| |
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
| Mån 20 jan 2025 17:49 |
|
Jag har på omvägar fått veta att det ska ha varit en återkallelse på min bil vilket ingen har informerat mej om, är inte Volkswagen Sverige skyldiga att kontakta ägarna av dessa fordon?
"Risk description:
The propellant in the driver airbag may deteriorate over time. If the airbags deploy, it can result in fragments from the inflator injuring the vehicle's occupants.
Legal provisions (at EU level) and European standards against which the product was tested and did not comply
The product does not comply with the Regulation on the approval and market surveillance of motor vehicles and their trailers, and of systems, components and separate technical units intended for such vehicles."
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Tis 21 jan 2025 16:51 |
|
| maxmsm skrev: | Jag har på omvägar fått veta att det ska ha varit en återkallelse på min bil vilket ingen har informerat mej om, är inte Volkswagen Sverige skyldiga att kontakta ägarna av dessa fordon?
"Risk description:
The propellant in the driver airbag may deteriorate over time. If the airbags deploy, it can result in fragments from the inflator injuring the vehicle's occupants.
Legal provisions (at EU level) and European standards against which the product was tested and did not comply
The product does not comply with the Regulation on the approval and market surveillance of motor vehicles and their trailers, and of systems, components and separate technical units intended for such vehicles." |
Jag skulle säga direkt nej.
De kan tex ordna återkallelsen när bilen är inne på vanlig service.
Du skriver inte VAD för bil, årsmodell, har du ägt bilen sedan ny, servicehistorik
Andra möjliga orsaker, de har informerat ägaren vid tidpunkt med att skicka brev om återkallelse. Brev har inte läst igenom ordentligt eller försvunnit.
Volkswagen har bättre info exakt vilka bilar som återkallelsen gäller, och det kanske inte är din bil. Detta kan ha kollats på service.
|
|
maxmsm
| Tis 21 jan 2025 22:24 |
|
| r o l l e skrev: | Jag skulle säga direkt nej.
De kan tex ordna återkallelsen när bilen är inne på vanlig service.
Du skriver inte VAD för bil, årsmodell, har du ägt bilen sedan ny, servicehistorik
Andra möjliga orsaker, de har informerat ägaren vid tidpunkt med att skicka brev om återkallelse. Brev har inte läst igenom ordentligt eller försvunnit.
Volkswagen har bättre info exakt vilka bilar som återkallelsen gäller, och det kanske inte är din bil. Detta kan ha kollats på service. |
Bilen en Passat -13 har vi köpt ny hos Din Bil i Helsingborg, servad enligt schema, återkallelsen ska vara "beordrad" av EU pga fel på airbag på förarplats 240927, felet ska kunna orsaka att splitter skadar personer i bilen vid en olycka.
|
|
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun |
| Lör 01 feb 2025 23:23 |
|
| maxmsm skrev: | | Bilen en Passat -13 har vi köpt ny hos Din Bil i Helsingborg, servad enligt schema, återkallelsen ska vara "beordrad" av EU pga fel på airbag på förarplats 240927, felet ska kunna orsaka att splitter skadar personer i bilen vid en olycka. |
Ta då kontakt med din närmaste VAG handlare och fråga om detta istället för att skriva på nätet så får du ett garanterat svar!
Det kan ju även vara så att denna auktion/återkallelse ej gäller just din bil, det kan vara din modell men under ett begränsat antal chassi nummer! /TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
|
|
maxmsm
| Sön 02 feb 2025 10:14 |
|
| golf666 skrev: | Ta då kontakt med din närmaste VAG handlare och fråga om detta istället för att skriva på nätet så får du ett garanterat svar!
Det kan ju även vara så att denna auktion/återkallelse ej gäller just din bil, det kan vara din modell men under ett begränsat antal chassi nummer! |
Det är faktiskt tanken att göra det när den lämnas in för att åtgärda en parkeringsskada orsakad av en smitare, tänkte bara få lite grundläggande info här först om möjligt.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|
|