippel tar plats med. En mini röravskärare krävs i så fall. De större jag har tar sådan plats. Misslyckas man att skarva vågar man väl inte åka med bilen till en verkstad. Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra.

Jag kollade Biltemas Hot Paint. Men blev villrådig. Det står inget om att måla på avgasrör och ljuddämpare. Jo man kan spraya på MC avgasrör ser jag nu. Då borde det väl funka på bil avgasrör +ljuddämpare med.
(Jag hade en ny sprayflaska hemma i silver såg jag sen) Jag hade Plastic Padding Heat Proof Paint med. En bild på flaskan visar avgasrör och ljuddämpare. Det nämns i texten med. Men den färgen hittar jag inte på nätet. kanske inte finns mer?

Vad långt det här blir, men jag tvingar ingen att läsa.

30/10
Jag stack och köpte en bromsslang till. Den sista som fanns runtomkring här var Lidköping. har jag nya bromsslangar ser det mer seriöst ut .Att jag verkligen har brytt mig. Fast det finns inga klagomål på de gamla. Blev en lite rörkapare med och klämma till bakre avgas dämpare. 52 mm. En påfyllnadsbar diskborste med rivig svamp. Tänkte gnugga på bromsledningar. Framifrån och bakåt. sen spola med vatten. Högtryckesprutan har ingen snabelhals så den kan bli svår använda. får ta mindre tryckspruta med vatten.

Om man kan skarva ett broms rör höger bak så är ju kopparrör böjbart. Bara man kommer åt att lossa nippeln in i bromsslangen och den där klämman som verkar vara rätt rostig, Böjer man nya bromsröret en bit uppåt och sen låter det gå neråt igen så får man ju mer rör att använda om konan inte tätar. Om man för göra om den. Mer rör att dra fram alltså.

Får greja när jag hinner. Ska iväg på en grej strax. Sen är det mörkt när man kommer hem. Jag ställde in avgas rör med ljuddämpare i varma källaren.. Det ska var rumsvarmt då man sprayar. Sen kan man ställa sprayburken i 20-25 gradigt vatten. Men först ska ljuddämparen torkas ren med lacknafta eller rödsprit eller nåt. sen torka 24 timmar i varma källaren. Man kanske skulle ta det i omgångar. Sen lägga nåt på marken när man monterar så färgen inte skavs av för mycket.... Många moment. Allt tar tid.

Tänk om man sprayat med bitumen under hela bilen och på alla bromsrör innan man besiktigade så skulle man kanske slippa att få påpekande om "rostiga rör" Då skulle de få skrapa för att syna rören. Stor chans att de inte orkar skrapa. Vet man bara att rören är bra eller nya så kan man väl göra så. Jag funderar att åtminstone täcka rören med sån där spray så fort jag besiktigat....Sen kan man ha på mer när det blir varmare.

De som lämnar in sina bilar på underredsbehandling de får väl helsvarta underreden även svart på bromsrören. Men hm, då blir ju ljuddämpare och värmeskyddsplåtar rätt svarta med kom jag på nu. Kanske kan ha på svart värmefärg sen till sommaren. Det där får jag fundera på. Hur ser en ny bil ut under? Har de helt oskyddade bromsrör och detaljer? Det kanske är meningen att det ska rosta på sikt så märkesverkstäderna får jobb och att sälja delar.

1/11 Ska spraya nya ljuddämparen en gång till. Första hand på översidan. Undersidan går väl att spraya senare när den är på plats om nu inte färgen räcker. Det torkade fort ute i går. Var 10 + grader.
Sen hackade jag på det där låsblecket till bromsslangen bak...Det lossar inte. Jag försökte dra ut det med en sån där kläm tång. Nä, det sitter stenhårt. Jag vill inte värma det är en halv centimeter från bensintanken som är av plast tror jag. Har inte haft på låsbrickor till värmeskyddsplåtar ännu. Vibrerat stora hål i en del plåtar. Kanske går att klippa till en aluminiumplåt att ha på före brickan. Sen trycka fast brickor med domkraft och en träbit.

2/11 Saker har hänt. Men jag vet inte om jag förstört något.. Ska gå ut med stark arbetslampa och en ren spegel sen... Så himla svårt att så på trånga utrymmet vid höger bromsslang bak. Den nära tanken. Jag kämpade i dag med för att få bort låsblecket till bromsslangen...Sen mindes jag en ett knep jag kommit på en annan gång en grej inte lossade. Jag nöp fast självlåsande näbbiga tången i låsblecket. Sen en stark nylonlina bak i tången. Sen trädde på 2 tunga distanser med hål i mitten. De som om man har när man byter bakre axelbussningar eller vad det kallas....sen knöt jag fast största skiftnyckeln bakom distanserna sen slog jag distanserna bakåt så de träffade skiftnyckeln. Då äntligen lossade låsblecket.. Samma princip som när man slår ut en buckla på en bil fast då har man tyngden på en metallstång.

Nu är frågan om något gick sönder ? Ska fästet för bromsslang vara öppen? Som en öppen fast nyckel ungefär.. Jag såg ingen metall om ramlade ner på marken.

De nya låsblecken är större än de gamla. Måste kolla biltemasidan så jag fått rätt. Bromsslangen kommer att lossa när jag kapar bromsrör med den nya lilla röravkaparen... sen skrapa bort plast på bromsröret. Sen på med skarvnippel. Sen greja med nytt bromsrör i koppar som jag får dra på ett speciellt sätt. Jag vill ha extra längd om man ska göra ny sån där kona i framtiden. En skarvnippel mellan rören kan ju vara svårt att få isär. Möjligen lättare att lossa på kopparöret som verkar vara aningen tunnare..

Synd att det ingen film finns på den här reparationen. Det är ju inte helt lätt att fixa. Bromsvätskan droppar ur systemet som vanligt. Plast över locket till huvudcylindern hjälpte ju inte. Det verkar inte blivit något vakuum så det slutar droppa. Jag drog i en vanlig m10 bult med lite plast på men det är fin gänga på bromsslangen... det rann ändå. Jag hittade inte gängtätningstejpen. Jag klämde ihop slangen med självlåsande näbbtång sen.. Den där speciella klämman för bromsslangar funkade inte så bra. Funkade inte alls rättare sagt.

Man får väl skruva ihop bromsrör med bromsslang innan man sätter fast med låsblecket. Jag hoppas fästet ska var öppet så jag inte ryckte sönder fästet.

Ibland undrar jag om någon begriper vad jag skriver om? Det kanske är bara jag som förstår hela proceduren för denna krångel reparationen. Om en timma går solen ned... Ska gå ut igen och greja igen..

Fästet för bromsslang var av. Det är bara ett halvt hål. Andra halvan är borta. Fästet sitter med en bult. Jag har provat med hylsorna 12-13-14-15-16 Inget griper tag i bulten som är väldigt rostangripen. Finns det ställbara hylsor som verkligen fungerar? Jag är skeptisk. Det kanske är så dålig skalle att sånt inte fungerar. Hur löser man det då. Fäster jag med buntband blir de väl inte nöjda?

En krångel reparation vore att borra hål i gamla fäster. Gänga hålet. Ha i ett plattjärn med nytt hål för slangen. Men då måste man ha förlängare till borr och gängtapp. Sen ska fästblecket fungera med. Det är lite problematiskt. Då får man göra ett hål som sträcker sig en bit ifrån gamla hålet sen måste jag veta hur tjockt fästet år. Kanske går att mäta vid andra hjulet. Jag får fundera.

Undrar om man kan använda den minsta rörklämman på 32 mm. och dra om det där fästet + ha en plattjärnsbit med hål i för bromsslangen.. Sen finns det en hylsa på Biltema med en massa pinnar i som man kan ha på svåra bultar. Men funkar de på fastrostade bultar? Får man loss fästet kan man ju svetsa på en ny bit med hål i.

Kanske skulle prova gamla bromsslangen i det halva hålet på fästet, sen på med låsbläcket. Kommer det att sitta kvar? Det känns tveksamt. Jag skulle vilja ha bort fästet så man kan ta med allt in och prova. Jag får nog köpa en sån där Hylsa med pinnar i som tar dåliga bultar. Men det är ju en chanstagning. Fick en ny knäpp ide'. göra en platjärnsbit med hål i. Lägga under gamla fästet och ha dit 3 -4 starka buntband. Hålet ska vara 16 mm. Sen fila 2 hack i hålet För det ska nog vara det om man kollar fästet på bromsslangen.

Jag köpte en sån där hylsa för dåliga bultskallar. Funkade inte alls, 100 kr kastade i sjön. Jag provade vanliga hylsor med. Inget fungerar.

Jag ska borsta bromsröret + nippeln. Det är ju plast på bromsröret. behöver bara pusta någon millimeter. Jag tycker ju inte alls det ser rostigt ut. Undrar om man kan hänga på bromsslangen på det där halva hålet och fixera med kraftigt buntband? Skita i att byta ett bromsrör som jag fick nedslag på eftersom jag inget fel ser. Det blir väldigt konstigt och trångt med en skarv på bromsröret så nära bromsslangen.. Längre bak kan jag inte skarva för bromsröret försvinner under tanken. Kan vara svårt att få av bromsnippel till bromsslang utan att skada den..Det är ju av mjukt mässing. Skulle vara om jag värmde på den.... Jag vill byta bromsslang fast jag inget påpekande fått på den... men nytt är nytt...Ett alternativ vore sen att en verkstad besiktigade bilen. Om de kan fixa nåt som inte ser godkänt ut. vid bromsen. T, ex det där fästet om de nu kan få av det.

Det var svårt att putsa med el tandborste på nippeln + riktigt putsmedel. Jag sänkte ner nippel, bromsrör +slang ner i en liten plastlåda med kokande vatten och citronsyra, Kan ta timmar innan man ser nåt resultat. Kanske får göra det 2 gånger. Fungerar på mässingsplåten framför vedspisen. Det blir alltid så blankt. Kanske skulle ha på bakre ljuddämpare så länge. jag får lägga wellpapp på marken.

Silicon spray på en trasa borde väl göra bromsledningar blanka det är ju svart plast på dem. Måste syna dem noga efter rost. Jag hängde på bakre ljuddämpare men jag har svårt att få på främre gummiupphängning. Så seg och bred. Jag har en sån där krok från Biltema men det går inte bra. Jag hissa upp dämparen så det skulle bli mindre avstånd till pinnen gummit sitter på. Hopplöst svårt ändå. Vet inte om en rörbit skulle funka. så gummit kanar av på pinnen.

Ibland är det svårt att lossa en äldre bromsrörnippel. Röret kan gå av. Då får man extra problem när det är så lite bromsrör som sticker fram under bensintanken. Ska verkstad fixa sånt där kan det ju kosta många tusen bara i arbetstid. Försöka att få av tanken mm. Jag får se hur det går att greja i morgon.

5/10 Har regnat, Inget bilgrejande alls i dag. jag fick en ide hur jag ska fästa bromsslangen på fästet vid tanken. Det som bara har ett halvt hål för slangen. Man kan knipa åt slangen med en slangklämma på övre metalldelen.
Sen sticker man i nåt som liknar plattjärn som man bockar i båda ändar så slangen hänger kvar klämman och fästjärnet...En avsågad matsked eller gaffel skulle funka. Det är ju ett starkt material. Starka buntband skulle nog funka. Finns även buntband i rostfritt på Biltema. Ska se om jag kan göra så.

Hittade ett fäste av stål till gardinstång. 5 kr. på Second hand. Verkar helt perfekt att använda som fäste till bromsslang bak. Fint bockat och inte klumpigt. Kanske får kapa lite på längden. Regn nu. Kan inte greja.
Nä, det känns för klumpigt. Ska prova ett rostfritt buntband om bromsslangens metall längt upp. Sen trä igenom ett buntband i plast som håller nästa buntband som ska gå om den fästet och låsa fast bromsslangen i rätt position. Om nu det kan fungera. Sen göra en bit nytt bromsrör och skarva i det gamla. Får se om det ska fungera. Sen ska ju bromsrörets nippel dras åt vilket kanske problematiskt. Ja i ett halvt hål-fäste och trångt är det. Får kanske göra bromsrör innan jag drar åt allt.

8/11 Jag gjorde ett kort bromsrör. Det var ju inget fel på det gamla. Men jag måste ju ha dit något nytt så de ser på besiktningen att jag gjort något då det står att bromsröret var rostigt bak.. Original bromsrör är så hårda att det blir svårjobbat när man skarvar dit ett kopparrör. Svårt att trycka upp / undan original röret för det är svårt att böja. Man får även skruva ihop allt innan man trycker det på plats. Efteråt kommer man väl inte åt att dra åt där vid tanken? Sen är det ju fel mått på Biltemas bromsslangar. Metallen är över 1 mm för stor så det passar inte in hålet på fästet.. Svårt att fila upp hålet. Man kommer inte åt.
Jag skrev till Biltema att bromsslangen är inte identisk med originaldelen. Jag vet inte om original är märkesskyddad så de är tvungna att ändra lite på måtten. Ingen aning.

Möjligen skulle det funka att slipa upp hålet med böjlig axel till borrmaskin + ett slipstift. Men sedan ska ju de där utstickande 2 kanterna in i sina skåror. att slipa på det där fästet. 15 nyckel passar på gamla bromsslang... På den nya är det 17 mm.. Hur kan de göra 2 så avvikande mått? Det skapar ju bara problem. Jag blev trött på skiten och gick in. Kallt var det med. Ska kolla på flexibel axel vad de går på. De jag haft har pajat. Det enda vettiga alternativet till böjlig axel har Amazon för 155 kr. Frakt 29 kr står det. 2-3 dagars leverans. Har bara letat på Jula och Biltemas sidor. Måste slipa bort cirka 2.4 mm material på det där hålet till bromsslang. Vet inte ens om jag kommer åt med en sån där böjlig axel. Att allt ska vara så krångligt. Jag försökte beställa en axel. Gick inte alls. Fel kontonummer skrev de. Man kunde inte skriva att det inte fungerade någonstans. Bra pris annars . Skulle kostat 188 kr med frakt inräknat. Skulle kommit på tisdag.

Jag kollar VW annonser. En nyare med drag, växelspak, bensindriven med bytt kamrem, I silver eller grått vore bra. Med bra besiktningsperiod när det är varmt.. Helst få ägare. + Typ Combi.. Men de tycks heta Sport någonting nu för tiden med liten 1,2 motor. Får inte den arbeta hårdare än en 1,6 motor? . Undrar hur mycket man kan med att pruta på en bilfirma? Fråga AI säger 5-15%. En del firmor kan leverera hem den till en står det. Är väl lättast att betala på en bilfirma om man får deras kontonummer man skickar in pengar på. Får fundera på saken. Betala med Coop's betala efter kort och få en massa poäng. Verkar inte vara någon ide' Man får bara 50 tusen poäng per månad. Vilket endast blir 500 kr. Jag har inte orkat läsa det finstilta. Man får betala med sitt bankkort i stället om man köper bil. Man brukar ju pruta mer än låga 500 kr. Det mesta jag handlar brukar jag betala med Coopkortet. Även tanka bilarna. Jag har inte hunnit kollat det finstilta. Man kan ju undra om man kan betala verkstadsjobb med kortet och få poäng.

9/11 Försökte slipa med ihoprullat slippapper i där hålet för bromsslang. Nä, det kommer att ta evigheter. Vanlig fil är för lång. Köpa en slang på Mekonomen kostar 250 kr. Biltemas 2 slangar kan jag inte byta när jag klippt upp påsarna. Slipa av metallen på en slang känns jobbigt när jag redan satt fast ett bromsrör i ena ändan.
Vinkelväxel har jag ingen. Dyra med. Böjbar axel till minislip var dyra. Ser klumpiga ut med. Kanske inte kommer plats. Värma med mini gasen och försöka vidga hålel med något? Eller ett grovt borr och vrida för hand så det gnager ett större hål? Svårt att komma åt som sagt. Sånt där koniskt avgradningsborr och vrida för hand..? Det retar mig oerhört att Biltema skriver att bromsslangen passar min bil när den inte gör det.
Har strax en tid att passa sen är det kolmörkt när man kommer hem. Jag kan jobba i en halvtimma till.

Jag gjorde eget slipverktyg. Sågade av en längre M8 bult och gjorde en skåra i den. Rullade på lagom grovt slippapper. Man kommer in snett bakifrån när man slipar... likadant från andra hållet. Det närmar sig. Undrar om jag kan slipa av de där 2 upphöjda kanterna på bromsslangen. Det kommer att bli glappigt tror jag om de är kvar.
Kan man fixera med något sen? Om det ens behövs? Avgas tätning blir ju rätt hårt men kanske inte är bra att värma nära nya slangen. Allt kanske rostar fast på sikt om det inte blir för glappigt. Man kanske får spraya på en massa underredsmassa med så de nyfikna besiktningsmänniskorna inte ser någonting i framtiden. Allt är bara svart.

10/11 Ett litet framsteg. Jag filade i timmar med en runfil i det där hålet till bromsslangen, Så Biltemas skit-broms-slang skulle passa. Filade med små tag beroende på att man inte kommer åt så bra. Sen fick jag fila bort en sånär uppstickande kant på bromsslangen som ska hålla den på plats. Fick på låsclipset men det går att peta på det så det går upp och ner.. Låser inte helt men det kan gå att fixa om bankar på på låsclipset.. Eller häller på kletig loctite? Senare kunde man ju ha ett rostfritt självlåsande buntband om där. Men jag vill inte göra nåt nu som gör besiktningsmannen nyfiken.

Jag har problem med den korta bit av bromsrör i koppar som jag gjorde... det går inte att få upp slangens övre del till fästet . Det fästet som antagligen gått av då det är ett halvt hål. Funderar om man kan göra nytt bromsrör som är längre med en loop. Så det blir mer flexibelt och inte motsträvigt. En kort bit skarvat bromsrör blir inte så flexibelt. Det kommer att se konstigt ut men det behöver ju inte vara fel att göra så.. En gång hade jag en bil som jag bytte bromsrör på. Det var på den tiden jag inga bromsrörsverktyg hade. Bromsröret jag köpt var för långt så jag vevade ihop med några cirklar och fäste under bilen med buntband. Bilen gick igenom fast det inte såg klokt ut. Jag får göra någon kortare variant av det där. Tyvärr går solen ned snart. 15.55 Om 30 min. Jag får inte in bilen i garaget. För välfyllt med grejer.

11/11 Har tagit bort det korta motsträviga bromsröret jag gjorde. Gjorde ett aningen längre S format. Skarvnippel krångla när jag skulle montera. Jag får ta en ny. Kan vara svåra att återanvända om man dragit åt dem en gång. Får greja när jag hinner. Det blir små framsteg var dag. Allt hänger på tid och väderlek. Inte heller så kul att greja när solen gått ner. Sedan får det ju inte läcka någonstans. Hemgjorda bromsrör får inte så snygga bulliga konor. Då får man nog ha dyrare verktyg.

12/11 Har börjat skruva ihop. Men dessa hemska köpta stenhårda långa bromsör i bak.. Det passa illa från början. När jag fick ombesiktning och lossade ett så passar det ännu sämre. Det gäller att gängor kommer in rätt och det gör de inte. Röret ör ju stenhårt att försöka böja. Jag får lossa i bak och försöka få till det i fram där det är svårast att jobba. Går inte det bra fär jag åka och köpa mer nipplar och göra eget bromsrör av mjuk formbar koppar. Jag avskyr hårda nickel/koppar bromsrör.

Jag provade igen., Jag ger upp. Jag får köpa nipplar genast och göra eget kopparrör. Bromsröret går i så krokiga svängar på högersidan att det bara inte fungerar med det där köpta kasst bockade röret. Nipplarna kan jag väl återanvända senare...,

Gick bra att bocka koppar bromsröret för hand. Hade i nya nipplar. (12 kr st på Mekonomen) Såg inga läckor. Hade kraftiga buntband att fästa bromsröret med. Luftade bakbromsar med luftman slang. Jag får greja med mer buntband i morgon på vänstersidan. +fästa gummislangen i övre fästet vid höger sida. Sen försöka få på ena gummiupphängningen till bakre ljuddämpare. Sen ha på bakhjulen och provköra. Ja ska nog kolla mer på bromsrören som går framåt,.Så det ser bra ut. Hoppas allt går bra. Vet inte om man behöver lufta frambromsar? Kanske bäst att göra det. Brukar funka att köra upp hjulet på en ramp när man luftar.

Verkar som inte Biltema har bromsslang bak till min bil, Mitt OE nummer stämmer inte med nåt i deras lista. Det förklarar varför jag hade sådana problem med att fästhålet inte stämde. Lätt att det blir fel om inte hela OE numret stämmer i den där listan man måste trycka fram. Jag fick fram en bild på bromslang då jag slog in mitt regnr. Då är det ju lätt att tro att det är en sådan man ska ha.... Får komma ihåg OE nunmmer i fortsättningen.

13/11
Det läckte tyvärr vid den övre delen av en skarvnippel. Jag får köpa nya. Det är 2 i påsen. Det är inte mycket bromsrör som sticker fram av det röret som går bakom tanken. Men jag borde kunna kapa av en bit till+ eventuellt göra ett bromsrör med. Tänkte gnugga med stålull på röret jag ska kapa så det ser blankare ut. Tyvärr rinner nya bromsvätskan ut när man byter bromsrör. Jag vet inte om jag har mer akvarieslang så man kan få ner det i en flaska. Jag hoppas jag kan få ordning på det och att det inget gnäll blir att jag inte bytt hela vägen under tanken. För jag kommer ju inte åt. Ingen kan ju se om det dåligt där heller.

14/11 Jag hade på en ny skarvnippel på ett bromsrör. + en bit nytt kopparrör. Jag kapade en bit till av originalrör. Får se i morgon om det läckt. Luftade bakbromsar igen. Ett låsclips till bromsslang ska på sen. Skarvnippel ska dras till 18 NM. men det kan ju inte jag mäta. Jag drog rätt hårt.

Sen fick jag på gummiupphängningar på bakre nya ljuddämparen. Det gick bra om man började i fram sen montera i bak. Hissade upp med domkraften. Använde en monteringskrok från Biltema. Sen på med klämman+ avgastätning. Värmde med värmepistolen.

Monterade 4 nya brickor till värmeplåtar. De jag skickade efter. Gick relativt bra. Jag slog fast dem med en 13 hylsa i en låsbar kniptång och slog med hammare. Men de kan ramla av då de där 3 fästöronen lätt går sönder. Funderar att snurra lite tunn koppartråd runt pinnen de sitter på sen kleta på lite avgastätning och värma med värmepistol. Dåå kanske inte brickorna ramlar av.

Behöver ha på lite mer buntband på bromsrör. Sen lufta frambromsar. Läcker det bromsolja i morgon får jag väl lämna in bilen. Jag orkar inte börja om igen.

15/11 Det var en droppe på bromsröret även i dag. Jag drog åt en nippel till bromsslang lite till men det är svårt att komma åt där vid tanken. sen drog jag åt muttrar på skarvrör lite till.
Jag borde lägga nåt under, en tidning eller nåt under så jag ser om det kommit nåt på den. Det var runt 19 timmar sen jag monterade det där. Om man försöker torka av allt och drar in till besiktningen kommer det då hinna rinna ut någon mer bromsvätska? Ja inte i dag för jag hinner inte med det nu. Man kan ju greja även efter en besiktning. om den skulle gå igenom. Finns väl inget tätningsspray för bromsvätska?

17/11 Tiden börjar gå ut för ombesiktning. Det läckte ut bromsvätska i skarvnippel till bromsrör. De där nipplarna finns i 2 varianter har jag sett.

En nippel förkopparör, en nippel till koppar nickelstålrör. Men jag har ju ett rör av varje: Jag skarvar. med mässings nippeln. Det är den som läcker. Jag skulle vilja ha ett långt kopparör utan skarv i bak och framåt. men jag vet inte hur det ska dras. Under tanken kommer jag inte. Att fästa ett broms rör på en plast tank vet jag inte hur det skulle gå till.. Såna där klämmor till elledningar som har nåt klibbigt lim under ser nog inte seriöst ut. Jag har varit väldigt förkyld i 2 dagar så jag inte funderat ut någon lösning.

19/11 Jag ställde av Golfen och köpte en liknande Golf. Från 2015. Ser lite modernare ut och är rostfri.. Den gamla får jag pysselgreja med när det blir bättre väder för jag gillar den gamla. Kan bli en reservbil. En sak funderar jag på. Man vet ju inte vilken olja det är i nya bilen. Jag har alltid kört med syntetisk olja. Kan den blandas med osyntetisk olja? Om det nu är det i nya bilen? Jag får söka svar på det. Sen funderar jag på om man får dra om bromdsröret höger bak till tvärs över bilen längre fram och sen bakåt. Så man slipper dra bromsrör bakom tanken som verkar helt omöjligt. Jag köpet 2 fina gummiklädda klämmor i rostfritt på Biltema. för 24 kr. Mekonomen hade för 8 kr. Men de var nog inte rostfria. Jag har såna där plastklämmor med. men de ser lite veka ut. En möjlighet är ju att dra över en typ pvc slang över röret. Men det kanske är överkurs? Det är väl vid där vatten skvätter som det ärgar mest. Bromsrör får inge hänga och slänga läste jag. Så det krävs nog en hel del klämmor. Kanske borde fråga en besiktningschef om att dra om ett bromsrör på ett nytt sätt. Klämmor ska vara på 20 cm. avstånd läste jag på ett ställe.

5/12
Fast jag vet inte riktigt hur jag ska dra nytt bromsrör. Helst skulle jag vilja ha bort tanken och dra på original sättet om det går. Det var ju så besvärligt med rostiga bultar som inget verktyg klarar av att lossa. Vet inte om man kan kapa de där 2 metall banden som håller tanken, Köpa nya. Sen svetsa på bultar ovanpå gamla bultar så de blir varma och lossar? Sen snarast knipa åt bromsröret jag gjorde så det inte kommer ut mer bromsvätska. Sen starta bilen,, Försöka öppna bakdörrar som låst sig. Knapparna är nedtryckta. Sen får den stå olåst. Sen ta in batteriet i källaren så det inte fryser. Sen försöka greja mer med bilen till våren.

Ingen som vet någon sida där man kan se pris på originaldelar till VW? Vad de där tankhållar banden kan kosta. Inte säkert att man hittar lösa sådana på skroten.