rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde |
Tor 26 sep 2024 11:20 |
|
CO 2500 varv: 0,8 (0,2) CO: 0.4 (0.3)
Lamda: 1.08 ( 0.97-1.03) HC: 237 (200)
Har ingen aning om var felet sitter. Jag får inga felkoder alls på att Lamdasonden är trasig.
Oljan är bytt. 2 år sedan jag bytte stift. Luftfilter ett tag sedan men inte i år.
Sådana där fel är svåra att förstå.
Det enda jag vet är att lamdasond kontakten hängde lös under bilen när jag kört på en dålig väg.
Jag sprayade den med WD 40 och hängde upp den. Sen läste jag att lilla hålet i mitten av kontakten inte får vara täppt. Ska städa av och blåsa rent i fall det är där felet är..Ingen aning... Det är en lamdasond utbytes kit från Bosch Den har funkat bra i flera år. Katalysatorn bytte jag för några år sedan. Jag ska kolla luftfiltret till att börja med. En del besiktigar utan luftfilter har jag hört...Man får bättre värden..??
Möjligen läcka i avgassystemet. Ska kolla sen med trasa i avgasröret fasthållen med en kniptång. Jag ska greja med lite annat först. Jag bytte ett bromsrör med slang i bak, Ska lufta och sen ta andra sidan. Utan liten gasflaska från Jula hade jag aldrig fått av främre rostiga nippel, Den där orange lilla brännaren som startar när man trycker på knappen. Det var rostigt rör det gick av, Nya fanns på Thansen för 199 kr. Konstigt att det var 2 kopparbrickor med när folk påstår att det ska vara aluminiumbrickor? Det kanske inte spelar någon roll på en gammal bil.
Jag borstade rent med WD40 och en tandborste där gummislang med brickor ska vara. Hade i gamla bulten så inget rann ner i bromsen. Sen på med lite keramik pasta på gängorna. Det kanske lossar bra nästa gång om man har det på gängor. Kanske ska jag ha på 2 grövre buntband så bromsröret sitter stadigt. De där små plastfästena kniper inte åt så bra efter alla år.
Sen har jag gnäll på rostiga skärmkanter...ingen har klagat på det innan. Men då var det ju killar som besiktigade. de är inte så nitiska. De skulle nog bara sagt till mig att fixa det till nästa besiktning. Jag åker nog aldrig dit till den besiktningen mer.
Jag letar efter film hur man byter skärmar. Har ingen sett. det var så många skruvhål i den skärmen jag köpte. Sen är det väl skvättskydd under på nåt vis. Jag tror inte jag hinner byta skärm Innan kylan kommer. Det måste väl gå att slipa och smaska på glasfiber. Även om det blir fult. bara den går igenom besiktningen.
Kopparbrickor på ena bromsoket gick inte bra. Det läckte. Jag hade aluminiumbrickor hemma som har mindre ytterdiameter än kopparbrickor. Mindre risk att det kommer ojämnt då.. Ska strax provköra ska bara ha på lite Dinitrol rostskyddspray på bromsrören + ha på hjulet.
Sällan man bara har lite problem med bilen. Det slår i bak på ena sidan. Jag bytte ena gummibussningen på ena sidan. Den där stora till bakvagnen, Jag tror inte den var sliten den gången...Det är där uppe på fästet stötdämparen sitter. Det var nåt i aluminium som var trasigt. Jag hade på brickor för att hålla ihop det hela, trångt med en massa plastskydd och grejs där. Kanske är svårt för en verkstad att svetsa aluminium. Jag borde kolla igen någon dag och fota av. Lite svårt problem det där. Minns inte riktigt hur det såg ut. Var väl minst 2 år sedan jag bytte den där stora gummibussningen. Jag fick skicka efter verktyg från England. Var ju dumt när man tänker efter. Men man lär sig genom att skruva själv. Folk bara lämnar in sina bilar. En del vet inte ens hur en bil ser ut under. För de har aldrig kollat där.
30/9 Svårt att hitta hål på avgassystemet. Jag får prova det där med en dunig fjäder på en pinne och se om den fladdrar. Får köpa mer CRC lagningspasta. Var bra pris på den just nu på Mekonomen, Endast 53 kr. (10%) om man var medlem. Jula tar 129 kr.
Upptäckte ett litet hål i svetsen framför flexröret. Sen droppar det vatten i rörskarven bakom katalysatorn. Jag måste köpa en 15 mm. hylsa som är lång och kolla om jag kan dra åt mer. Kort hylsa funkar inte om bulten är lång. Jag vill inte plocka isär hela systemet och täta inifrån.. Det är för mycket jobb. Jag får ha på Lagningspastan på utsidan. Sen kan det vara en läcka framför katalysatorn i rörskarven. Det verkar som lagningspasta kan vibrera bort allt efter som.
13/10 Kan hål på avgassystem ge höga CH värden ? Ingen aning. Det var 2 hål före katalysator och ett efter. Jag fick ha i en ställbar skarvmuff en bit framför katalysatorn., Sen på med en massa avgastätningspasta. Vågar man chansa att besiktiga? 399 spänn är väl inte hela världen. De tar väl bort de 3 andra fel jag fixat. Går det inte bra med CH halten får jag väl lämna in bilen på verkstad..
För övrigt gick det inte att skruva av den ställbara skarvmuffen...det var 17 mm mutter men det bara slirade på den rostiga skallen. Fick kapa bort bultar med kaprondellen. De snedslitna däcken är bytta. Skärmkanter uppsnyggade med aluminiumnät och glasfiberspackel och Plastic Padding. Det funka att hålla fast bitar av nät med starka magneter om man har en plastpåse under dem. Bromsrör är bytta, Bara det där med CH värdet jag undrar över. Jag skulle kunna chansa att ta bort luftfiltret vid besiktning. För att se vad som händer.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|