Forum - Golf 4 (98-04) - Fel kod 17978 ECM fel.

JGT
Golf 4 1.6 -01 Ort: Hylte
Tor 16 jan 2025 20:39 Svara med citat
Frugan fick mer fel på den gamla golfen...
Nu startar den inte den bryter efter 2-3 sekunder.
ECM fel.
Provat båda nycklar ska prova annat batteri i morgon.
Några mer tips ?
Shocked
Vart sitter modulen ?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Fre 17 jan 2025 11:27 Svara med citat
JGT skrev:
Frugan fick mer fel på den gamla golfen...
Nu startar den inte den bryter efter 2-3 sekunder.
ECM fel.
Provat båda nycklar ska prova annat batteri i morgon.
Några mer tips ?
Shocked
Vart sitter modulen ?

Jag hittar tyvärr inget i boken men kolla vad det sitter för grejer i akvariet, jag har för mej att sådant kan sitta där på vissa VW modeller.
JGT
Lör 18 jan 2025 12:04 Svara med citat
Yes det sitter i akvariet. Ska titta på det . Men vi kopplade upp en dator och key läsare tyvärr kunde han inte få fram min softkey.
1. Då behöver jag bogsera bilen till en lås eller bilverkstad för att dom kan få fram softkey, tips på bättre lösning ?
2. Vi fick en bättre felkod kan ju kanske vara glapp eller dålig ström till ecun ? 17978 Motorstyrdon är spärrat P1570-35-00-
maxmsm
Lör 18 jan 2025 14:14 Svara med citat
JGT skrev:
Yes det sitter i akvariet. Ska titta på det . Men vi kopplade upp en dator och key läsare tyvärr kunde han inte få fram min softkey.
1. Då behöver jag bogsera bilen till en lås eller bilverkstad för att dom kan få fram softkey, tips på bättre lösning ?
2. Vi fick en bättre felkod kan ju kanske vara glapp eller dålig ström till ecun ? 17978 Motorstyrdon är spärrat P1570-35-00-

Nu är jag inte expert men tyder inte det att motorstyrdonet är spärrat på att immobilisern har gått in pga ej identifierad nyckel?
JGT
Lör 18 jan 2025 21:36 Svara med citat
maxmsm skrev:
Nu är jag inte expert men tyder inte det att motorstyrdonet är spärrat på att immobilisern har gått in pga ej identifierad nyckel?

Uppskattar när ni talar om att ni inte är experter utan kommer med seriösa förslag Thumbs up
Absolut jag är inne på samma ide, det borde vara antenn sändaren som sitter runt nyckel låset på ratten. Går att köpa en på nätet för en billig peng.
Ska göra det samtidigt som försöka få tag på pin koden från Volkswagen...
maxmsm
Sön 19 jan 2025 9:25 Svara med citat
JGT skrev:
Uppskattar när ni talar om att ni inte är experter utan kommer med seriösa förslag Thumbs up
Absolut jag är inne på samma ide, det borde vara antenn sändaren som sitter runt nyckel låset på ratten. Går att köpa en på nätet för en billig peng.
Ska göra det samtidigt som försöka få tag på pin koden från Volkswagen...

Jag har för mej att det finns något tips om hur man går till väga för att koda in nycklarna igen på forumet, jag hade en fyra under ganska många år så jag läste ganska mycket info om modellen.
JGT
Sön 19 jan 2025 20:07 Svara med citat
Problemet löst.
Såg ett klipp på youtube där man lät tändningen vara på i 10minuter med batteriladdaren ansluten. Efter det så tog jag bort nyckeln i tändningslåset. Och provade sen att starta vilket gick bra. Förmodligen har jag ett dåligt batteri.
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm
Mån 20 jan 2025 13:29 Svara med citat
Om du misstänker att du har ett dåligt batteri tar du fram din multimeter:
1. Mät spänningen på batteriet när bilen varit avslagen i minst 30 minuter. Hur många volt får du?
2. Mät igen när motorn är igång och har gått några minuter. Hur många volt får du?

Om du inte har en multimeter så köp en billig för 100-150 kr på Clas Ohlson, Jula eller Biltema.
Om du istället bara byter batteriet så vet du inte om det är generatorn som laddar dåligt och batteriet är ok.
JGT
Sön 26 jan 2025 17:35 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Om du misstänker att du har ett dåligt batteri tar du fram din multimeter:
1. Mät spänningen på batteriet när bilen varit avslagen i minst 30 minuter. Hur många volt får du?
2. Mät igen när motorn är igång och har gått några minuter. Hur många volt får du?

Om du inte har en multimeter så köp en billig för 100-150 kr på Clas Ohlson, Jula eller Biltema.
Om du istället bara byter batteriet så vet du inte om det är generatorn som laddar dåligt och batteriet är ok.

12.2 v sen 14.2v så generatorn funkar bra.?