JGT
Golf 4 1.6 -01 Ort: Hylte |
| Tis 16 sep 2025 21:54 |
|
Har en golf 1.6 2001. Tempen går upp och bilen kokar.
Fläktarna vid kylaren går ej så det är nog felet. Vart sitter säkringar och relä? Tänkte jag får börja där..
Tacksam för tips då jag har lite tid för felsökning
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
| Tor 25 sep 2025 8:38 |
|
| JGT skrev: | Har en golf 1.6 2001. Tempen går upp och bilen kokar.
Fläktarna vid kylaren går ej så det är nog felet. Vart sitter säkringar och relä? Tänkte jag får börja där..
Tacksam för tips då jag har lite tid för felsökning  |
Koppla loss kablarna vid tempgivaren och kolla så att det är spänning den vägen istället.
|
|
kosia
Polo 5 1.6 Ort: Danmark |
| Sön 28 sep 2025 19:58 |
|
| JGT skrev: | Har en golf 1.6 2001. Tempen går upp och bilen kokar.
Tacksam för tips då jag har lite tid för felsökning När vi bestämde oss för installation luftvärmepump stockholm fick vi tydlig vägledning och professionell service. Pumpen fungerar perfekt och vi märker redan lägre elkostnader. |
Hej! Klassiskt Golf-problem det där med kylfläkten – min 2001:a körde likadant förra sommaren, kokade efter 20 min på E4:an.
|
|
JGT
| Tor 02 okt 2025 19:20 |
|
| Jag hade fel fläktarna går när tempen ökar. Borde väl vara termostaten ? Vart sitter den ?
|
|
maxmsm
| Lör 04 okt 2025 19:37 |
|
| JGT skrev: | | Jag hade fel fläktarna går när tempen ökar. Borde väl vara termostaten ? Vart sitter den ? |
Enligt min Haynes GDS bok så sitter termostaten i ett hus till vänster på topplocket på 1,4 och 1,6 DOHC motorer och på 1,6 SOHC utom APF motorn så sitter den bakom en anslutningsfläns på motorblocket framsida.
|
|
JGT
| Sön 05 okt 2025 9:38 |
|
| maxmsm skrev: | | Enligt min Haynes GDS bok så sitter termostaten i ett hus till vänster på topplocket på 1,4 och 1,6 DOHC motorer och på 1,6 SOHC utom APF motorn så sitter den bakom en anslutningsfläns på motorblocket framsida. |
Ok tack ska kolla. Har AZD motorkod. Osäker på om jag har en SOHC eller inte ?
Om jag plockar bort termostaten och den då inte kokar så borde väl felet vara lokaliserat tänker jag. ?
|
|
maxmsm
| Sön 05 okt 2025 10:19 |
|
| JGT skrev: | Ok tack ska kolla. Har AZD motorkod. Osäker på om jag har en SOHC eller inte ?
Om jag plockar bort termostaten och den då inte kokar så borde väl felet vara lokaliserat tänker jag. ? |
Om du öppnar oljepåfyllningslocket så borde du nog kunna se om du har en eller 2 kamaxlar.
Utan termostat så borde tempen i dagsläget vara ganska låg.
|
|
JGT
| Sön 05 okt 2025 13:32 |
|
| maxmsm skrev: | Om du öppnar oljepåfyllningslocket så borde du nog kunna se om du har en eller 2 kamaxlar.
Utan termostat så borde tempen i dagsläget vara ganska låg. |
Yes hittat den nu. Bilen kokar efter 20 min körning och slangen in till termostathuset är varm den ut är kall..
Sa prova att ta bort termostaten.
Borde vara felorsaken.
|
|
JGT
| Tis 14 okt 2025 21:43 |
|
| Bytte termostaten och nu funkar allt bra.
|
|