Forum - Golf 7 (13-19) - Värmare blåser kallt på passagerarsidan

ehalvord
Golf 7 Sportscombi 1.0 Ort: Danmark
Fre 03 jan 2025 15:33 Svara med citat
Hej!
Är det någon som har haft följande problem?

Min bil:
Golf MK7 Sportscombi
AC men ingen Climatronic dvs manuell reglering av värme / fläkt

Fel
- Passagerarsidan blåser kall luft, får ingen värme alls oavsett om det är vindruta, passagerarfläkt eller golvet
- Förarsidan fungerar korrekt

Det verkar finnas två vanliga fel
1. Igensatt värmeväxlare / "värmematris"
2. Fel på klaff som ställer om mellan varmt / kallt

Fel 1 känns osannolikt eftersom det är väldigt varmt på ena sidan och kallt på passagerarsidan.
Fel 2 - finns många instruktioner som handlar om att byta en klaffmotor som sitter på passagerarsidan. I modeller utan Climatronic (min bil) så finns dock inte denna motor. Jag har läst igenom servicehandboken men hittar inga bilder eller förklaringar kring hur styrningen fungerar på den modellen. Kommer inte på något vettigt sätt att felsöka vidare så om det är någon som har något bra tips är jag jättetacksam!
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm
Tor 09 jan 2025 15:43 Svara med citat
Det är en klaff någonstans som blockerar värmen. Innan du tar isär hela kupén kan du prova att använda en kamera monterad på en lång kabel och föra in den där det kommer kalluft. Med tur och skicklighet kommer du fram till det som stoppar värmen.
https://www.prisjakt.nu/s/endoskop-kamera/

Edit: Är det en mekanisk reglering till värmen? Då är den högst troliga orsaken att det är en vajer som har gått av / lossnat.
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Lör 01 feb 2025 23:35 Svara med citat
Det är elektroniska ställmotorer, inga vajrar på en Golf 7.

Läs av felkoderna först innan du gör nånting så får du reda på om det är en ställmotor, och isåfall vilken.
Vilket troligen oxå är orsaken!

/TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
ehalvord
Golf 7 Sportscombi 1.0 Ort: Danmark
Ons 19 feb 2025 16:08 Svara med citat
Tack för era svar!

På den enklaste AC:n är det bara en motor och någon form av mekanisk koppling till passagerarsidan (inte särskilt väl beskrivet i servicehandboken tyvärr). Den motor som finns fungerar så det blir ingen felkod .
Har inte löst problemet men jag skall testa med kamera! Tänker att jag postar här när jag löst det!
Wilhelmsson79
Ingen VW Ort: Borlänge
Ons 24 dec 2025 1:11 Svara med citat
Löste du det, och vad va det för fel?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 24 dec 2025 1:15 Svara med citat
Wilhelmsson79 skrev:
Löste du det, och vad va det för fel?

TS har bara varit inloggad för 10 månader sedan.