Forum - Golf 7 (13-19) - Hackar, rycker, misständer

Mangowit
Golf 7 1,2 tsi dsg Ort: Ystad
Tis 26 maj 2026 21:04 Svara med citat
Hej, jag har en Golf 7, 1,2 dsg bensin från 2017. Den har gått c a 20000 mil, alltid servad enligt plan. Alla mil är mer än 95% landsväg/motorväg. Det känns som om den misständer eller åtminstone går ryckigt och hackar en del när den är kall. Det blir mindre uttalat när den är varm, men man känner ändå viss ryckighet även då. Har bytt tändstift och tändspolar utan att problemet försvunnit. Någon som kan säga vad som kan vara felet? Tack på förhand!
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Ons 27 maj 2026 7:20 Svara med citat
Du bör läsa av felkoder innan du ställer en sån fråga här. Annars blir det bara "killgissningar" till svar.

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
Urax
Golf 8 1,5eTSI ACT 150 Ort: Södertälje
Ons 03 jun 2026 17:14 Svara med citat
Sök på carbon build up på YouTube. Dina symtom låter lite som de problem jag hade på min.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Ons 03 jun 2026 23:27 Svara med citat
Urax skrev:
Sök på carbon build up på YouTube. Dina symtom låter lite som de problem jag hade på min.


Menar du att det kan bero på avlagringar i bränslesystemet?
Det hade jag på en Golf och det löste jag med att hälla i Tri Pak i tanken ett par gånger på min.
Urax
Golf 8 1,5eTSI ACT 150 Ort: Södertälje
Fre 05 jun 2026 11:32 Svara med citat
Inte i bränslesystemet. Det bildas avlagringar i insugskanalerna som lägger sig ovanför ventilerna. Eftersom soppan går rakt in i cylindrarna på en TSI motor så hjälper det inte med Tri pak eller liknande. Finns som sagt gott om videor som visar detta.
Mangowit
Golf 7 1,2 tsi dsg Ort: Ystad
Tis 09 jun 2026 15:16 Svara med citat
Jag har kollat en del på carbon build up och det är väl där jag misstänker felet ligger också. Hur avhjälptes det för din del? Valnötsblästring? Har just fått en offert på detta. Inga billiga grejer!
Urax
Golf 8 1,5eTSI ACT 150 Ort: Södertälje
Tis 09 jun 2026 16:33 Svara med citat
Https://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=55701

I tråden skriver jag hur jag löste det.
Mangowit
Golf 7 1,2 tsi dsg Ort: Ystad
Tor 11 jun 2026 9:58 Svara med citat
Urax skrev:
Https://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=55701

I tråden skriver jag hur jag löste det.


Tack för svar och info. Jag kommer inte att dona med det själv men har nu lokaliserat någon som har möjlighet att kika på alla delar som kan tänkas vara boven i dramat, efter felkodsläsning.