Forum - Golf 6 (09-13) - Golf 1,6 TDI 105 hk som dragbil?

ToreAnd
Golf 6 Ort: Örebro
Tis 25 feb 2025 15:23 Svara med citat
Hej!

Funderar på att köpa en Golf 1,6 TDI -13. Att ha som andrabil. Vi har dock en "normalstor" husvagn som denna bil rent tekniskt klarar av att dra (max släpvagnsvikt 1500kg) men hur är det i praktiken? 105 hk är ju inte jättemycket.

Mvh/
Anders
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tis 25 feb 2025 15:57 Svara med citat
ToreAnd skrev:
Hej!

Funderar på att köpa en Golf 1,6 TDI -13. Att ha som andrabil. Vi har dock en "normalstor" husvagn som denna bil rent tekniskt klarar av att dra (max släpvagnsvikt 1500kg) men hur är det i praktiken? 105 hk är ju inte jättemycket.

Mvh/
Anders

Det kan man lösa med en cippning av motorns styrsystem då får du en annan vridmomentskurva som hjälper när man tex drar släp, jag har gjort det med min Jetta -13 där förra ägaren hade låtit installera Mügelwagens programvara som kom efter deras dieselgate och den har blivit pigg och snål med min normala körning.

Kolla vridmomentkurvan hos tex:

https://sv.bsr.se/motoroptimeringar/t/2392/volkswagen-golf-vi-16tdi-10 5hp-2009-2013-cayc
ToreAnd
Tis 25 feb 2025 17:41 Svara med citat
Ok, tack för tips!
maxmsm
Ons 26 feb 2025 9:18 Svara med citat
ToreAnd skrev:
Ok, tack för tips!

Jag har lämnat både Jettan och Passaten till en som finns lokalt, GDM Performance och är mycket nöjd med båda men vad gäller Jettan så är det en nackdel att den bara är 5 växlad då den blir dyrare om man kör mycket i motrovägshastighet så om budgeten klarar det så hade jag kollat på en lite nyare Golf 1,6 med 6 växlad låda.
ToreAnd
Tor 27 feb 2025 14:26 Svara med citat
Det jag glömde nämna är att bilen i fråga (som jag funderar på att köpa) är fyrhjulsdriven.
Hur testar man enklast att fyrhjulsdriften fungerar korrekt, dvs att den driver på alla hjul?
Vad jag förstått så är bilen framhjulsdriven tills det att framhjulen tappar fäste?
Men om man gör en rivstart (lättare sagt än gjort med denna motor) på en grusväg så borde väl bakhjulen också spinna med lite fördröjning?
maxmsm
Tor 27 feb 2025 17:27 Svara med citat
ToreAnd skrev:
Det jag glömde nämna är att bilen i fråga (som jag funderar på att köpa) är fyrhjulsdriven.
Hur testar man enklast att fyrhjulsdriften fungerar korrekt, dvs att den driver på alla hjul?
Vad jag förstått så är bilen framhjulsdriven tills det att framhjulen tappar fäste?
Men om man gör en rivstart (lättare sagt än gjort med denna motor) på en grusväg så borde väl bakhjulen också spinna med lite fördröjning?

Ut på grus, i med växel, gasa ordentligt och släpp kopplingen brutalt och då ska det bli spår efter alla hjulen.
Detta är nog första gången jag hört att det finns 4Motion till 1,6TDI motorn.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 27 feb 2025 17:47 Svara med citat
maxmsm skrev:
Ut på grus, i med växel, gasa ordentligt och släpp kopplingen brutalt och då ska det bli spår efter alla hjulen.
Detta är nog första gången jag hört att det finns 4Motion till 1,6TDI motorn.

Har man snö eller is på vägen så är det ännu bättre..

Finns 37 stycken 1.6 105 hk fyrhjulsdrivna på Blocket just nu.
maxmsm
Tor 27 feb 2025 23:39 Svara med citat
candyweiss skrev:
Har man snö eller is på vägen så är det ännu bättre..

Finns 37 stycken 1.6 105 hk fyrhjulsdrivna på Blocket just nu.

Snö. menar det det där vita som man kan se på TV eller vykort?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 28 feb 2025 0:07 Svara med citat
Ja, dagarna är lätträknade som man ser någon snö i Skåne numera.