Min bil:
Golf MK7 Sportscombi
AC men ingen Climatronic dvs manuell reglering av värme / fläkt
Fel
- Passagerarsidan blåser kall luft, får ingen värme alls oavsett om det är vindruta, passagerarfläkt eller golvet
- Förarsidan fungerar korrekt
Det verkar finnas två vanliga fel
1. Igensatt värmeväxlare / "värmematris"
2. Fel på klaff som ställer om mellan varmt / kallt
Fel 1 känns osannolikt eftersom det är väldigt varmt på ena sidan och kallt på passagerarsidan.
Fel 2 - finns många instruktioner som handlar om att byta en klaffmotor som sitter på passagerarsidan. I modeller utan Climatronic (min bil) så finns dock inte denna motor. Jag har läst igenom servicehandboken men hittar inga bilder eller förklaringar kring hur styrningen fungerar på den modellen. Kommer inte på något vettigt sätt att felsöka vidare så om det är någon som har något bra tips är jag jättetacksam!
Det är en klaff någonstans som blockerar värmen. Innan du tar isär hela kupén kan du prova att använda en kamera monterad på en lång kabel och föra in den där det kommer kalluft. Med tur och skicklighet kommer du fram till det som stoppar värmen.
https://www.prisjakt.nu/s/endoskop-kamera/
Edit: Är det en mekanisk reglering till värmen? Då är den högst troliga orsaken att det är en vajer som har gått av / lossnat.
På den enklaste AC:n är det bara en motor och någon form av mekanisk koppling till passagerarsidan (inte särskilt väl beskrivet i servicehandboken tyvärr). Den motor som finns fungerar så det blir ingen felkod .
Har inte löst problemet men jag skall testa med kamera! Tänker att jag postar här när jag löst det!