Forum - Golf 7 (13-19) - Bilen dricker glykol. Eller läcker?

rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Ons 11 dec 2024 13:15 Svara med citat
Det gäller bilen jag köpte nyligen. Golf Sportcombi 1,2 2015. Bensindrift.

Jag körde.7.6 mil igår och fick fylla på 1,5 dl. i dag.

Jag har hällt i blandad glykol 50%50% hela tiden. Haft den i 16 dagar, Inte kört alla dagar. Har hällt i 1,4 liter. Dessutom var det dåligt med glykolhalten. Jag fick det till 12 minus då jag mätte.
Dunstar vatten snabbare än glykol? För vart tar det vägen? Jag får lägga under en pappskiva när jag kört några mil..Se om det droppar. Är en månads garanti på den. Tyvärr köpte jag den inte i min hemstad. De får väl hämta den i så fall?

12/12 Jag la under wellpapp igår. Såg inget som droppat. Oljestickan ser bra ut. Har beställt tid för koll. Jag får vänta där medans de undersöker.

14/12 Nu såg jag att det var fuktigt av glykolvatten på höger sida av motorn. Om man står framför bilen.
Men jag ser inget droppande när motorn går. Eventuellt lite fukt längre upp på höger sida. Lite svårt att se för allt grejs där. Hoppas de står för lånebil om jag ska lämna den. Jag får väl lägga i sommardäcken och mappen med instruktionsboken. Sen ta ur mina personliga saker. Vet ju inte hur det här slutar. Synd att jag inte köpte den på Toveks. De hade väl fixat det utan tjaffs.

Någon som vet var kontakten till felkodsläsaren sitter någonstans?

16 / 12 Jag tror jag vet var kontakten är till vänster rakt ner vid "askkoppen" När man sitter bakom ratten. Får kolla med spegel sen.

Var på felsökning av Glykolläckage. De kom fram till att det var Termostathuset. Jag ska få en tid någon gång. Har inte kollat vart det sitter. Förr på andra bilar bytte man ju termostat relativt snabbt. kanske finns någon film som visar det hela. borde väl gå rätt fort att fixa. 3 månader garanti på bilen så jag låter dem greja.

18/12 Har kollat en del filmer. Verkar vara problem med att vattenpumpar läcker. Jag har inte riktigt koll om termostaten sitter i vattenpumpen? Ja om termostatshus och vattenpump är i en enhet, Någon snubbe i en film sa det rörde sig om 4-5 timmars jobb att byta vattenpump. Det är ju en liten rem som driver pumpen. Sånt där borde en VW verkstad fixa om de har bra koll på hur man gör. Men nu ska de väl fixa det på bilaffärens verkstad...Man blir skeptisk. Tyvärr har jag ingen mek bok till denna bilen så man skulle kunna se de olika detaljerna. Tveksamt om man kan sitta och vänta tills reparationen är klar.

Har kollat på en bildelssida. Termostathus verkar vara ett slags svart lock som ser plastigt ut.

1/1 2025 Bilen läcker mer, Jag hällde på extra mycket glykolblandning i går och körde 2.6 mil. Det var riktigt lågt när jag kom hem.
Dålig stil att inte firman kan komma och hämta bilen och få det där fixat och sen köra hit den. Runt 4 mil till firman, Sist jag var där hann jag inte hem förän bilen varnade för låg glykolhalt när jag var 1,5 mil hemifrån.
Har noll koll på det där med buss och Taxi om den ska lämnas där. Så irriterande. Hade jag lämnat på närmare ställe kunde man cyklat hem. Aldrig mer köpa en bil långt bort.

10/1 bilen har stått still i 9 dagar. har ingen lust att köra när den läcker dyr glykol. Fick ladda batteriet i dag. De verkar inte hålla ström så länge på nyare bilar.

Såg en film där de bytte vattenpump, Termostathus och tandad rem. 4 timmar om man hade koll på vad man gjorde. 5 timmar om man ska städa runt där det läckt på motorn. En bilfirma byter väl bara packningen? Billigast så. Ingen aning om hur länge vattenpump+ det andra håller. Vad de har för livslängd. Det har varit helger men de borde ju ringa någon gång och boka in en tid. En kompis hänger med och åker buss så jag kommer hem..Så mycket nytt med appar osv. Har inte åkt buss på 20 år minst. .Jag sitter inte och väntar tills de grejat färdigt på firman. Sånt kan ju ta en massa tid. Bättre toveks hade skött det hela.

Senast ändrad Fre 10 jan 2025 13:05, ändrad totalt 8 gånger
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 11 dec 2024 14:00 Svara med citat
Som du skriver brukar man kunna se på slangar eller övrigt var det läcker, blir avlagringar. Kolla så att motoroljan inte är utspädd med kylarvätska? Självklart ska du ta det på garantin, ganska säker på att du själv måste ta bilen till firman. Ring/mail och kontrollera.
agneskajsa
Golf 7 1.2 TSI Ort: Hofors
Tor 12 dec 2024 21:06 Svara med citat
Om man har av någon anledning tömt ur kylar vätskan för att ev. monterat motorvärmare eller något annat och sen fyller på så tar det LÅNG tid innan all luft försvinner. När jag köpte min bil så monterade man motorvärmare och jag fick hålla på i säkert ett halvår och fylla på. Sen har det inte behövts på 4 år.
rostful
Lör 18 jan 2025 12:23 Svara med citat
Jag svarar mig själv. Jag fick ny vattenpump i går på garantin. Jag tror den var ny i alla fall. Har inte kollat ännu.
Har hällt i lite mer glykol. Kanske det är luftbubblor i systemet . Jag läste att man ska blanda glykol med destillerat vatten....Har väl aldrig någonsin gjort det. Är det viktigt? Jag kokade vattnet i dag. Ett infall jag fick.

En annan fundering. Repar automattvätten på OK & Q8 lacken på bilar? Eller var det mer ett problem förr? Backspeglarna verkar inte gå att fälla in. Men det gick ju inte på min gamla bil heller .Borstarna river väl inte av backspeglarna? Dum fråga men jag frågar ändå.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 18 jan 2025 13:40 Svara med citat
Destilleriet/kokt vatten är perfekt i kylaren.
Ja, biltvättar med borstar repar lacken.
"Alla" speglar går att fälla in. Ge spegeln en ordentlig tryckare framifrån och bakåt. Är nog t.o.m. lag på att dom ska fällas in vid en påkörning av något.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Lör 18 jan 2025 14:18 Svara med citat
rostful skrev:
Jag svarar mig själv. Jag fick ny vattenpump i går på garantin. Jag tror den var ny i alla fall. Har inte kollat ännu.
Har hällt i lite mer glykol. Kanske det är luftbubblor i systemet . Jag läste att man ska blanda glykol med destillerat vatten....Har väl aldrig någonsin gjort det. Är det viktigt? Jag kokade vattnet i dag. Ett infall jag fick.

En annan fundering. Repar automattvätten på OK & Q8 lacken på bilar? Eller var det mer ett problem förr? Backspeglarna verkar inte gå att fälla in. Men det gick ju inte på min gamla bil heller .Borstarna river väl inte av backspeglarna? Dum fråga men jag frågar ändå.

Att använda destillerat eller avjoniserat vatten i kylsystemet gör att risken för att få igentäppt värmeelement och liknande minskar, jag har använt det i säkert 20 år, en minimal extrakostnad om inte bilen dricker kylvatten i stora mängder.

Även på min tidigare Golf IV gick det att putta in speglarna så det borde gå fint på din också.

Senast ändrad Tis 21 jan 2025 22:14, ändrad totalt 1 gång
Schiznit
Golf 7 1.5 DSG7 -19 Ort: Stockholm
Tis 21 jan 2025 14:17 Svara med citat
Förstår inte vad problemet är, ring och boka tid för byte på garantin, be om en lånebil gratis eftersom det är på garanti eller be en kompis åka med, åk dit och lämna bilen och få det fixat. Varför kolla filmer och älta proceduren och bara låta tiden gå när bilen har garanti? Solklart att firman ska fixa bilen. 4 mil är ju inte någon extrem distans heller.
rostful
Tor 23 jan 2025 14:41 Svara med citat
Allt är fixat på garantin. Det var jul och nyår ledigheter och det gjorde att de inte kunde laga bilen just vid den tiden Lånebil frågade jag naturligtvis efter. Det fanns inte. Det ordnade sig med bussresor...En bussåkande kompis instruerade med rätt buss och tider så jag inte hamnade på villovägar. Man har väl rätt att fundera på saker... Jag tvingar ingen att läsa det jag skriver.
Just nu funderar jag på om bilen larmar själv om någon glödlampa är trasig? Detta är ju en lite modernare bil. Jag får kolla i boken. Det där med fällbara speglar har jag kollat. Får tvätta den och besiktiga snart.. Tack alla för trevliga svar!
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tor 23 jan 2025 14:54 Svara med citat
rostful skrev:
Allt är fixat på garantin. Det var jul och nyår ledigheter och det gjorde att de inte kunde laga bilen just vid den tiden Lånebil frågade jag naturligtvis efter. Det fanns inte. Det ordnade sig med bussresor...En bussåkande kompis instruerade med rätt buss och tider så jag inte hamnade på villovägar. Man har väl rätt att fundera på saker... Jag tvingar ingen att läsa det jag skriver.
Just nu funderar jag på om bilen larmar själv om någon glödlampa är trasig? Detta är ju en lite modernare bil. Jag får kolla i boken. Det där med fällbara speglar har jag kollat. Får tvätta den och besiktiga snart.. Tack alla för trevliga svar!

Den ska att larma för trasiga lampor, det gör min Jetta -12 och min Passat -13.
Schiznit
Golf 7 1.5 DSG7 -19 Ort: Stockholm
Tor 23 jan 2025 15:03 Svara med citat
Jag menade inget illa utan det var mest en undran varför du analyserade så mycket när bilen har garanti och det kändes som det bara var att boka en tid och få det fixat, klart slut. Uppskattar ändå detaljerade trådar som denna. Skönt att det löste sig bra till slut.