Forum - Golf 4 (98-04) - Oljelampan lyser trots rätt oljenivå

lottalottis
Golf 4 1.6 Ort: Jönköping
Fre 06 dec 2024 17:45 Svara med citat
Hej!
Jag har lite problem gällande oljelampan till min golf 4 1.6 som har börjat blinka rött och låta. Lampan lyser inte hela tiden utan problemet började igår efter jag hade kört ca 6 mil. Lampan började blinka och låta när jag körde in i en rondell varpå den slocknade sen igen när jag kom ut på raksträckan. Jag tänkte då att oljenivån kanske är lite låg och när jag körde in i rondellen så började nivån att skvalpa. Men för o va på säkra sidan åkte jag till Biltema och köpte ny olja. Kollade oljenivån när bilen var varm och då var den ganska låg så jag vänta tills bilen hade svalnat lite och fyllde sen på med drygt en halv liter. Lampan slocknade och jag hann köra ytterligare 4 mil innan lampan började igen, samma sak när jag körde in i en rondell. Då var jag i princip framme så jag stannade bilen och gjorde om samma procedur med o kolla nivån och fylla på med ytterligare en halv liter olja.

Startade bilen dagen efter och samma problem skedde igen. Jag kunde köra runt 4-5 mil innan lampan började blinka och slockna så fort jag svängde eller körde i rondeller. Kollade nivån igen när bilen var varm och nivån var låg igen. Vad jag fattat som så sjunker nivån när bilen är varm och sen blir den tjockare som tjära när den blir kall och nivån blir då högre? Stämmer det?Ska jag isåfall utgå från nivån som är när bilen är varm då nivån är lägre?
Fyllde på med ytterligare några liter olja och kunde köra iväg utan problem det var dock en kortare stäcka. Bilen stod still i några timmar innan det var dags att åka igen och då uppstod problemet igen efter några mil, samma sak att det uppstod efter jag kört av från en raksträcka in på en väg med mer svängar lägre hastighet.

Bilen var också inne på service för drygt en månad sen där de bytte oljefilter, fyllde på med olja (vad jag se på notan) och sen även oljepluggspackning. Att jag har problem med oljenivån/oljelampan är det något jag ska kontakta verkstan angående? Är det något som dom kan ha gjort eller är det något som dom kan ha missat?

Jag är väldigt okunnig gällande detta och efter att jag googlat runt lite säger alla olika där även några säger oljetrycksgivaren men är inte det något verkstaden borde ha sett då? Eller kan de helt enkelt bara vara ska att nivån fortfarande är för låg när motorn är varm? Skulle verkligen behöva lite hjälp och rådgivning om hur jag ska göra..

Tack på förhand! Smile
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Fre 06 dec 2024 19:37 Svara med citat
lottalottis skrev:
Hej!
Jag har lite problem gällande oljelampan till min golf 4 1.6 som har börjat blinka rött och låta. Lampan lyser inte hela tiden utan problemet började igår efter jag hade kört ca 6 mil. Lampan började blinka och låta när jag körde in i en rondell varpå den slocknade sen igen när jag kom ut på raksträckan. Jag tänkte då att oljenivån kanske är lite låg och när jag körde in i rondellen så började nivån att skvalpa. Men för o va på säkra sidan åkte jag till Biltema och köpte ny olja. Kollade oljenivån när bilen var varm och då var den ganska låg så jag vänta tills bilen hade svalnat lite och fyllde sen på med drygt en halv liter. Lampan slocknade och jag hann köra ytterligare 4 mil innan lampan började igen, samma sak när jag körde in i en rondell. Då var jag i princip framme så jag stannade bilen och gjorde om samma procedur med o kolla nivån och fylla på med ytterligare en halv liter olja.

Startade bilen dagen efter och samma problem skedde igen. Jag kunde köra runt 4-5 mil innan lampan började blinka och slockna så fort jag svängde eller körde i rondeller. Kollade nivån igen när bilen var varm och nivån var låg igen. Vad jag fattat som så sjunker nivån när bilen är varm och sen blir den tjockare som tjära när den blir kall och nivån blir då högre? Stämmer det?Ska jag isåfall utgå från nivån som är när bilen är varm då nivån är lägre?
Fyllde på med ytterligare några liter olja och kunde köra iväg utan problem det var dock en kortare stäcka. Bilen stod still i några timmar innan det var dags att åka igen och då uppstod problemet igen efter några mil, samma sak att det uppstod efter jag kört av från en raksträcka in på en väg med mer svängar lägre hastighet.

Bilen var också inne på service för drygt en månad sen där de bytte oljefilter, fyllde på med olja (vad jag se på notan) och sen även oljepluggspackning. Att jag har problem med oljenivån/oljelampan är det något jag ska kontakta verkstan angående? Är det något som dom kan ha gjort eller är det något som dom kan ha missat?

Jag är väldigt okunnig gällande detta och efter att jag googlat runt lite säger alla olika där även några säger oljetrycksgivaren men är inte det något verkstaden borde ha sett då? Eller kan de helt enkelt bara vara ska att nivån fortfarande är för låg när motorn är varm? Skulle verkligen behöva lite hjälp och rådgivning om hur jag ska göra..

Tack på förhand! Smile


Med tanke på att du fyller på hela tiden så blir mina frågor:
Blir det oljefläckar under bilen där du har haft den parkerad?
Finns det blöta spår av olja runt oljefiltret och under oljetråget?
Man skulle kunna tänka att verkstaden inte har monterat oljefiltret eller oljepluggen korrekt.
lottalottis
Golf 4 1.6 Ort: Jönköping
Sön 08 dec 2024 13:49 Svara med citat
maxmsm skrev:
Med tanke på att du fyller på hela tiden så blir mina frågor:
Blir det oljefläckar under bilen där du har haft den parkerad?
Finns det blöta spår av olja runt oljefiltret och under oljetråget?
Man skulle kunna tänka att verkstaden inte har monterat oljefiltret eller oljepluggen korrekt.


Tack för svar! Kan inte se att de finns några spår av olja runt oljefiltret eller under oljetråget. I förrgår la jag en kartong under för o se om de läckte någonting och då gjorde det inte det. Igår när jag gjorde samma sak så blev det dock en liten fläck som såg ut att kunna vara olja.. Problemet med att lampan tänts vid körning har också fortsatt, den har tänts efter ca 30-40 minuter och sen släcks den i några minuter innan den tänds igen. Jag har kollat nivån både när motorn är varm och när den är kall och såvitt jag kan se så är nivån fortfarande okej. Är det någon fara att köra trots att lampan tänts när nivån är okej?

Jag ska ringa tillbaka till verkstan imorgon och fråga angående oljefiltret och oljepluggen och fråga om de kan ta en kik på det igen!
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Sön 08 dec 2024 18:05 Svara med citat
lottalottis skrev:
Tack för svar! Kan inte se att de finns några spår av olja runt oljefiltret eller under oljetråget. I förrgår la jag en kartong under för o se om de läckte någonting och då gjorde det inte det. Igår när jag gjorde samma sak så blev det dock en liten fläck som såg ut att kunna vara olja.. Problemet med att lampan tänts vid körning har också fortsatt, den har tänts efter ca 30-40 minuter och sen släcks den i några minuter innan den tänds igen. Jag har kollat nivån både när motorn är varm och när den är kall och såvitt jag kan se så är nivån fortfarande okej. Är det någon fara att köra trots att lampan tänts när nivån är okej?

Jag ska ringa tillbaka till verkstan imorgon och fråga angående oljefiltret och oljepluggen och fråga om de kan ta en kik på det igen!


Ok, jag missuppfattade tydligen lite, om nivån ligger stabilt så bör det vara en givare och när jag kollade boken från min Golf 4 så ska det lysa en orange lampa vid låg nivå på oljan och en röd(samma symbol) för lågt oljetryck så det är bara att hoppas att det är oljetrycksgivaren som har pajat för dej.
Har du så att du kan läsa av koderna i OBD-II?
Biltema har en läsare för runt en dryg femhundring.

Denna har jag:

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/fel kodslasare/felkodslasare-for-vag-2000040208