Forum - Golf 7 (13-19) - Oljeförbrukning Golf Alltrack

Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Sön 24 nov 2024 12:25 Svara med citat
Har en 2016 Alltrack med 2.0 l motorn. Bilen har gått 15 000 mil.
Häller i Mobil1 ESP 5W-30.
Upplever att den drar mycket olja.
Skulle grovt gissa på ca 2-2,5 liter per 1000 mil (har ej fört statistik men ska börja nu.

Har läst trådar om detta att vissa VW/golf drar mycket olja.

Någon som har upplevt samma sak och som fått ned oljeförbrukningen genom åtgärd?
Ex byte oljefabrikat eller annat.
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm
Sön 24 nov 2024 17:12 Svara med citat
Har du frågat Gemini och ChatGPT?
Här är ett utdrag jag fick:

Även om Mobil1 ESP 5W-30 är godkänd för många VW-motorer, kan en tunnare olja (som 5W-30) bidra till högre förbrukning i slitna motorer. Det kan vara värt att överväga en något tjockare olja, som 5W-40, om det är godkänt enligt specifikationen VW 502.00 eller 504.00.
Husochvagn
Sön 24 nov 2024 18:12 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Har du frågat Gemini och ChatGPT?
Här är ett utdrag jag fick:

Även om Mobil1 ESP 5W-30 är godkänd för många VW-motorer, kan en tunnare olja (som 5W-30) bidra till högre förbrukning i slitna motorer. Det kan vara värt att överväga en något tjockare olja, som 5W-40, om det är godkänt enligt specifikationen VW 502.00 eller 504.00.

Mycket intressant!
Ska kolla vidare på detta nästa gång jag köper olja.
Tack för svar stötfångaren.
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Sön 15 dec 2024 13:42 Svara med citat
Så här höll båda mina gamla golf alltracks på med..

Den ena köpte jag när den rullat 11700mil och var 500:e mil fick jag fylla på minst 1 liter.
Det var en 2016 årsmodell. Sålde den när den passerat 14000mil och köpte mig en Passat GTE istället o rullade med över sommaren tills de blev vinter igen då blev de en Golf Alltrack igen nu med 18k mil på mätaren (2015 årsmodell). Även denna drack ca 1 liter på ca 4-500mil.

Sålde den efter ca 1 år och köpte mig en Passat 2.0tdi 4m 190hk -17 med 22k mil på mätaren.
Har inte fyllt på 1 droppe olja mellan servicarna på den..

Inte heller i sambons Passat alltrack 190hk tdi -17 med strax över 24k mil på mätaren, denna har vi haft i snart 4år och kört 8000mil med..

Upplever även att passaterna går billigare per mil än vad golfarna gjorde trots likvärdigt servade, likvärdiga hjul osv..

/TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Don tomaso
Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad
Fre 27 dec 2024 12:02 Svara med citat
Gissningsvis beror det på vilken leverantör av kolvringar VW använt sig av vid tillfället.
Sedan kan man ju ha olika teorier om vad oljeförbrukningen säger om dieselmotors tillstånd. En låg oljeförbrukning kan tyda på en välmående motor, men också att en del av oförbränt bränsle tar sig förbi ringarna och ned i tråget och späder ut oljan, dvs. en ganska sliten motor. På en diesel är detta svårt att bilda sig en uppfattning om då oljan blir kolsvart ganska omgående. En kompmätning kanske kan ge en vägledning?

Min Golf AT-17 tdi har jag ägt nästan sedan ny, rullat drygt 9K mil idag och aldrig dragit mer än 3dl mellan service. Som mest har den gått 1500 mil mellan oljebyte. Alltid använt Castrol 5w30.

Har hört mängder av dessa oljeförbrukningar på VW där det kan skilja stort mellan likadana motorer/årsmodeller. T.ex. företagare som köpt 10st nya Caddy tdi på samma beställning där vissa motorer drar flera liter olja mellan serviceintervallerna och andra behöver inte fylla på en droppe.

Som tidigare skribent skrev så kan en högre viskositet kanske avhjälpa lite av problemet kanske.
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm
Lör 28 dec 2024 13:57 Svara med citat
Beträffande oljeutspädning så hade jag det på en utombordare. Nivån på vätskan i oljetråget steg till över max och blandningen var väldigt tunn.
Även om du har en diesel så kan du se om oljan verkar ovanligt tunn. Om motorn bränner olja är det inte säkert att oljenivån ökar på stickan men om den gör det har du en absolut en klar indikation på oljeutspädning
Husochvagn
Tis 08 jul 2025 21:02 Svara med citat
Har fört statistik och oljeförbrukningen är uppe i närmare 3,5 liter per 1000 mil.

Hade tänkt lämna in de på en stor service med kamremsbyte, växellådsoljebyte och motoroljebyte.
Kostnaden är ca 20 000kr.
Vad innebär det i omfattning om de även skall vidta åtgärd mot oljeförbrukningen?
...Byta kolvringar?
Vad innebär det i arbetsinsats?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 08 jul 2025 23:58 Svara med citat
Kolvringsbyte med reservdelar gissar jag på cirka 30 - 40 000 :-
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Ons 09 jul 2025 8:12 Svara med citat
Husochvagn skrev:
Har fört statistik och oljeförbrukningen är uppe i närmare 3,5 liter per 1000 mil.

Hade tänkt lämna in de på en stor service med kamremsbyte, växellådsoljebyte och motoroljebyte.
Vad innebär det i omfattning om de även skall vidta åtgärd mot oljeförbrukningen?
...Byta kolvringar?

Om det är hos VW du har fått priset på ca 20 000:- för jobbet du skrev så kolla med lokala allbilsverkstäder istället och kolla med dina kompisar vilka verkstäder som de använder och be om ett pris från dem och få gjort en felsökning på vad oljeförbrukningen beror på istället för att chansa och byta kolvringar.
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Tis 22 jul 2025 10:57 Svara med citat
Husochvagn skrev:

...Byta kolvringar?

Riva isär hela motorn i molekyler, dvs INTE värt det.
Drar den den mängden så är de enligt vw standard OK.
En vag får dra upp till 5dl/100mil för att de ska anses som OK.

Byter du kolvringar osv så ska du byta turbo osv med, då den blir sliten med åren och likagärna kan vara boven i dramat för att den drar lite olja..

/TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00