Forum - Golf 7 (13-19) - Däckventil fråga

janroc
Golf 7 1.2 TSI Ort: Malmö
Mån 02 dec 2024 14:40 Svara med citat
Hej,

Har en Golf 2016 som larmade på däcktryck och trodde att min bil hade dyra ventiler vid nya däck byte.
Så jag bytte inte ventilerna och fick efter en vecka byta en av ventilen till däcken.....

Så hur mätar bilen däcktrycket och skickar det vidare?
Däckfirman som bytte däckventil kund inte svara på det, men sa att jag vanliga däckventiler.

-J-
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 02 dec 2024 15:40 Svara med citat
Kolla i boken som följde med bilen.
janroc
Golf 7 1.2 TSI Ort: Malmö
Mån 02 dec 2024 15:49 Svara med citat
Står det i din bok med din bil?

Jag frågade chatgpt och fick ett bättre svar.

Indirect TPMS (indirekt TPMS) – Här används vanliga däckventiler, men systemet använder bilens ABS- och bromssystem för att övervaka däcktrycket genom att mäta hjulens rotationshastighet. I detta fall finns ingen sensor direkt i ventilen, men bilen använder andra metoder för att övervaka däcktrycket.
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Mån 02 dec 2024 19:14 Svara med citat
Tänk dig att du blåser upp en ballong. Då blir den ju stötte, eller hur?

På samma sätt beter sig ett bildäck. Ett dåligt pumpat däck har en mindre diameter och kommer alltså snurra snabbare är ett bra pumpat däck i samma hastighet, och det kan man mäta med samma givare som man använder till ABS bromsarna.

Jag vet att min Golf använder ABS givarna men att vissa större Audi modeller använder trycksensorer inuti däcken. Så det är inte helt självklart vilken slags däckstrycksövervakning som de olika Volkswagen modellerna har.