Forum - Golf 7 (13-19) - Bytte batteri - Nu är 7 saker ur funktion.

rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Tis 28 okt 2025 13:34 Svara med citat
Det började med att jag glömt ta ur en grej ur bilen. Jag hämtade grejen men låste inte bilen för jag skulle ha den om 3 timmar. Sen startade den inte. Jag fick ladda batteriet. För jag skulle till stan. Då fick jag en ide' om att köpa ett begagnat reservbatteri för min batteri startare har slutat fungera. Jag ville ju komma hem om det var nåt fel på batteriet. (jag vet inte varför batteriet laddade ur sig från början)

Nästa dag bytte jag batteriet i bilen. För jag ville veta hur starkt batteriet var efter ha kört lite. Kolla med voltmeter alltså.

Jag glömde det där med att man måste ha koppla sladdar till ett batteri när man byter batteri så inte bilen blir strömlös på nyare bilar. Har för mig att de gör så på verkstäder?

Så nu fick jag 7 saker som är ur funktion.. Det var ju tråkigt. Start och stopp,( vad som nu menas med det?) stabiliseringskontroll ur funktion, Auto hold.,Acc och front assist. proaktivt passagerarskydd. Däcktryckvarnare.

Däcktryckvarnare har jag grejat med förr men glömt av hur jag gjorde exakt.
Det andra har jag ingen koll på.

Kan en felkodläsare få igång allt igen? Den reparerar väl inget? Jag kan ju inte ta bort felkoder om det inte är fixat som det ska.

Kommer något att återställa sig själv? Vågar jag köra med bilen? Inte så kul att lämna på verkstad. Jag vill ju veta hur man fixar detta själv.

Jag får leta runt i datorn efter svar.

Senast ändrad Ons 29 okt 2025 9:22, ändrad totalt 2 gånger
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Tis 28 okt 2025 13:47 Svara med citat
Jag svarar mig själv. Jag gick in på chatgpt.com Väldigt bra tjänst för den svarar snabbt och alla frågor man ställt kan man kolla efter sen till vänster i menyraden. De hänger kvar där verkar det som. Man kan även radera sina frågor och svar (Ingen annan ser dem, Frågorna är personliga.)

Jag skulle låta bilen stå på tomgång ett tag. sen köra en sväng på 10-15 min. så brukar allt återställa sig. Funkade inte det så radade chapt upp lite mer saker jag skulle göra. Ta bort felkoderna Med en felkodläsare. Det har jag ju en men inte använt på denna bilen. Sen stod det väl något mer..
Jag gör så som den sa då. Åker en sväng och handlar.

Lite senare:

Álla varnings meddelanden slocknade när jag åkte i väg. Vad bra.

Jag frågade även hur jag nollställer däcken då jag byter till vinterhjul. Jag fick ett bra svar på utan att bläddra ihjäl mig i den knepiga boken i handsfacket. Tyskarna tycks röra till det ordentligt när de ska förklara något.

Jag fotade av den enklare anvisningen chat gav mig i datorn med mobben.

Fortfarande vet jag inte varför gamla batteriet förlorade ström så snabbt, Jag körde inte bilen dagen innan, Det var inte kallt ute. Jag får ha den olåst ett par timmar en annan dag och se om samma sak händer. Gamla batteriet visar bra styrka med multimetern efter laddning. Ska leta fram den där lilla batteritestaren som visar rött, gult, grönt då man mäter batteriet. Den visar ju snabbt hur batteriet styrka är.

chatgpt.com förklarade att ett laddat batteri ska ha minst 12.6 volt. 12,4 volt är 75% batteristyrka. 12,2 volt är 50% styrka, 12.0 volt är 25% styrka. under 11.9 volt är batteriet urladdat eller dåligt. Voltmetern ställer jag på 20V när jag mäter alla slags batterier. Även hushållsbatterier. Man vrider 3 steg till vänster på voltmetern på mina mätare.

Sen kan man ju mäta batteriet när man startat bilen. Mitt batteri jag köpte visade 14,35 volt., Sen kan man mäta om generator laddar osv. Men de chat sidorna får jag skriva ut på papper. Kan vara bra att ha i bilen och i en pärm inne. (eller fota av svaren med mobilen)

Den senaste multimetern jag köpte var liten och bra med tydliga siffror. Kostade 50 kr. på Jula när de reade den. Nu 99,90 Den heter Anslut DT 832.