Forum - Volkswagen Passat - EGR-Byte på en CAYC motor 1.6tdi

flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Tor 05 dec 2024 1:03 Svara med citat
Har beställt en ny EGR ! Behöver man programmera in den nya med VCDS ?

Jag var ute lite på nätet och kollade och såg att man kunde göra en "adaption" på EGR:en via VCDS.. ett annat tips var att koppla bort batteriet, sedan montera den nya EGR:en, sen ansluta batteriet och bilen känner då av vilka värden den ska köra på..

Hur gör man ?
flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Sön 15 dec 2024 17:23 Svara med citat
Började med att palla upp bilen och kollade förutsättningarna för att byta EGR:en.. jag gör den bedömningen att det är väldigt svårt att byta EGR:en om man ligger på backen.. man måste nog ha lyft..

funderar om man tillfälligt kan justera värderna för EGR:en med VCDS så att lampan inte tänds och den går in i nödläge, då bilen går som en potta skit.. (händer mest på landsväg)

efter att ha kollat på nätet så verkar det som att det är en bra idé att lossa sugrörmodulen (insug/grenrör), i samband med EGR-byte då det brukar samla sig lager av sot som försämrar prestandan..

hursomhelst så har jag en ny EGR som ska monteras.. får se hur jag gör, om jag lämnar över arbetet eller löser det själv..
flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Ons 08 jan 2025 19:34 Svara med citat
Jag lämnade in bilen den 21 dec.. hittade en firma som gjorde det för 3750kr (arbetskostnad 5hX750kr)..
de ringde under dagen den 22e och sa att skarvklämman mellan främre och bakre ljuddämparen var i ej önskbart skick, och gick inte att återanvända.. han sa: "det blir billigare om du köper den själv" !..

jag tog bussen bort till biltema och köpte en ny skarvklämma (98-013 - 79:90kr).. tillbaka till bilverkstaden och jag väntade på plats medan de monterade klämman, tog typ 5 min, sedan betalade jag (kvitto).. om bilverkstaden som jag anlitade inte hade ringt och meddelat om skarvklämman så hade jag åkt på 750kr + skarvklämma..

jag körde långa sträckor mellan jul - nyår, och jag märkte att den läckte glykol..
jag kontaktade firman under mellandagarna för att bekräfta läckaget.. redan den 2 jan tog de sig an bilen, de hissade upp bilen, samtidigt som jag blev bjussad på kaffe.. det var en fjäderslangsklämma som inte höll tätt.. det visade sig att det läckte på den högra slangen (1K0 121 101 CP) vid den nedre klämman, närmast EGR-enheten ( N 906 869 01).. de tog loss den och monterade en slangklämma istället..

fjäderslangsklämmorna brukar man inte byta ut om de inte har tagit skada vid demontering.. man kan väl i princip inte sätta dom fel heller, så därför tycker jag inte att man kan belasta firman för det och med den nya slangklämman som de satte dit så verkar det hålla tätt, har kört några dagar nu utan läckage..

lite kuriosa.. bara 1 vecka innan jag lämnade in bilen började partikelfilter-lampan lysa i displayen.. efter att jag bytte EGR:en så slocknade den ganska omedelbart, och har inte börjat lysa därefter..

on the road again..

Bild
Bild
flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Lör 18 jan 2025 21:08 Svara med citat
Nu har partikelfilter-lampan börjat lysa igen.. men nu har det blivit värre för nu lyser även katalysatorlampan och glödtrådslampan(blinkar), och den har gått in i nödläge (limp mode).. innan kunde jag stänga av motorn och starta, och den var återställd.. nu funkar det inte längre.. går som en potta skit..
vcds säger 75g oil ash..
flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Sön 19 jan 2025 22:14 Svara med citat
Hittade lite tips hur man reset:ar värdet för oil ash, gjorde det, och nu lyser inga lampor längre och bilen går bra..

inte så säker på om det är så bra att göra så.. enligt en snubbe på nätet så lägger tydligen vw in en "algoritm" som gör att ju längre bilen går destu mer ökar oil ash.. snubben menade på att det värdet säger ingenting.. om man har ett partikelfiler som regenerar kontinuerligt, så kan man ha ett bra partikelfilter ändå.. viktigare var då att kolla soot ash värdena.. man kan väl se på trycket också och på så sätt ana att det är igensatt.. om det är någon som har någon kunskap om hur det förhåller sig så är det bara att skriva..
kan tänka mig att det inte är så bra för turbon om partikelfiltret är igensatt..